Η Ολυμπια
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Βιβλίο του 1901, με τίτλο «Η Ολυμπία», του Έλληνα αρχαιολόγου του 20ού αιώνα, Βασίλειου Λεονάρδου. Βρίσκεται στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (αριθμός εισαγωγής 285/ 67) και αποτελεί έναν πλήρη οδηγό του αρχαιολογικού χώρου της Ολυμπίας και του μουσείου της. Το έργο τυπώθηκε στην Αθήνα από τον Π. Δ. Σακελλαρίου και έχει 353 σελίδες. Στις σελίδες 5 έως 13, συναντούμε μια εισαγωγή-πρόλογο, όπου γίνεται αναφορά σε προηγούμενες εκδόσεις για το ίδιο θέμα και σε γενικές παρατηρήσεις για τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας. Από τη σελίδα 14, ξεκινά η περιγραφή των Ολυμπίων, δηλαδή των αγώνων και της γιορτής. Αρχικά, περιγράφονται διεξοδικά οι «άθλοι»: το αγώνισμα του δρόμου (δρόμος, σ. 35), η πάλη (πάλη, σ. 42), η πυγμαχία (πυγμή, σ. 49), το παγκράτιο (παγκράτιον, σ. 57), οι ιπποδρομίες (ιπποδρομίαι, σ. 63), το πένταθλο (πένταθλον, σ. 69), το άλμα (άλμα, σ. 99), η δισκοβολία (δίσκος, σ. 101), το ακόντιο (ακόντιον, σ. 107), «ο οπλιτών δρόμος» (σ. 109), «ο κηρύκων και σαλπιγκτών αγώνας» (σ. 111). Από τη σελίδα 113, δίνεται η περιγραφή των «άθλων», δηλαδή των επάθλων των νικητών. Από τη σελίδα 135, ξεκινά η περιγραφή της ίδιας της Ολυμπίας, των μνημείων που ανασκάφηκαν και διασώζονται καθώς και στοιχεία της αρχαιολογικής ανασκαφής (σ. 138). Από τη σελίδα 145, ξεκινά η περιγραφή και παρατίθενται αναλυτικά τα «μνημεία κατά χώραν»: το Γυμνάσιο (σ. 145), η Παλαίστρα (σ. 146), ο Θεηκολεών (σ. 154), το Ηρώον (σ. 155), το Λεωνίδαιον (σ. 161), οι είσοδοι της ιερής Άλτης και το Ιπποδάμειο (σ. 163), ο ναός του Δία (σ. 167), το Βουλευτήριο (σ. 194), η ΝΑ στοά (σ. 197), η στοά της Ηχούς (σ. 199), οι Ζάνες (σ. 201), το Στάδιο (σ. 208), ο Ιππόδρομος (σ. 211). Κατόπιν, ακολουθεί εκτενής αναφορά στους θησαυρούς (σ. 217): των Γελέων (σ. 220), των Μεγαρέων (σ. 221), των Μεταποντίων (σ. 222), των Σελινουντίων (σ. 223), των Κυρηναίων (σ. 223), των Συβαριτών (σ. 224), των Βυζαντίων (σ. 224), των Επιδαμνίων (σ. 224), των Καρχηδονίων (σ. 225) και των Σικυωνίων (σ. 226). Η περιγραφή συνεχίζεται με τα υπόλοιπα ευρήματα του αρχαιολογικού χώρου: το ιερό της Ειλείθυιας και Σωσιπόλιδος (σ. 227), ο βωμός του Διός (σ. 230), η εξέδρα του Ηρώδη (σ. 233), το Ηραίον (σ. 236), το Πελόπιο (σ. 250), το Φιλίππειο (σ. 253), το Πρυτανείο (σ. 257) και οι Θέρμες (σ. 259). Από τη σελίδα 266, δίνεται αναλυτική περιγραφή του μουσείου της Ολυμπίας («Τα εν τω μουσείωι αρχαία»): «Μεγάλη Αίθουσα»: το ανατολικό αέτωμα (σ. 268), το δυτικό αέτωμα (σ. 272), οι μετόπες (σ. 277), η Νίκη του Παιωνίου (σ. 282) και ο Ερμής του Πραξιτέλη (σ. 287). Έπειτα, από τη σελίδα 297, ακολουθεί η περιγραφή των υπολοίπων αιθουσών του μουσείου («Τα εν άλλαις αιθούσαις αρχαία»): τα αρχιτεκτονικά πήλινα (σ. 299), τα γλυπτά (σ. 310) και οι επιγραφές (σ. 324). Το βιβλίο ολοκληρώνεται με τα περιεχόμενα (σ. 347) και το τοπογραφικό σχέδιο του αρχαιολογικού χώρου της Ολυμπίας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας, με σκοπό οι μαθητές να αναζητήσουν στοιχεία για την αρχαία Ολυμπία και να έρθουν σε επαφή με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Θα μελετήσουν την ιστορία της αρχαίας Ολυμπίας, ξεκινώντας από την ίδια την τοπογραφία τη εποχής, ώστε να γνωρίσουν τον τόπο που γέννησε τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Θα ανατρέξουν στις σελίδες 135 έως 253 του βιβλίου του Βασίλειου Λεονάρδου και θα καταγράψουν τα σημαντικότερα κτίσματα της ιερής Άλτεως, ποια από αυτά σώζονται σήμερα, ποια έχουν καταστραφεί ολοσχερώς και θα αναζητήσουν στο διαδίκτυο εικονικές αναπαραστάσεις της περιοχής, όπως ήταν την περίοδο της ακμής της. Οι μαθητές θα επιλέξουν τα σπουδαιότερα, κατά την κρίση τους, μνημεία του ιερού και θα αιτιολογήσουν την απόφασή τους. Στη συνέχεια, οι μαθητές θα μελετήσουν τους «άθλους» και τα «άθλα», στις σελίδες 35 έως 113, δηλαδή τους αγώνες που τελούνταν στην περιοχή και είναι οι γνωστοί σε όλους Ολυμπιακοί Αγώνες και τα έπαθλα που δίνονταν στους αθλητές. Θα διερευνήσουν την ονομασία των αγώνων, τον τόπο διεξαγωγής τους και τα αγωνίσματα, στα οποία έπαιρναν μέρος οι αθλητές. Επίσης, θα αναλύσουν το φαινόμενο της απουσίας των γυναικών από τη διεξαγωγή των αγώνων. Μέσω της σύγκρισης με τους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες, θα καταλήξουν σε συμπεράσματα για τις ομοιότητες και τις διαφορές τους. [Επιπλέον, επεκτείνοντας τη γνώση του συγκεκριμένου βιβλίου του 1901, οι μαθητές θα αναζητήσουν τους λόγους της αναβίωσης των Ολυμπιακών Αγώνων το 1896 μ.Χ. καθώς και βιογραφικά στοιχεία για τον Γάλλο Πιερ ντε Κουμπερτέν, τον Σπύρο Λούη και τον Κωστή Τσικλητήρα. Θα διερευνήσουν τον αντίκτυπο της αναβίωσης των αγώνων στο νεοϊδρυθέν ελληνικό κράτος. Επίσης, θα προσεγγίσουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, που διεξήχθησαν στην Αθήνα, τις προοπτικές που δημιούργησαν για την Ελλάδα και την κατάληξη που είχε το συνολικό εγχείρημα. Τέλος, το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, για να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές τη σημασία και τις αξίες του κλασικού αθλητισμού, τα χαρακτηριστικά και τους κινδύνους του πρωταθλητισμού, τις αλλαγές που επήλθαν στον αθλητισμό από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και τις επιπτώσεις από τη χρήση των αναβολικών με σκοπό την επίτευξη νικητήριων επιδόσεων.] Επιπλέον, οι μαθητές, αφού μελετήσουν τα αρχαιολογικά ευρήματα του μουσείου, όπως αποτυπώνονται στις σελίδες 226 έως 347, θα επιλέξουν ένα έκθεμα που τους συγκίνησε ή τους εντυπωσίασε και θα αιτιολογήσουν την επιλογή τους. Τέλος, οι μαθητές θα γνωρίσουν το ανασκαφικό έργο στην αρχαία Ολυμπία, θα αναρωτηθούν για την πρακτική των ξένων αρχαιολογικών αποστολών να μεταφέρουν ευρήματα στις χώρες τους, αποκόπτοντάς τα από το «φυσικό» τους περιβάλλον, καθώς και για την απουσία των ελλήνων αρχαιολόγων από αρχαιολογικούς χώρους, όπως η Ολυμπία. Θα γνωρίσουν το επάγγελμα του αρχαιολόγου, τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζει καθώς και σπουδαίους Έλληνες αρχαιολόγους, όπως τον Βασίλειο Λεονάρδο.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7465
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Digital Library of Serres
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Sports SportsSports
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Λεονάρδος, Βασίλειος
creator: Μποζίνη Θεοδώρα
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
scientific metadata coordinator: Ψυχογυιού Ευαγγελία
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
publisher: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE