Τα παιδιά καλούνται να ασχοληθούν με δραστηριότητες γύρω από τους «Πιτσιρίκους» του Ψαθά: 1) Κατανόηση, ξεκινώντας με βασικά ερωτήματα για την αφηγημένη ιστορία (ποιος, πού-πότε κλπ) και παρακολουθώντας τη δόμηση του κειμένου στον άξονα του χρόνου και της αντίθεσης. 2) Ερμηνεία με γνώμονα την εποχή συγγραφής, κάνοντας γνωριμία μέσα από πολιτιστικά προϊόντα της εποχής αυτής ή εμπνευσμένα από αυτήν (ζωγραφικοί πίνακες, φωτογραφίες, τραγούδια, κόμικς, ταινίες). 3) Διερεύνηση, μέσα σε αυτό το πλαίσιο, της πυρηνικής έννοιας «σαλταδόροι», νοηματοδοτώντας διαφορετικά τη λέξη αναλόγως της εποχής, με τη συνδρομή λεξικών. 4) Επικέντρωση στον ρόλο και στο ήθος των μικρών σαλταδόρων σε αντιπαράθεση με τους Γερμανούς, αιτιολογώντας τη στάση και τη δράση κάθε μέρους από την οπτική γωνία του αφηγητή, ανιχνεύοντας τη δική του στάση και κατά βάθος του συγγραφέα. 5) Σύγκριση με σκηνή από ταινία, όπου παρουσιάζεται παρόμοιο γεγονός αλλά με διαφορετική παρουσίαση (χιούμορ και δράμα), προκειμένου τα παιδιά να σκεφτούν πώς νιώθουν ως αποδέκτες με την κάθε απόδοση της ιστορίας.