Church of Panagia Filerimos, Rhodes (exterior)
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για εξωτερική άποψη του μονόχωρου γοτθικού ναού της Παναγίας Φιλερήμου στην Ιαλυσό Ρόδου (χωριό Τριάντα) αρχές 19ου αιώνα και πριν λάβει τις τελευταίες αναστηλώσεις της εποχής της Ιταλοκρατίας στη νήσο (1912-1948). Στην τοποθεσία προϋπήρχε αρχαιοελληνικός αμφιπρόστυλος δωρικού ρυθμού ναός της Πολιάδος Αθηνάς (3ος-2ος π.Χ. αι.) ο οποίος τον 5ο μ.Χ. αι. μετατράπηκε σε παλαιοχριστιανική τρίκλιτη βασιλική (5ος μ.Χ. αι.). Στη συνέχεια στο ίδιο σημείο αναγέρθηκε γοτθικού ρυθμού ναός (αυτός που σώζεται σήμερα) την εποχή της Ιπποτοκρατίας στη Ρόδο (πρώτο μισό του 14ου αιώνα) ο οποίος με τη σειρά του διήλθε από 3 στάδια αναστήλωσης μέχρι την κατάκτηση της νήσου από τους Τούρκους (1522). Οι αναστηλώσεις είχαν σκοπό να επισκευασθούν ζημιές του μεγάλου σεισμού του 1481 αλλά και να χωροθετηθεί η εκκλησία κατάλληλα ώστε να εξυπηρετούνται οι πιστοί και των δύο δογμάτων (ορθόδοξοι-καθολικοί). Ο ναός είναι γνωστός γιατί φιλοξένησε την εικόνα της Παναγίας Φιλερήμου (Παναγία βρεφοκρατούσα) η οποία αποδίδεται κατά τη λαϊκή παράδοση στον απόστολο Λουκά και μετά από πολλές περιπλανήσεις, σήμερα βρίσκεται στο παρεκκλήσι του Εθνικού Μουσείου του Μαυροβουνίου. Στην εικόνα έχουμε μια ικανοποιητική αναπαράσταση εκκλησιαστικής Μεσαιωνικής λατινικής αρχιτεκτονικής. Ως χαρακτικό, βρίσκεται στην περίφημη συλλογή "Περιγραφή των μνημείων της Ρόδου"(Description des Monuments de Rhodes) του Φλαμανδού στρατιωτικού και αρχαιοκάπηλου Bernard Rottiers η οποία εκδόθηκε το 1828 στις Βρυξέλλες, είναι αφιερωμένη στον βασιλέα των Κάτω Χωρών και αποτελεί για τους σύγχρονους μελετητές μια πολύ σημαντική πηγή πληροφοριών για τη Μεσαιωνική Ρόδο όταν ακόμα βρισκόταν υπό την ηγεμονία των Ιωαννιτών ιπποτών.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Στο πεδίο της Βυζαντινής-Μεσαιωνικής Ιστορίας μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δείξει την αρχιτεκτονική και τον τρόπο κατασκευής, Γοτθικού ρυθμού Καθολικών εκκλησιών κατά τον Μεσαίωνα και μάλιστα σε κατακτημένη επικράτεια όπως ήταν τότε η Ρόδος. Προέκταση μπορεί να κάνει ο διδάσκων με το να αναφερθεί στα διαφορετικά στάδια που πέρασε ο ναός μέχρι να φτάσει στη σημερινή μορφή, ξεκινώντας από το ναό της Πολιάδος Αθηνάς (αρχαία Ελλάδα), περνώντας στην τρίκλιτη παλαιοχριστιανική Βασιλική (5ος μ.Χ. αι.) και καταλήγοντας στη σημερινή γοτθική εκκλησία. Η διαδοχή των εκκλησιών δείχνει και την ιδιαίτερη αξία που είχαν τα σημεία τα οποία διάλεγαν οι αρχαίοι Έλληνες για τους ναούς τους. Στο πεδίο της Ιστορίας των Νεότερων χρόνων το γεγονός της καταγραφής στοιχείων των μνημείων της μεσαιωνικής Ελλάδας κατά την περίοδο της οθωμανικής κατοχής, μπορεί να μελετηθεί ως ένδειξη ενδιαφέροντος των Ευρωπαίων για την ελληνική ιστορία και τα μνημεία της Ελλάδας. Μπορεί να γίνει συζήτηση γύρω από το φαινόμενο των περιηγητών και τις πολύτιμες καταγραφές τους καθώς και το φαινόμενο της λεηλασίας από Ευρωπαίους των ελληνικών αρχαιολογικών θησαυρών με την ανοχή των Τούρκων. Στο μάθημα των εικαστικών (Αρχιτεκτονική), μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως δείγμα μεσαιωνικής εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής της Καθολικής Εκκλησίας αλλά και ως δείγμα του επιπέδου της χαρακτικής και της λιθογραφίαςτων αρχών του 19ου αιώνα


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Architecture ArchitectureArchitecture
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Visual Arts and Technology Visual Arts and TechnologyVisual Arts and Technology
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Church architecture Church architectureChurch architecture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
psychomotor > to perform confidentially following instructions
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE