Rotonda (Thessaloniki): Mosaics of Dome
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Παριστάνεται ένα τμήμα από ψηφιδωτό του τρούλου, της ουράνιας Ιερουσαλήμ, στον Άγιο Γεώργιο (Ροτόντα) στη Θεσσαλονίκη (5ος αι.). Η ζωγραφική αποτύπωση του ψηφιδωτού βρίσκεται στη συλλογή του TEXIER, Charles του 1864 με τίτλο: Βυζαντινή αρχιτεκτονική όπως απεικονίζεται από τα πρώτα παλαιοχριστιανικά οικοδομήματα στην Ανατολή. Στο φόντο κυριαρχεί το αρχιτεκτονικό τοπίο, το οποίο αποδίδεται με προοπτική και αναδεικνύει τη σχέση του έργου με την Ελληνορωμαϊκή παράδοση και ειδικότερα τις τοιχογραφίες της Πομπηίας. Ωστόσο η ρεαλιστική αίσθηση του χώρου αμβλύνεται με τη χαλαρότητα στην απόδοση της προοπτικής, τη φυγή των αξόνων προς διάφορες κατευθύνσεις, τον περιορισμό της χρωματικής παλέτας, και τη λεπτολόγο διακοσμητικότητα. Τα μεγάλα, ορθάνοικτα μάτια με τα τονισμένα περιγράμματα εκφράζουν τη στροφή της βυζαντινής τέχνης από το σώμα ως εξωτερικό δείκτη κοσμικού κύρους, στο πρόσωπο και ειδικά τα μάτια ως δείκτες της εσωτερικής πνευματικότητας των μορφών. Η σημασία του έργου για την παλαιοχριστιανική τέχνη είναι μεγάλη γιατί τα ψηφιδωτά της Ροτόντας είναι μοναδικά στην Ανατολή και ενδεικτικά μιας λαμπρής επιδεξιότητας που ακολουθεί κανόνες της ελληνιστικής ζωγραφικής παράδοσης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να χρησιμοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς ως εποπτικό υλικό στο πλαίσιο άμεσης διδασκαλίας στο μάθημα της Ιστορίας, για να γνωρίσουν οι μαθητές του Δημοτικού, την τεχνική του βυζαντινού παλαιοχριστιανικού ψηφιδωτού, τα διακοσμητικά που χρησιμοποιούνται και τα στοιχεία που κυριαρχούν. Εναλλακτικά το μαθησιακό αντικείμενο προτείνεται να χρησιμοποιηθεί από τους μαθητές του γυμνασίου με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών τους, ως ιστορική πηγή, στο πλαίσιο διερευνητικής μάθησης, στο μάθημα της Ιστορίας ή σε project στην Ευέλικτη Ζώνη και στις Ερευνητικές Εργασίες στο Γυμνάσιο. Μπορούν να διερευνηθούν θέματα που αφορούν τη συγκριτική μελέτη ψηφιδωτών άλλων περιοχών της ίδιας ή διαφορετικής εποχής. Μπορεί επίσης να γίνει και συγκριτική μελέτη της ζωγραφικής αποτύπωσης του έργου με το ψηφιδωτό (από φωτογραφία) προκειμένου να διαπιστωθούν οι φθορές που έχει υποστεί, αλλά και να σχολιαστεί η ποιότητα της αντιγραφής και οι τεχνικές του καλλιτέχνη.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΙΩΑΝΝΑ ΤΣΟΥΜΠΑΡΗ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΛΙΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE