Η προσωπογραφία μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδακτική πράξη ως τεκμήριο για την προσέγγιση της προσωπικότητας του Όθωνα και της ιστορικής περιόδου κατά την οποία πρωταγωνίστησε. Οι μαθητές, οργανωμένοι σε ομάδες, αρχικά μελετούν στοιχεία του πορτραίτου, όπως την απόδοση της μορφής, το βλέμμα, το φωτισμό, την επιλογή χρωμάτων και τη σύνθεση. Μέσα από αυτή τη διαδικασία επιτυγχάνουν την αποκωδικοποίηση νοήματος σε σχέση με τη μορφή που απεικονίζεται και τη σύνδεσή της με την ιστορική αφήγηση. Επιπλέον, μπορούν να παρατηρήσουν και άλλες προσωπογραφίες του Όθωνα, οι οποίες τον αποδίδουν σε διαφορετικές ηλικίες και με άλλη ενδυμασία π.χ. φουστανέλα, και μέσα από την ερμηνεία τους να αποκρυπτογραφήσουν το ιδεολογικό μήνυμα και την οπτική γωνία του δημιουργού. Προσφέρεται, επίσης, για τη διδασκαλία της σημειολογίας του πορτραίτου στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Οι μαθητές επικεντρώνονται στη διερεύνηση των προθέσεων του καλλιτέχνη ("Τι επιλέγει ο καλλιτέχνης να «πει» για την προσωπικότητα του εικονιζόμενου; "), της ατμόσφαιρας και του συναισθήματος του έργου, και διαφόρων άλλων στοιχείων, όπως το βλέμμα και τα χρώματα, προκειμένου να αποκρυπτογραφήσουν τα στοιχεία της προσωπικότητας του εικονιζόμενου, όπως προβάλλονται στο έργο, σε συνάρτηση με την οπτική γωνία του δημιουργού.