Map of Istanbul,1686
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Χάρτης της Κωνσταντινούπολης (1686) έργο του Γερμανού ζωγράφου και χαράκτη Jacob von Sandrart (1630-1708). Ο χάρτης με τον γερμανικό υπότιτλο περιλαμβάνεται στην ψηφιοποιημένη συλλογή Αικατερίνη Λασκαρίδη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος με τίτλο: «ΟΔΟΙΠΟΡΙΚΑ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΕΣ » Χώροι - Μνημεία – Άνθρωποι 15ος-20 ος αι. Απεικονίζεται η Κωνσταντινούπολη που είναι κτισμένη στις δύο πλευρές του Κερατίου Κόλπου στη νότια είσοδο του στενού πορθμού του Βοσπόρου, που με μήκος περίπου 35 χλμ. συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα στον βορρά με τη θάλασσα του Μαρμαρά στον νότο. Αποτελεί κατά αυτό τον τρόπο τη μοναδική πόλη στον κόσμο που βρίσκεται σε δύο ηπείρους, την Ευρώπη (Ανατολική Θράκη) και την Ασία. Σύμφωνα με την Ιόλη Βιγγοπούλου οι απόψεις των πόλεων του Jacob von Sandrart, αν και υποτίθεται ότι απεικονίζουν συγκεκριμένες θέσεις, είναι στην πραγματικότητα φανταστικές.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Βυζαντινής Ιστορίας ως έναυσμα για να τεθούν και να συζητηθούν κριτικά ερωτήματα σχετικά με: τη χρονολογία που αποτυπώθηκε ο χάρτης, τον τρόπο χαρτογράφησης της εποχής τότε και σήμερα, τον δημιουργό, το υλικό κατασκευής του, την επιστημονική, πολιτιστική και καλλιτεχνική αξία του, τη διάταξη των συνοικιών, τη γεωστρατηγική θέση της Κωνσταντινούπολης και τον ιστορικό της ρόλο από την εποχή της ίδρυσής της κ.ά. Συγκεκριμένα μπορεί να δοθεί στους μαθητές η εικόνα για συστηματική παρατήρηση συγκριτικά με άλλους χάρτες της Κωνσταντινούπολης διαφορετικών ιστορικών περιόδων. Μέσω αυτής της προσέγγισης και της δημιουργικής- κριτικής παρατήρησης του εικαστικού έργου τέχνης ο μαθητής ερμηνεύει συνολικά την εικόνα κάνει τη σύγκριση με χάρτες που έχουν χαρτογραφηθεί σε διαφορετικές εποχές και αναγνωρίζει τις διαφορετικές μεθόδους προσέγγισης και επεξεργασίας μιας εικόνας που απεικονίζει ένα τόπο, ο οποίος έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην Ιστορία της Ελλάδας και είναι πηγή έμπνευσης για πολλούς περιηγητές και γεωγράφους. Παράλληλα, διαθεματικά και σε συσχετισμό με τα μαθήματα της Γεωγραφίας και της Αισθητικής Αγωγής μπορούν να δοθούν στους μαθητές χάρτες της Κωνσταντινούπολης παλαιοί και σύγχρονοι και να γίνει συσχέτιση αυτών με το υλικό και τον τρόπο χαρτογράφησης τους, με στόχο την πολύπλευρη προσέγγιση της μεθοδολογίας. Τέλος, προτείνεται να γράψουν τις εργασίες τους στον υπολογιστή χρησιμοποιώντας τον επεξεργαστή κειμένου, την προβολή παρουσίασης αλλά και να συζητήσουν για τη συμβολή της ψηφιοποίησης παλαιών χαρτών στην ανανέωση της δημόσιας εικόνας των φορέων που τους φυλάσσουν.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Maps MapsMaps > Types of maps Types of mapsTypes of maps
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Visual Arts and Technology Visual Arts and TechnologyVisual Arts and Technology
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > ICT Applications ICT ApplicationsICT Applications > ICT in daily life ICT in daily lifeICT in daily life
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΠΟΥΛΟΥ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE