"Ο Κωνσταντινος" του Γ.Μελα-1920
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το βιβλίο αυτό, από τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών, εκδόθηκε στο Λονδίνο και έχει τίτλο «Γεωργίου Μ. Μελά: Ο Κωνσταντίνος-Αναμνήσεις πρώην γραμματέως του-1920». Στην πρώτη σελίδα διαβάζουμε «Εις την μνήμην του αδελφού μου Παύλου, και των ηρωϊκώς πεσόντων προς αναστήλωσιν της εθνικής τιμής, αφιερώνω αυτάς τας σελίδας. Γ.Μελάς». Αμέσως μετά στον πρόλογο ο συγγραφέας αναφέρει ότι επιθυμούσε να μη δημοσιευτούν τα απομνημονεύματά του παρά 25 χρόνια μετά θάνατον. Όμως, τα γεγονότα του Νοεμβρίου του 1920 (δηλαδή οι εκλογές που έφεραν ήττα του Βενιζέλου και παλινόρθωση του βασιλία Κωνσταντίνου) τον ανάγκασαν να τα δημοσιεύσει. Στη συνέχεια γράφει ότι δεν έχει αξίωση ιστοριογράφου άλλα θα ήταν ευτυχής, αν κατόρθωνε να προκαλέσει το ενδιαφέρον. Ακολουθούν στιγμιότυπα από τη συναναστροφή του με τον Κωνσταντίνο και τέλος μια ενότητα με ενδιαφέροντα έγγραφα από 7/9/1914-4/11/1916 (υπομνήματα δικά του, αλληλογραφία Βενιζέλου-Κωνσταντίνου, τηλεγράφημα βασιλέως Γεωργίου). Το μαθησιακό αντικείμενο χρησιμοποιείται στη διδασκαλία Ιστορίας και Νεοελληνικής Γλώσσας Γυμνασίου-Λυκείου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
ΙΣΤΟΡΙΑ: Βασικός στόχος μας είναι να διδάξουμε τους μαθητές μας να προσεγγίζουν ουδέτερα την Ιστορία και διασταυρώνοντας τις πληροφορίες που αντλούν από τις πηγές να διαμορφώνουν την ιστορική τους συνείδηση μακριά από μισαλλοδοξίες και φανατισμούς. Το μαθησιακό αντικείμενο προσφέρεται για την κατανόηση και εφαρμογή στην πράξη όσων διδάσκουμε θεωρητικά. Είναι «πηγή» της Ιστορίας, που όμως πρέπει να προσεγγίζεται με κριτική σκέψη. Εξ αρχής ο τίτλος φανερώνει την πολιτική στάση του συγγραφέα, όταν δεν αναφέρει την ιδιότητα του «βιογραφουμένου». Δεν αναφέρεται σ’ αυτόν ως «Βασιλεύς Κωνσταντίνος» αλλά απλά ως «Κωνσταντίνος». Αρχικά, με τους μαθητές μας βρίσκουμε σημαντικά βιογραφικά στοιχεία του: ο Γεώργιος Μελάς (1886 - 1931)γεννήθηκε στη Μασσαλία και ήταν γιος του Μιχαήλ Μελά, γόνου μεγάλης ηπειρώτικης οικογένειας, που διετέλεσε πρόεδρος της Εθνικής Εταιρείας. Σπούδασε νομικά στο Αιξ. Έλαβε μέρος στους Βαλκανικούς Πολέμους ως έφεδρος επίλαρχος. Διετέλεσε ιδιαίτερος γραμματέας του Βασιλιά Κωνσταντίνου μέχρι το 1915, οπότε και διαφώνησε μαζί του σχετικά με την πολιτική που ακολουθούσε. Προσχώρησε στο κίνημα της Εθνικής Άμυνας και στη συνέχεια εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο. Στη συνέχεια ξεφυλλίζουμε με ενδιαφέρον το βιβλίο του (άρα εκπληρώνεται η επιθυμία του). Στεκόμαστε σε σημεία που κεντρίζουν την περιέργειά μας, όπως ο χαρακτήρας του Κωνσταντίνου, της βασίλισσας Σοφίας(σελ.45-52) ή οι εντυπώσεις του Μελά από την «πρωτόγνωρη» εμπειρία του, μιας «ζαζ βανδ» (jazz band) στο Λονδίνο (σελ.80)! Όμως, αισθανόμαστε και δέος, όταν τεκμηριώνεται ιστορικά το «Ανάθεμα το Βενιζέλου» στο Πεδίον του Άρεως (σελ.227) ή όταν διαβάζουμε τον ίδιο τον Μελά να ρωτάει «Τι θα ειπη η Ιστορια δι’ ημας τους καταφυγοντας εις τας ξιφολογχας των ξενων ινα επανελθωμεν εις Αθηνας;». Μετά αναζητούμε τους λόγους για τους οποίους ο Μελάς ήταν βενιζελικός και φίλα προσκείμενος των Γάλλων (βλ. πώς εκφράζεται γι’ αυτούς σελ.230). Για παράδειγμα, σπούδασε στη Γαλλία. Τέλος, συμπεραίνουμε ότι δεν πρέπει να επαναλαμβάνουμε τα λάθη της Ιστορίας που μας δείχνουν ότι δεν αξίζει για καμία ξένη δύναμη (είτε αυτή λέγεται Γερμανία είτε Γαλλία) και για καμία ηγετική προσωπικότητα (είτε αυτή λέγεται Βενιζέλος είτε Κωνσταντίνος) να οδηγούμαστε σε εμφύλιες διαμάχες. ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: Α)Μελετούμε τις επιστολές Βενιζέλου-Κωνσταντίνου και συμπεραίνουμε την τυπολογία τους (π.χ. κλείνουν με το «όλως υμέτερος»). Β) Δραματοποιούμε σκηνές του βιβλίου.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7679
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Digital Library of Serres
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Letters LettersLetters
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Μελάς, Γεώργιος Μ.
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
publisher: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE