Fokas Odysseas, painter
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για αναπαραγωγή έργου τέχνης που απεικονίζει τον Έλληνα ζωγράφο Οδυσσέα Φωκά. Γεννήθηκε το 1857 στη Ρουμανία, το 1876 μετέβη στη Γαλλία για νομικές σπουδές ενώ παράλληλα ελάμβανε μαθήματα ζωγραφικής. Το 1885 εγκαταστάθηκε στην Αθήνα και εργάστηκε ως εικονογράφος σε περιοδικά της εποχής. Εξέθεσε τα έργα του σε Αθήνα, Σμύρνη, Αλεξάνδρεια και Ρουμανία. Συνεργάστηκε με την Εθνική πινακοθήκη ως συντηρητής έργων τέχνης. Κυρίως διακρίθηκε ως τοπιογράφος του οποίου τα έργα ξεχωρίζουν για το διάχυτο ελληνικό φως σε αντιδιαστολή με τη σοβαρότητα της Σχολής του Μονάχου που βρισκόταν τότε στην επικαιρότητα. Ο Φωκάς, κατά τη μελέτη της εξέλιξης της ελληνικής ζωγραφικής, τοποθετείται ανάμεσα στους πρώτους εκπροσώπους του Μοντερνισμού στην Ελλάδα. Μετά από την περίοδο της "ιστορικής" ζωγραφικής (εποχή βασιλέως Όθωνα) και της σχολής του Μονάχου, με την είσοδο στον 20ο αιώνα παρατηρείται αναπροσανατολισμός προς την καλλιτεχνική πρόταση που εκπορεύεται από το Παρίσι. Σε αυτό το ρεύμα συγκαταλέγεται και ο Φωκάς μαζί με τους Κ. Παρθένη, Κ. Μαλέα και άλλους. Θα συστήσουν ομάδα που θα την ονομάσουν "Ομάδα Τέχνης" και πέραν από το καλλιτεχνικό πεδίο θα συνδέσουν την αισθητική πρότασή της με τις ευρύτερες κοινωνικοπολιτικές αλλαγές της εποχής, το ιδεολογικό αίτημα διανοούμενων όπως του Π. Γιαννόπουλου αλλά και από τον πολιτικό χώρο με τους φιλελεύθερους και μάλιστα τον ίδιο τον Βενιζέλο. Ο Βενιζέλος βρέθηκε στην πρώτη έκθεση της ομάδας το 1917 στην Αθήνα αλλά και το 1919 στη μοναδική έκθεση της ομάδας στο Παρίσι. Το γεγονός συνετέλεσε ώστε κριτικοί της εποχής να συνδέσουν την καλλιτεχνική πρόταση της ομάδας με το εκσυγχρονιστικό πολιτικό του σχέδιο. Ο Οδυσσέας Φωκάς απεβίωσε το 1946 παραχωρώντας στην Εθνική Πινακοθήκη την περιουσία και την προσωπική του συλλογή έργων τέχνης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η αναπαραγωγή έργου τέχνης που απεικονίζει τον Έλληνα ζωγράφο Οδυσσέα Φωκά,μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος για τη μελέτη του βίου και του έργου του. Προτείνουμε, κατά κύριο λόγο στο μάθημα της αισθητικής αγωγής (μπορεί να γίνει και στην Ελληνική Γλώσσα) ερευνητική εργασία από τους μαθητές με συνεργατικό-ομαδικό χαρακτήρα. Μια ομάδα μπορεί να αναλάβει την παρουσίαση των σημαντικότερων περιόδων από τις οποίες διήλθε η ελληνική εικαστική παραγωγή στο πλαίσιο του απελευθερωμένου ελληνικού κράτους. Αρχή μπορεί να γίνει από την εποχή του Όθωνα, τη Σχολή του Μονάχου, τους Μοντερνιστές και να φτάσει ως τη γενιά του '30 και τον μεταπολεμικό εξπρεσιονισμό. Μπορούν να αναζητηθούν οι σημαντικότεροι εκπρόσωποι τα πιο χαρακτηριστικά γνωρίσματα της κάθε περιόδου. Επίσης μπορούν να επισημανθούν ενδεχόμενες συνδέσεις τους με σύγχρονά τους ιδεολογικά και πολιτικά κοινωνικά κινήματα. Άλλη ομάδα μπορεί να ερευνήσει πιο συγκεκριμένα για την Ομάδα Τέχνης και να την οριοθετήσει πάνω στην προαναφερθείσα χρονική ακολουθία. Τέλος τρίτη ομάδα, κινούμενη από το γενικότερο στο μερικό μπορεί να εστιάσει αναλυτικότερα στην προσωπικότητα, τη διαδρομή και το έργο του Φωκά ως μέλους αυτού του συγκεκριμένου κρίκου των Μοντερνιστών αλλά και της "Ομάδας Τέχνης". Επεκτείνοντας μπορούν να αναφερθούν τα παιδιά στην ελληνική τοπιογραφία και στην ιδιαιτερότητα και τη χρήση του ελληνικού φωτός στην ζωγραφική (αλλά και στην ποίηση). Στο τέλος της περιόδου διερεύνησης, τα παιδιά μπορούν να κάνουν μια συνολική παρουσίαση των ευρημάτων τους και να ανασυνθέσουν αυτό το τμήμα της διαδρομής της ελληνικής ζωγραφικής (από τη Σχολή του Μονάχου ως τον μεταπολεμικό Εξπρεσιονισμό). Απώτερος στόχος της προαναφερθείσας δράσης είναι να έρθουν τα παιδιά σε μια αδρή επαφή με την ακολουθία των ρευμάτων εικαστικής δημιουργίας στην Ελλάδα και αντιπροσωπευτικούς δημιουργούς τους. Επίσης να τους παρασχεθεί μια επιπλέον πληροφόρηση ώστε να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν να ερμηνεύουν και να χαίρονται εικαστικά έργα εποχής.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
psychomotor > to imitate and try
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE