View of Monemvasia, charting points of strategic importance during the siege of the city by the Venetians in 1685
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Άποψη της Μονεμβάσιας, όπου επισημαίνονται σημεία στρατηγικής σημασίας κατά την πολιορκία της πόλης από τους Βενετούς το 1685. Δημιουργός του συγκεκριμένου χάρτη είναι ο Ιταλός φραγκισκανός μοναχός, χαρτογράφος, κοσμογράφος και εγκυκλοπαιδιστής Vincenzo Maria Coronelli (1650-1718), που γεννήθηκε και πέθανε στη Βενετία. Η Μονεμβάσια ή Μονεμβασία ή Μονεμβασιά ή Μονοβάσια, γνωστή στους Φράγκους ως Μαλβαζία, είναι μια μικρή ιστορική πόλη της ανατολικής Πελοποννήσου, της επαρχίας Επιδαύρου Λιμηράς, στο Νομό Λακωνίας. Είναι περισσότερο γνωστή από το μεσαιωνικό φρούριο, επί του ομώνυμου "Βράχου της Μονεμβασιάς", που αποτελεί στην κυριολεξία μικρή νησίδα, που συνδέεται με γέφυρα σε σχηματιζόμενο λαιμό συνολικού μήκους 400 μέτρων με τη σημερινή παράλια επί της λακωνικής ακτής. Στα διασωθέντα κτήρια και τις δομές στο κάστρο περιλαμβάνονται αμυντικές κατασκευές του εξωτερικού κάστρου και αρκετές μικρές βυζαντινές εκκλησίες. Στα τέλη του 1463 η Μονεμβασία περιήλθε στους Βενετούς, στους οποίους παρέμεινε ως το 1540, όταν με τη Βενετοτουρκική συνθήκη ειρήνης της 2ας Οκτωβρίου παραδόθηκε στους Τούρκους. Οι περισσότεροι κάτοικοί της τότε την εγκατέλειψαν και κατέφυγαν στα βενετοκρατούμενα νησιά, κυρίως στην Κέρκυρα και στην Κρήτη. Η ανάκτηση της Πελοποννήσου από τους Βενετούς (1685-1715) είχε ως αποτέλεσμα και την επανεγκατάσταση κατοίκων στη Μονεμβασία, που ορίστηκε πρωτεύουσα του διαμερίσματος της Λακωνίας. Ο πληθυσμός της, όμως, που το 1700 είχε φθάσει στους 8.000 περίπου, μειώθηκε πάλι θεαματικά κατά τη δεύτερη τουρκοκρατία (1715-1821) και το λιμάνι της δεν παρουσίαζε πια καμιά σχεδόν κίνηση.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το χαρακτικό μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Ιστορίας, ώστε οι μαθητές να προσεγγίσουν το συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός της πολιορκίας και της κατάληψής της Μονεμβασίας από τους Βενετούς. Εργαζόμενοι σε ομάδες οι μαθητές μπορούν να μελετήσουν την τοπική τους ιστορία, να τη συγκρίνουν με αυτή της Μονεμβασιάς και να συνειδητοποιήσουν ότι η κατανόηση κάθε κοινωνίας προϋποθέτει τη μελέτη εκτός της ιστορικής, και όλων των άλλων πτυχών της (πολιτικής, οικονομικής, πολιτιστικής, θρησκευτικής κ.λ.π.). Επίσης οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες και εικόνες από το διαδίκτυο, από εφημερίδες και περιοδικά, του βράχου της Μονεμβασιάς όπως είναι σήμερα, αλλά και πώς απεικονιζόταν παλαιότερα μέσα από φωτογραφίες ή γκραβούρες. Κατόπιν μπορούν να τις συγκεντρώσουν και να δημιουργήσουν μια παρουσίαση διαφανειών, την οποία και θα παρουσιάσουν στην τάξη. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί ακόμη να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Γεωγραφίας ή της Μελέτης Περιβάλλοντος. Συγκεκριμένα στη μαθησιακή ενότητα που αναφέρεται στους χάρτες μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό ως εποπτικό υλικό, για να γνωρίσουν οι μαθητές την εξέλιξη των χαρτών από τα πρώτα χρόνια της σχεδίασής τους ως σήμερα. Να έρθουν σε επαφή με διάφορα είδη χαρτών, πολιτικούς, ιστορικούς, γεωφυσικούς, πολιτιστικούς, και να κατανοήσουν τις διαφορές τους. Τέλος να σχεδιάσουν, δουλεύοντας ομαδικά τον χάρτη του γεωγραφικού τους διαμερίσματος, επιλέγοντας το είδος του χάρτη που θα σχεδιάσουν, ιστορικό, πολιτικό κ.ά.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Institutions, political organization and administration Institutions, political organization and administrationInstitutions, political organization and administration
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Maps MapsMaps > Map projections Map projectionsMap projections
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΟΥΡΟΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE