Χορηγικο μνημειο Λυσικρατους-1851
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στο φωτογραφικό τύπωμα του Alfred-Nicolas Normand, Γάλλου αρχιτέκτονα και φωτογράφου, διακρίνουμε τα καμένα ερείπια κτίσματος. Αυτό εφάπτεται του μνημείου που έκτισε ο Λυσικράτης, ένας πλούσιος Αθηναίος, για να μνημονεύει τη νίκη του ως χορηγός (χρηματοδότης) του χορού εφήβων της Ακαμαντίδας φυλής, που κέρδισε στους θεατρικούς αγώνες των Μεγάλων Διονυσίων το 335/4 π.Χ. Στα αρχαία χρόνια έφερε στην κορυφή του το έπαθλο του χορηγού: ένα χάλκινο τρίποδα. Στο μεσαίωνα ονομαζόταν «Φανάρι του Διογένη» από τη λανθασμένη ιδέα ότι στην κορυφή του μνημείου υπήρχε φανάρι, το οποίο η λαϊκή παράδοση συνέδεσε με τον κυνικό φιλόσοφο Διογένη, που αναζητούσε με ένα φανάρι τον «άνθρωπο». Λίγοι γνωρίζουν ότι την καλή κατάσταση του μνημείου την οφείλουμε σε ένα βαθμό στους Καπουτσίνους μοναχούς που το διαφύλαξαν για 150 χρόνια, ενσωματώνοντάς το στο μοναστήρι τους που κάηκε το καλοκαίρι του 1821. Το μαθησιακό αντικείμενο χρησιμοποιείται στη διδασκαλία των Αρχαίων από μετάφραση Γυμνασίου-Λυκείου και της Ιστορίας.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Αφού μελετήσουμε τη σημασία του θεσμού της χορηγίας στην Αρχαία Αθήνα και συνδέσουμε το μνημείο του Λυσικράτη με την οδό Τριπόδων, το Θέατρο του Διονύσου και το μνημείο του Θρασύλλου, επισκεπτόμαστε με τους μαθητές μας το μνημείο του Λυσικράτους. Προηγουμένως έχουμε δουλέψει στην τάξη με φωτογραφίες, ηλιογραφίες, χαρακτικά( βλ. AthensOpenMuseum.com) και ζωγραφικούς πίνακες που απεικονίζουν διαχρονικά το μνημείο. Επίσης, έχουμε τονίσει ότι είναι το καλύτερα σωζόμενο χορηγικό μνημείο στην Αθήνα και μάλιστα αποτελεί την πρώτη εμφάνιση και εφαρμογή του κορινθιακού ρυθμού. Έτσι οι μαθητές σχηματίζουν την πρωτογενή εικόνα το μνημείου και, όταν το επισκέπτονται, δεν βλέπουν σ’ αυτό μόνο ένα «λείψανο». Με αφορμή το καμένο ερείπιο από το μοναστήρι των Καπουτσίνων τους κινούμε την περιέργεια να εξερευνήσουν μόνοι τους την ιστορία του. Για παράδειγμα, ο Λόρδος Μπάιρον φιλοξενήθηκε σ’ αυτό και γράφει σε έναν φίλο του τον Ιανουάριο του 1811 «Μένω στο Μοναστήρι των Καπουτσίνων, μπροστά μου έχω τον Υμηττό, πίσω μου την Ακρόπολη, …., ε, κύριε, αυτό θα πει τοπίο, αυτό θα πει γραφικότητα!». Οι Καπουτσίνοι ενσωμάτωσαν το μνημείο στο μοναστήρι τους, μετακίνησαν έναν ορθοστάτη του, για να ανοίξουν είσοδο σε αυτό (χωρίς όμως να τον πετάξουν…) και το χρησιμοποίησαν αρχικά σαν παρεκκλήσι και στη συνέχεια ως βιβλιοθήκη και αναγνωστήριο. Στους κήπους του μοναστηριού ίσως ξεκίνησε το 1818 η καλλιέργεια της ντομάτας στην Ελλάδα με σπόρους που έφεραν οι μοναχοί. Ακόμα και μετά την πυρκαγιά που κατέκαψε το μοναστήρι δεν προκλήθηκε μεγάλη ζημιά στο μνημείο. Ωστόσο στα 1852 ο τότε καθηγητής του Πολυτεχνείου, Γρηγόριος Παπαδόπουλος γράφει «… Των δε ζημιών, αι μεν είναι προγενέστεραι της πυρκαϊάς της μονής, όθεν και τα τεθραυσμένα μέρη είναι μέλανα, είναι δε ολίγαι; αι δε πολλαί είναι νεώταται, διότι σπανίως επισκεπτόμενος τις το μνημείον και μετά τινα χρόνον επανερχόμενος, δεν παρατηρεί μέλη τινά των μορφών νεωστί θραυσθέντα. Όθεν άνευ δισταγμού, δύναται τις να είπη πικρώς μεν, αλλ’ αληθώς, ότι η ζωφόρος, εν μέσω της βαρβαρότητος των Τούρκων, του πολέμου και της πυρκαϊάς, έπαθεν ολιγώτερα παρ’ όσα κατά τα ολίγα έτη τα μετά την Ελληνικήν αυτονομίαν, εν αυτή τη πρωτευούση; ένθα πολλή παντοδαπών ανθρώπων συρροή, και ουκ ολίγον το αμέριμνον των προϊσταμένων.»! Μετά, αφηγούνται ανθρωπομορφικά τη ζωή του μέσα στους αιώνες.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Topics TopicsTopics > Culture - Art - Language Culture - Art - LanguageCulture - Art - Language
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Institutions, political organization Institutions, political organizationInstitutions, political organization
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Narration NarrationNarration
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE