«Όταν η Ιστορια συνανταει τη Χημεια….»Μια διαθεματικη προσεγγιση της Αρχαιας Ελληνικης Ιστοριας και της Χημειας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η ιστορία της Χημείας ξεκινάει από την εποχή που οι προϊστορικοί άνθρωποι άρχισαν να ενδιαφέρονται για τα υλικά που χρησιμοποιούσαν για να κατασκευάσουν τις καλύβες τους, τα κεραμικά και γυάλινα σκεύη, τα μεταλλικά αντικείμενα και άλλα είδη καθημερινής χρήσης. Συγχρόνως, οι άνθρωποι άρχισαν να πειραματίζονται για το πώς θα βελτίωναν τις ιδιότητες και την ποιότητα των υλικών και των αντικειμένων αυτών, αναμιγνύοντας μια ποικιλία συστατικών και εφαρμόζοντας διάφορους τρόπους επεξεργασίας. Κάπου εκεί θα πρέπει να αναζητηθούν οι απαρχές της Χημείας, σε καμιά περίπτωση βέβαια ως επιστήμης, αλλά σαν μια μεθοδολογία που βασιζόταν σε εμπειρικές παρατηρήσεις του τύπου "δοκιμής και λάθους". Δεδομένου του ότι κατά τη διάρκεια των Αρχαίων Χρόνων έλαβαν χώρα γεγονότα που συνέβαλαν στη διαμόρφωση του παγκόσμιου πολιτικού, κοινωνικού, οικονομικού και πολιτιστικού γίγνεσθαι, καθώς και γεγονότα που αφορούν το πεδίο των φυσικών επιστημών και ιδιαίτερα της Χημείας, η μελέτη ιστορικών πηγών δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να προσεγγίσουν τα συγκεκριμένα ιστορικά γεγονότα πιο σφαιρικά. Η διδακτική αξιοποίηση των ιστορικών πηγών είναι ιδιαίτερα χρήσιμη στο μάθημα της Ιστορίας, γιατί συμβάλλει στην κατανόηση των ιστορικών ζητημάτων και στην καλλιέργεια της ιστορικής σκέψης. Αναπτύσσει επίσης το κριτικό πνεύμα και την ικανότητα σύνθεσης των ιστορικών γεγονότων. Παρέχει ακόμη τη δυνατότητα στους μαθητές να αυτενεργούν και πέρα από το σχολικό εγχειρίδιο, κάνοντας χρήση οργανωμένων φυλλαδίων και άλλων μέσων και τεχνικών, όπως: σχεδιαγράμματα, χρονολογικοί πίνακες, χάρτες και χρήση διαδραστικού πίνακα Έτσι σύμφωνα με τις αρχές της διαθεματικής προσέγγισης της γνώσης κάθε συγκεκριμένο θέμα εξετάζεται από πολλές οπτικές γωνίες ενώ ταυτόχρονα καλλιεργούνται μια σειρά από δεξιότητες, στάσεις και αξίες ζωής. Στην προτεινόμενη δράση επιχειρείται μια διαθεματική προσέγγιση της Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας και της Χημείας. Η επιλογή της μορφής και της μεθόδου διδασκαλίας σχετίζεται με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών, καθώς και με τις ιδιαιτερότητες της διδακτικής ενότητας. Με την πολυπρισματική προσέγγιση θα εξετάσουμε τα στοιχεία που προκύπτουν από διαφορετικές πηγές, έτσι ώστε να ξεδιαλύνουμε τις πολυπλοκότητες μιας κατάστασης και να μπορέσουμε να αποκρυπτογραφήσουμε τι συνέβη και γιατί.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Μέσα από τη διδασκαλία των πολλαπλών προοπτικών θα βοηθήσουμε τους μαθητές να κατανοήσουν ότι: • το ίδιο στοιχείο μπορεί να ερμηνευθεί διαφορετικά από διαφορετικούς επιστήμονες ανάλογα με την προοπτική τους, την εποχή που γράφουν και τα άλλα στοιχεία που περιλαμβάνουν στις περιγραφές τους, • το ίδιο ιστορικό γεγονός μπορεί να περιγραφεί και να ερμηνευθεί με διαφορετικούς τρόπους, ανάλογα με την προσωπική άποψη του ιστορικού, του επιστήμονα, του δημοσιογράφου ή του αυτόπτη μάρτυρα και καθεμιά μπορεί να είναι μια έγκυρη αλλά παρόλα αυτά μη ολοκληρωμένη και μερική περιγραφή ή εξήγηση, • η ίδια προφανώς ξεκάθαρη και σαφής δήλωση μπορεί να έχει ακόμα διαφορετικές ερμηνείες για τους ανθρώπους, ανάλογα με τις συγκεκριμένες περιστάσεις, με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές θα μπορέσουν να αντιληφθούν την εξέλιξη της Ιστορίας μέσα από μια άλλη οπτική –το πεδίο της Χημείας- συνειδητοποιώντας τον πολύπλευρο χαρακτήρα της. Επιπλέον θα μπορέσουν να αναπτύξουν λειτουργίες ενσυναίσθησης, τοποθετώντας τον εαυτό τους στη συγκεκριμένη ιστορική στιγμή και να αναπτύξουν έτσι ιστορική κρίση. Ακόμα, θα μπορέσουν να αναγνωρίσουν την παρουσία της Χημείας ανά τους αιώνες και να τη συσχετίσουν με την καθημερινή ζωή ξεφεύγοντας από την καθιερωμένη ασκησιολογία.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
16 - 16
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
RESOURCE URL
FORMAT
application/pdf
SIZE
4453.75 (KΒ)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8525/1139
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Photodentro UGC
METADATA PROVIDER
Photodentro UGC
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)
Chemistry ChemistryChemistry > Chemical technology Chemical technologyChemical technology
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
team coordinator: ΘΩΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ ΧΡΥΣΗ
scientific coordinator: ΘΩΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ ΧΡΥΣΗ
pedagogical coordinator: ΘΩΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ ΧΡΥΣΗ
technical manager: ΘΩΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ ΧΡΥΣΗ
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΘΩΔΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ ΧΡΥΣΗ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ ΧΡΥΣΗ
publisher: ΙΤΥΕ
metadata licensor: ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ ΧΡΥΣΗ
metadata publisher: ΙΤΥΕ
QUALITY SEALS  
LICENSE