Τρουλος του ναρθηκα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η εικόνα παρουσιάζει τον τρούλο του νάρθηκα στη Μονή της Χώρας στην Κωνσταντινούπολη που βρίσκεται στη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη Με την πρώτη έκδοση να έχει κυκλοφορήσει πριν από τα γεγονότα του 1913, η “Κωσταντινούπολη” του Hermann Barth (1886-;) είναι μία από τις πενήντα έξι παρεμφερείς εκδόσεις στη σειρά “Les Villes d’Art Célèbres” μεταξύ των οποίων είχαν ήδη δημοσιευτεί η Αθήνα, η Ρώμη, η Πομπηία, η Βενετία, το Κάιρο. Ο Παντοκράτορας δεσπόζει στο κέντρο της εικόνας ενώ μορφές Αγίων και Πατέρων της εκκλησίας τον περιστοιχίζουν. Οι εικόνες είναι από τις ωραιότερες Βυζαντινές. Τα χρώματα είναι έντονα, οι αναλογίες των μελών αρμονικές και η έκφραση των προσώπων φυσική. Ο τρούλος έχει μία ρωγμή που τον διασχίζει. Μερικές επιφάνειες φαίνεται να έχουν καλυφθεί μάλλον με ασβέστη, στοιχείο που δείχνει το πέρασμα των αιώνων αλλά και των Οθωμανών από την Κωνσταντινούπολη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο παρέχει στον εκπαιδευτικό οπτικό υλικό για: α) να παρουσιάσει έργα εκκλησιαστικής τέχνης, β) να φέρει τους μαθητές σε επαφή με την βυζαντινή εικονογραφία και να επισημάνουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της, γ) να τους ασκήσει στην ανάγνωση των εικόνων, να αναζητήσουν και να εντοπίσουν πρόσωπα και γεγονότα στις τοιχογραφίες και δ) να το αξιοποιήσει προκειμένου οι μαθητές να εκθέσουν (προφορικά ή γραπτά) τα συναισθήματά τους παρατηρώντας τη συγκεκριμένη εικόνα. Τέλος, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως αφόρμηση για την εκπόνηση σχεδίου εργασίας με τον τίτλο: «Τα μέρη του ναού και η εικονογράφησή τους».
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει την εικόνα για να γνωρίσουν οι μαθητές ένα ακόμα αντιπροσωπευτικό δημιούργημα της βυζαντινής τέχνης και να εκτιμήσουν τη σημασία αυτής της τέχνης στον ελληνικό και παγκόσμιο πολιτισμό. Θα μπορούσε ακόμα με αφορμή αυτήν την εικόνα οι μαθητές να σχολιάσουν τη φράση του Στήβεν Ράνσιμαν: "Το Βυζάντιο, με τα έργα τέχνης του, άφησε στον κόσμο τη μεγαλοπρεπέστερη και διαρκέστερη κληρονομιά του".


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 12
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library of Aik. Laskaridis Foundation
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Painting PaintingPainting
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΠΑΡΗΣ
metadata validator: ΜΑΡΙΑ ΚΟΤΣΑΚΩΣΤΑ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
publisher: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE