Λιθοι της βορειας ζωοφορου του Παρθενωνα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ιστορική φωτογραφία (γύρω στα 1870) του Πέτρου Μωραΐτη που απόκειται στο φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Απεικονίζει δύο λίθους από τη βόρεια ζωοφόρο του Παρθενώνα. Στον πρώτο (αριστερά) το θέμα είναι μία σκηνή από το άθλημα των "Αποβατών" και στον δεύτερο (δεξιά) "Νεαροί Μέτοικοι που οδηγούν κριάρια". Η ζωφόρος, ιωνικό στοιχείο ενσωματωμένο στο δωρικό κτήριο, απαρτιζόταν από 115 ανάγλυφες παραστάσεις με συνολικό μήκος 160 μ. Τα μέλη της είναι αυτοτελή δομικά στοιχεία με πάχος 60 εκ. Η ονομασία «πλάκες», που είχε επικρατήσει παλαιότερα, οφείλεται στη δράση του συνεργείου του Elgin, οι τεχνίτες αφαίρεσαν με πριόνι μόνο την ανάγλυφη επιφάνεια των μελών, για να ελαφρώσουν το βάρος τους στη μεταφορά. Κατασκευάστηκε στο διάστημα 442-438 π.Χ. και πιθανόν λαξεύτηκε επάνω. Στη βόρεια ζωφόρο, απ΄όπου και οι λίθοι της φωτογραφίας, εικονίζονται τα ζώα για τη θυσία, τέσσερα βόδια και τέσσερα κριάρια, ακολουθούν οι σκαφηφόροι, οι υδριαφόροι, οι μουσικοί, οι θαλλοφόροι, τα άρματα με τους αποβάτες και τέλος οι ιππείς στο αγώνισμα των αποβατών, ένα από τα αθλήματα των Παναθηναίων. Οι αγωνιζόμενοι, σε πλήρη πολεμική εξάρτυση, έπρεπε να ανεβοκατεβαίνουν από το άρμα τους, ενώ αυτό ήταν σε κίνηση. Η ομάδα κάθε αποβάτη περιλαμβάνει, εκτός από τον ίδιο, ένα άρμα με δύο, τρία ή τέσσερα άλογα κι έναν ηνίοχο. Τελετάρχες παρεμβάλλονται σε διάφορα σημεία της σκηνής αυτής. Αποτελείται από 47 λίθους με συνολικό μήκος 58,70 μ.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Διδακτικός σκοπός του αντικειμένου είναι να αποτελέσει αφόρμηση για τη μελέτη του Παρθενώνα ως ενός κορυφαίου και ανεπανάληπτου πολιτικού, κοινωνικού, λατρευτικού, ιδεολογικού και αισθητικού γεγονότος της κλασικής εποχής και του 5ο π.Χ. αι. Η ανάγλυφη ζωοφόρος, η εντυπωσιακή αναπαράσταση της λατρευτικής πομπής των Παναθηναίων, η πλαστικότητα, η αισθητική και η αρχιτεκτονική αρμονία του συνόλου, η ιστορικότητα και οι αξιακές καταβολές του μνημείου, αλλά και οι περιπέτειες των «μαρμάρων» του Παρθενώνα στη διάρκεια των αιώνων που ακολούθησαν ως την αφαίρεση και μεταφορά τους στο Βρετανικό Μουσείο από τον λόρδο Elgin μπορούν να εμπνεύσουν και να κινητοποιήσουν τη δημιουργικότητα μαθητών, διδασκόντων και δημιουργών. Οι διδακτικές προσεγγίσεις και μέθοδοι που θα επιλεγούν θα πρέπει να υπηρετούν τη γνώση, την αυτενέργεια, την καλλιέργεια, τη δημιουργικότητα και τις αξίες, αισθητικές και πολιτικές-ιδεολογικές, που αναβλύζουν από το μαθησιακό αντικείμενο, ως μέρος αλλά και ως αναπόσπασπαστο τμήμα ενός όλου που πρέπει να αποκατασταθεί. Η συγκεκριμένη εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί σε μια ανοιχτή προσέγγιση της γνώσης κατά την οποία, μέσω διερευνητικής και ανακαλυπτικής μάθησης, οι μαθητές/-τριες γνωρίζουν το αντικείμενο, μελετούν την ιστορικότητά του και βιώνουν το αξιακό του υπόστρωμα σε μία δημιουργική σχέση διαλόγου μεταξύ του παρελθόντος με το παρόν. Προτείνεται η παιδαγωγική χρήση μέσα από τη σύνδεσή του με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών του Δημοτικού, Γυμνασίο και Λυκείου για την Ιστορία. Επιπλέον, η διαθεματικότητα μπορεί να λειτουργήσει σε πολλά επίπεδα. Ενδεικτικά αναφέρονται τα πεδία της Αρχιτεκτονικής, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Μουσειακής Αγωγής, της Αισθητικής Αγωγής, των Εικαστικών, της Φιλοσοφίας, της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και της Ιστορίας του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
6 - 20
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
constructivist > action research
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE