Σικελιανος Άγγελος
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το αντικείμενο αφορά αναπαραγωγή φωτογραφίας του Άγγελου Σικελιανού. Ο εικονιζόνενος (1884–1951), από τους κορυφαίους Έλληνες ποιητές του 20ου αιώνα. Σημαντικός σταθμός στη ζωή του Σικελιανού είναι η γνωριμία του με την Αμερικανίδα Εύα Πάλμερ το 1905, περίοδο που έρχεται σε επαφή με αρκετούς πνευματικούς ανθρώπους και δημοσιεύει την πρώτη του ποιητική συλλογή «Αλαφροΐσκιωτος», η οποία προκάλεσε ιδιαίτερη αίσθηση στους φιλολογικούς κύκλους, αναγνωριζόμενη ως έργο-σταθμός στην ιστορία των νεοελληνικών γραμμάτων (1909). Η αρχαιοελληνική πνευματική ατμόσφαιρα απασχόλησε βαθιά τον ποιητή και συνέλαβε την ιδέα να δημιουργηθεί στους Δελφούς ένας παγκόσμιος πνευματικός πυρήνας ικανός να συνθέσει τις αντιθέσεις των λαών («Δελφική Ιδέα»). Οι Πρώτες Δελφικές Εορτές πραγματοποιήθηκαν το 1927, η απήχησή τους ήταν μεγάλη, σε παγκόσμιο επίπεδο και οι κριτικές που ασκήθηκαν ήταν ή ενθουσιώδεις ή εντελώς αρνητικές. Το 1929, η Ακαδημία Αθηνών απένειμε στο Σικελιανό αργυρό μετάλλιο για τη γενναία προσπάθεια αναβίωσης των δελφικών αγώνων, αλλά η Δελφική ιδέα είχε ως αποτέλεσμα την οικονομική καταστροφή του ζεύγους Σικελιανού. Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής, ο Σικελιανός διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην πνευματική αντίσταση του λαού, με κορυφαία εκδήλωση το ποίημα και το λόγο που εκφώνησε στην κηδεία του Παλαμά στις 28 Φεβρουαρίου του 1943. Εξέδωσε ο ίδιος τα έργα του σε τρεις τόμους με τον τίτλο «Λυρικός Βίος» (1946 Α και Β, 1947 Γ), έργα που διακρίνονται από έντονο λυρισμό και ιδιαίτερο γλωσσικό πλούτο. Ήταν ο πρώτος Έλληνας λογοτέχνης του 20ου αιώνα ο οποίος προτάθηκε για το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας (1949).

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι μαθητές προσεγγίζοντας το έργο του Σικελιανού μπορούν να υλοποιήσουν τις παρακάτω δραστηριότητες: • Καταγράφουν τα έργα του ποιητή που εντάσσονται σε καθεμία από τις τρεις ευρύτερες περιόδους στις οποίες χωρίζεται,σύμφωνα με τους μελετητές (1907 μέχρι το 1917, 1917 μέχρι το 1927, μετά τη Δελφική προσπάθεια μέχρι το τέλος της ζωή του, το 1951). • Αφού κατατάξουν τα έργα του Σικελιανού χρονολογικά, καλούνται να εξετάσουν σε ποια περίοδο διακρίνουν την πρώτη ενόραση του ποιητή για τη Δελφική ιδέα, που τον απασχόλησε και κατέβαλε τεράστια προσπάθεια να γίνουν οι Δελφοί νέο παγκόσμιο πνευματικό κέντρο, με σκοπό να διαδοθεί το πνεύμα, οι τέχνες, η ειρήνη. Σημειώνεται ότι για τη Δελφική ιδέα ο ίδιος ο ποιητής γράφει: "Η Δελφική προσπάθεια δεν είναι πρόγραμμα πολιτικό, είναι πρόγραμμα πνευματικό-είναι πίστη επιστημονική και ιστορική...Πρόκειται για μια σύγχρονη προσπάθεια για την πνευματική και την ιστορική προσέγγιση των λαών". (Α. Σικελιανού: "Η προσπάθειά μου στους Δελφούς"- Πεζά Β΄). • Μελετούν τη ζωή και το έργο του Ά. Σικελιανού και προσπαθούν να εξηγήσουν τους λόγους για τη στροφή του ποιητή στο θέατρο, και συγκεκριμένα προς την τραγωδία. • Ως γνωστόν, ο Άγγελος Σικελιανός από την αρχή της Γερμανικής κατοχής, εντάσσεται από τους πρώτους σ ο Ε.Α.Μ. και δουλεύει με ενθουσιασμό στις τάξεις του. Πρωτοστατεί στα συσσίτια, στην έκδοση παράνομης εφημερίδας, στην κυκλοφορία χέρι με χέρι των ποιημάτων του που τονώνουν το ηθικό των Ελλήνων. Οι μαθητές καταγράφουν και σχολιάζουν τα ποιήματα του Ά. Σικελιανού της περιόδου της Κατοχής και της Εθνικής Αντίστασης και εξηγούν με ποιο τρόπο η ποίηση του Σικελιανού κατά την περίοδο αυτή εμπνέεται από τα πάθη και τους αγώνες του λαού και έχει εθνεγερτική πνοή. • Μελετούν το ποίημα του Άγγελου Σικελιανού «Στ΄ Οσίου Λουκά το μοναστήρι», στο οποίο ο ποιητής περιγράφει μία σκηνή που έγινε μέσα στον ναό της μονής του Οσίου Λουκά στον Ελικώνα, που είναι το σπουδαιότερο μνημείο του 11ου αιώνα κοντά στο σημερινό χωριό Στείρι. Στη συνέχεια με αφορμή αυτά που σημειώνει ο Ε. Παπανούτσος στο: «Παλαμάς-Καβάφης-Σικελιανός»: “Στον Σικελιανό η Ελλάδα είναι παντοτινά παρούσα μαζί με ολόκληρη την προϊστορία και την ιστορία της σαν μνήμη και εμπειρία, σαν έντονη «συνείδηση της γης» και της «φυλής», όπου το είναι και το γίγνεσθαι, η ιδέα και το φαινόμενο, ο μύθος και η ιστορία εμπεριέχονται μέσα σ΄ ένα μοναδικό στο είδος του βίωμα», οι μαθητές αποδεικνύουν το ορθό ή το εσφαλμένο των παρατηρήσεων του Ε. Παπανούτσου κάνοντας αναφορά στο ποίημα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΤΖΟΥΑΝΑΚΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE