Η Αθηνα απο τον Ιλισσο, 1842
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η γκραβούρα απεικονίζει μια άποψη της Αθήνας, έτσι όπως την είδε ένας Άγγλος περιηγητής το 1842. Η Αθήνα παρουσιάζεται με τον ποταμό Ιλισσό σε πρώτο πλάνο, ο οποίος ήταν από την αρχαιότητα ιερός ποταμός και ξεκίνησε να καλύπτεται στα τέλη της δεκαετίας του 1930, στο πλαίσιο της οικιστικής επέκτασης της Αθήνας. Σήμερα μόνο ένα μικρό μέρος της κοίτης του ποταμού μένει ακάλυπτο, στη συμβολή των οδών Βασ. Κωνσταντίνου και Λ. Βουλιαγμένης. Στη γκραβούρα φαίνεται η κοίτη του ποταμού και μάλιστα κάποιοι άνθρωποι με άλογα, τα οποία πίνουν νερό από το ποτάμι. Δέντρα πλαισιώνουν τον Ιλισσό, ενώ μακρύτερα διακρίνονται αδρά οι στύλοι του Ολυμπίου Διός και στο βάθος η Ακρόπολη, με την κατοικημένη περιοχή γύρω της, ο Λυκαβηττός και άλλα βουνά πιο πέρα. Η εικόνα μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία της ιστορικής περιόδου μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας από τους Οθωμανούς. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για διαθεματικές εργασίες που συνδυάζουν την Ιστορία με την περιβαλλοντική εκπαίδευση.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Στο μάθημα της νεότερης Ιστορίας ο διδάσκων μπορεί να χρησιμοποιήσει την εικόνα στη διδασκαλία της περιόδου της βασιλείας του Όθωνα στην Ελλάδα, προβάλλοντάς την στην τάξη κατά προτίμηση στο τέλος της διδασκαλίας, καθώς αποτελεί αφορμή για συζήτηση δευτερευόντων ζητημάτων, όπως λ.χ. η οικιστική ανάπτυξη της Αθήνας εκείνης της περιόδου. Η εικόνα μάς δίνει μια ιδέα του πώς ήταν η Αθήνα του νεοσύστατου νεοελληνικού κράτους (ένα χωριό, μέσα στην εξοχή) και, επομένως, βοηθά τους μαθητές να εισέλθουν στο κλίμα της ευρύτερης ιστορικής περιόδου. Η εικόνα μπορεί επίσης να δοθεί ως υλικό επεξεργασίας στους μαθητές σε διαθεματική εργασία που θα συνδυάζει την Ιστορία και την Περιβαλλοντική εκπαίδευση. Για παράδειγμα, μπορεί να δοθεί ως θέμα η διαχείριση του φυσικού περιβάλλοντος της Αθήνας από τις διάφορες κυβερνήσεις του ελληνικού κράτους, από τον Όθωνα έως σήμερα (ήδη από την εποχή του Όθωνα είχε ξεκινήσει η υπερεκμετάλλευση της άμμου του Ιλισσού). Πρόκειται βέβαια για ιδιαίτερα απαιτητική εργασία, η οποία προτείνεται να πραγματοποιηθεί σε μορφή project (ομάδες μαθητών να εργαστούν για εκτεταμένο χρονικό διάστημα).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7675
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
εποικοδομητισμός > κοινότητες πρακτικής
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΓΑΠΗ ΔΑΛΚΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ