Χαρτες της Σπιναλονγκα και του κολπου της Ελουντας, 1688
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Χαλκογραφίες. Προέρχονται από ιστοριογεωγραφική μελέτη (1688) του Φλαμανδού Olfert Dapper (1636-1689) o οποίος στις χαρτογραφήσεις του στηρίχθηκε σε αρχαίες ελληνικές και λατινικές πηγές, σε μαρτυρίες περιηγητών και Ολλανδών εμπόρων αλλά και σε προγενέστερους άτλαντες νησιωτικών χαρτών. Ωστόσο ο ίδιος δεν ταξίδεψε ποτέ εκτός Ολλανδίας. Στον πρώτο χάρτη απεικονίζεται το νησί της Σπιναλόγκας (Αρχαία Καλυδών) με το ενετικό φρούριο το οποίο χτίστηκε το 1579 πάνω σε αρχαίες οχυρώσεις. Οι οχυρώσεις του φρουρίου εκτείνονται σε δύο ζώνες με την πρώτη να είναι προσαρμοσμένη στη μορφολογία των ακτών και τη δεύτερη στους βράχους της κορυφογραμμής. Η χρήση του φρουρίου στη ενετική περίοδο ήταν καθαρά στρατιωτική. Ακόμη και μετά την παράδοση του Χάνδακα (του Ηρακλείου) στους Τούρκους το 1669 η Σπιναλόγκα παρέμεινε υπό βενετσιάνικη κατοχή μέχρι το 1715, οπότε και καταλήφθηκε από τους Οθωμανούς. Σε αυτό το διάστημα συχνά κατέφευγαν στο νησί οι Κρητικοί αντάρτες, οι λεγόμενοι ''Χαΐνηδες''. Μετά την παράδοση του φρουρίου στους Οθωμανούς εγκαταστάθηκε εκεί μουσουλμανικός πληθυσμός ο οποίος αποχώρησε στα τέλη του 19ου αιώνα. Το 1903 αποφασίστηκε η εγκατάσταση στο νησί χανσενικών ασθενών. Στο δεύτερο χάρτη απεικονίζεται ο κόλπος της Ελούντας με το νησί της Σπιναλόγκας να βρίσκεται στο στόμιό του. Απέναντι από το νησί λίγα μόλις μέτρα είναι η χερσόνησος Κολοκύθα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα αξιοποιείται στο γνωστικό αντικείμενο της Ιστορίας και συγκεκριμένα στο θέμα της ύστερης λατινοκρατίας στην Κρήτη και της κατάκτησης του νησιού από τους Οθωμανούς. Ο διδάσκων προβάλλοντας την εικόνα με τους δύο χάρτες ζητά από τους μαθητές να εντοπίσουν το νησί της Σπιναλόγκας και τους καλεί να κάνουν μια έρευνα σχετικά με την προέλευση του ονόματος της, λαμβάνοντας υπόψη το χάρτη του Dapper ως ιστορική πηγή (η διαίρεση του ονόματος σε Spina και Longa στην επικεφαλίδα συνηγορεί στην εκδοχή ότι το όνομα προήλθε από το spina lunga που στα λατινικά σημαίνει μακρύ αγκάθι). Έπειτα παρατηρούν την αρχιτεκτονική του κάστρου της και βάσει των ιστορικών τους γνώσεων υποθέτουν για ποιο λόγο έγινε η οχύρωση του νησιού από τους Βενετούς. Μια ομάδα μαθητών που γνωρίζει καλά τη γαλλική γλώσσα συγκεντρώνει πληροφορίες σχετικά με την ιστορία του κάστρου αξιοποιώντας το συνοδευτικό κείμενο του χάρτη από την έκδοση του Dapper (διαθέσιμο στο διαδίκτυο) και παρουσιάζει τα αποτελέσματα της έρευνάς του στην ολομέλεια. Τέλος όποιος μαθητής επιθυμεί, μπορεί να γράψει ένα σχετικό διήγημα με ήρωα π.χ έναν Κρητικό Χαΐνη που βρίσκει καταφύγιο στο νησί της Σπιναλόγκας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > War events War eventsWar events
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Interstate relations and diplomacy Interstate relations and diplomacyInterstate relations and diplomacy
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE