Η εικόνα μπορεί να πλαισιώσει τη διδασκαλία της νεώτερης ιστορίας (π.χ. Βαλκανικοί πόλεμοι). Οι μαθητές παρατηρούν την εικόνα και ζητείται από αυτούς να καταγράψουν στοιχεία που χαρακτηρίζουν π.χ. το οθωμανικό παρελθόν της πόλης. Στη συνέχεια μπορεί να τους ζητηθεί να αναζητήσουν στο Διαδίκτυο σημερινές εικόνες του Επταπυργίου, ώστε να αναδειχθούν οι ομοιότητες ή οι διαφορές που ο ιστορικός χρόνος επισσώρευσε.
Η Εικόνα του Επταπυργίου συνδέεται και με τη λογοτεχνία. Το ποίημα του Αναγνωστάκη "Στο Νίκο Ε ...1949" γράφτηκε στις φυλακές Επταπυργίου, επομένως η εικόνα μπορεί να λειτουργήσει ως αφόρμηση για παρουσίαση του ποιήματος ή αναζήτηση πληροφοριών για τη λειτουργία της ως φυλακή στα εμφυλιακά και μετεμφυλιακά χρόνια.