Κεραμεικος- Όδος των ταφων, 1910
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στη φωτογραφία του E.REISINGER παρατηρούμε πώς ήταν η «ταφική οδός» του Κεραμεικού στις αρχές του 20ου αιώνα. Ο επισκέπτης του 2015- που βαδίζει ακριβώς στο ίδιο επίπεδο όπου περπατούσαν οι Αθηναίοι στην κλασική εποχή- αναγνωρίζει στο δεξί του χέρι τον ολόγλυφο μαρμάρινο ταύρο πάνω στο ψηλό βάθρο από τον ταφικό περίβολο του Διονυσίου εκ Κολλυτού και στο βάθος τον ναΐσκο από τον ταφικό περίβολο του Αγάθωνος. Ωστόσο, δεν εντοπίζει στο αριστερό του χέρι το εκκλησάκι της Αγίας Τριάδος, που φαίνεται στη φωτογραφία, παρόλο που αυτό έδωσε το όνομά του στην περιοχή, "νεκροταφείο πλησίον της Αγίας Τριάδος", όπως αναφέρεται και σε καρτ ποστάλ μέχρι τις αρχές του 20ού αιώνα, όταν ο χώρος της ανασκαφής έγινε πόλος έλξης τουριστών. Το μαθησιακό αντικείμενο χρησιμοποιείται στη διδασκαλία της Ιστορίας Γυμνασίου- Λυκείου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Διαβάζουμε στους μαθητές μας πώς ξεκίνησαν οι ανασκαφές στο χώρο του Κεραμεικού «Την άνοιξη του 1863, ένας εργάτης δούλευε κοντά στην εκκλησία της Αγίας Τριάδας. Έβγαζε άμμο για την κατασκευή της οδού Πειραιώς, που τότε ανοιγόταν, όταν, μέσα σε παχύ στώμα λάσπης και άμμου του Ηριδανού, προσέκρουσε στο ανθεμωτό ακρωτήριο της μαρμάρινης στήλης του Αγάθωνος, που την αναγνώρισε ως αρχαία. Για να την αποκαλύψει, έσκαψε κατά μήκος της στήλης σε βάθος μέχρι 3,50 μέτρα. Όταν όμως διαπιστώθηκε ότι η στήλη σωζόταν ακόμη όρθια σε όλο της το ύψος, στην αρχική της θέση (in situ), ειδοποιήθηκε η Εν Αθήναις Αρχαιολογική Εταιρεία, αρμόδια τότε για αρχαιολογικά θέματα. Στους επόμενους μήνες αποκαλύφθηκε ολόκληρη η σειρά των σωζόμενων ταφικών μνημείων, με όλο τον μαρμάρινο διάκοσμό τους, στη νοτιοδυτική πλευρά της Οδού των Τάφων και απέναντι από την εκκλησία της Αγίας Τριάδας. Οι τάφοι αυτοί, στο πέρασμα των χιλιετιών, είχαν καλυφθεί από επάλληλα στρώματα επιχώσεων, ύψους ακόμα και 9 μέτρων!» Το εκκλησάκι κατεδαφίστηκε το 1957 (ή το 1931). Στη συνέχεια επισκεπτόμαστε τον αρχαιολογικό χώρο, αφού προηγουμένως έχουμε βρει στο διαδίκτυο και τρισδιάστατες αναπαραστάσεις του τείχους των Αθηνών, του Διπύλου με τους πύργους του, της Ιεράς Πύλης και των τάφων. Επίσης, τονίζουμε ότι οι ανασκαφές στον Κεραμεικό προσφέρουν ακόμη συγκινήσεις και εκπλήξεις (βλ. 2012: τo στόμιο ενός πηγαδιού με επιγραφή που απευθύνει επίκληση προς το θεό Απόλλωνα: «ΕΛΘΕ ΜΟΙ Ω ΠΑΙΑΝ ΦΕΡΩΝ ΤΟ ΜΑΝΤΕΙΟΝ ΑΛΗΘΕC»). Στη συνέχεια χωρίζουμε τους μαθητές μας σε ομάδες στις οποίες αναθέτουμε να εντοπίσουν τους «κρυμμένους θησαυρούς» και τα «μυστήρια» του Κεραμεικού. Στη συνέχεια η κάθε ομάδα μας ξεναγεί στον δικό της «θησαυρό» που μπορεί να είναι από μια επιγραφή, μια παρατήρηση ότι η οδός Ερμού βρίσκεται σε άλλο επίπεδο, ένα ποίημα του Παλαμά στο οποίο μιλά η γυναίκα του Αγάθωνος, μέχρι και μία χελώνα! από το μοναδικής αξίας οικοσύστημα των 40 στρεμμάτων στο κέντρο της Αθήνας! Τέλος, μαθαίνουν για τον όρο in situ στην αρχαιολογία και συνειδητοποιούν πόσο σημαντικός είναι.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE