Η εκπαιδευτική δραστηριότητα προτείνεται να είναι οργανωμένη σε φύλλα εργασίας, κατάλληλα σχεδιασμένα από τον εκπαιδευτικό. Οι μαθητές, σε μικρές ομάδες, αρχικά καλούνται να παρατηρήσουν την εικόνα και να συμμετάσχουν σε δραστηριότητα καταιγισμού ιδεών με σκοπό την ανίχνευση, από τον εκπαιδευτικό, των πρότερων γνώσεών τους αναφορικά με το περιεχόμενο της εικόνας. Στη συνέχεια, οι μαθητές ενθαρρύνονται να διεξάγουν ερευνητική εργασία ώστε να αναζητήσουν πρόσθετο φωτογραφικό υλικό και πληροφορίες σχετικά με τα σπουδαιότερα κάστρα της Ενετικής περιόδου στην Κεφαλονιά, αλλά και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Σκοπός της εκπαιδευτικής δραστηριότητας είναι η καταγραφή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών αρχιτεκτονικής των ενετικών κάστρων-φρουρίων, καθώς και η διερεύνηση των επιμέρους ιστορικών γεγονότων, μύθων, θρύλων ή/και παραδόσεων που συνδέονται με αυτά. Επίσης, για την υποστήριξη της μελέτης των μαθητών προτείνεται, όπου είναι δυνατόν, η πραγματοποίηση εκπαιδευτικής επίσκεψης στους αντίστοιχους χώρους ιστορικού ενδιαφέροντος με σκοπό την άμεση παρατήρηση και επαφή των μαθητών με το αντικείμενο έρευνας. Το αποτέλεσμα της ερευνητικής εργασίας των ομάδων προτείνεται να παρουσιαστεί, στην ολομέλεια της τάξης, σε μια συμβατική ή ψηφιακή πολυτροπική παρουσίαση, εμπλουτισμένη με αναπαραστάσεις των δεδομένων στη Λογοτεχνία ή/και στην Τέχνη.