Η Ακροπολη και το Ωδειο Ηρωδου του Αττικου, 1870, Μωραΐτης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ο Πέτρος Μωραΐτης είναι ένας από τους πιο σημαντικούς Έλληνες πρωτοπόρους φωτογράφους που ξεκίνησε να φωτογραφίζει το 1859 ελληνικά θέματα, αποτυπώνοντας στην ουσία την αλλαγή της ελληνικής φυσιογνωμίας καθώς η χώρα τότε μετέβαινε από την τουρκική κυριαρχία στην ευρωπαϊκή αντίληψη. Εργάστηκε πάνω από τριάντα χρόνια και φωτογράφισε συστηματικά τις πόλεις και τους ανθρώπους τους. Είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζεται σε ένα φωτογραφικό λεύκωμα μια ολοκληρωμένη οπτική παρουσίαση της Ελλάδας εκείνης της περιόδου. Αγωνιστές της επανάστασης, βασιλείς, αστοί, ληστές, πολιτικοί, καλλιτέχνες αλλά και ανώνυμοι παρευλαύνουν από τον φακό της μηχανής του. Επώνυμες κυρίες της καλής κοινωνίας βρίσκονται δίπλα σε σοβαροφανείς κυρίους σε περίτεχνα ντεκόρ ή μεταμφιέζονται με εξεζητημένες στολές για τις αποκριάτικες εκδηλώσεις της εποχής. Ο Πέτρος Μωραΐτης φωτογραφίζει τοπία και αρχαιότητες, δρόμους της Αθήνας του 1860-70 που σήμερα είναι αγνώριστοι και ιδιαίτερα την περιοχή γύρω από την Ακρόπολη, που του προκαλεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Άλλη ενότητα αποτελούν οι εικόνες από διάφορα γεγονότα, όπως η ανέγερση της Ακαδημίας Αθηνών και η ανακομιδή της σωρού του Εθνομάρτυρα Γρηγορίου του Β΄ στην Αθήνα.
Στο βραχώδη λόφο της Ακρόπολης, που δεσπόζει στο κέντρο της σύγχρονης Αθήνας, βρισκόταν το σπουδαιότερο και μεγαλοπρεπέστερο ιερό της αρχαίας πόλης, αφιερωμένο, κατά κύριο λόγο, στην προστάτιδα θεά της, την Αθηνά. Τα μνημεία της Ακρόπολης, αρμονικά συνδυασμένα με το φυσικό περιβάλλον, αποτελούν μοναδικά αριστουργήματα της αρχαίας αρχιτεκτονικής, που εκφράζουν πρωτοποριακούς συσχετισμούς ρυθμών και τάσεων της κλασικής τέχνης και επηρέασαν την πνευματική και καλλιτεχνική δημιουργία για πολλούς αιώνες αργότερα. Η Ακρόπολη του 5ου αι. π.Χ. αποδίδει με τον τελειότερο τρόπο το μεγαλείο, τη δύναμη και τον πλούτο της Αθήνας στην εποχή της μεγαλύτερης ακμής της, τον «χρυσό αιώνα» του Περικλή. Τότε οικοδομήθηκαν, με την επίβλεψη των ικανότερων καλλιτεχνών, αρχιτεκτόνων και γλυπτών, τα σημαντικότερα μνημεία που βλέπει σήμερα ο επισκέπτης: ο Παρθενώνας, τα Προπύλαια, το Ερέχθειο και ο ναός της Αθηνάς Νίκης.
Το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού είναι αρχαίο ωδείο της ρωμαϊκής περιόδου, που βρίσκεται στη νοτιοδυτική πλαγιά της Ακρόπολης των Αθηνών. Χτίστηκε με ταχύτατο ρυθμό με δαπάνες του Ηρώδη του Αττικού κατά τον 2ο αιώνα μ.Χ., προς τιμήν της συζύγου του Ασπασίας Αννίας Ρηγίλλης, η οποία πέθανε το 160 μ.Χ. Ο προορισμός του οικοδομήματος ήταν κατά κύριο λόγο οι μουσικές εκδηλώσεις και για τον λόγο αυτό ονομάστηκε Ωδείο. Η ανάγκη της ανέγερσής του προέκυψε μετά την κατάρρευση του Ωδείου που είχε κτιστεί στο κέντρο της αρχαίας αγοράς της Αθήνας από τον στρατηγό του Αυγούστου, τον Αγρίππα, περί το 15 π.Χ., και εκείνο σε αντικατάσταση του ακόμα παλαιότερου Ωδείου του Περικλή, που είχε πυρπολήσει ο Σύλλας το 85 π.Χ.. Οι επιχώσεις που επήλθαν στους επόμενους αιώνες σχεδόν το εξαφάνισαν, με μόνο ορατό σημείο τον ψηλό τοίχο της σκηνής, με την όλη κατασκευή να μοιάζει περισσότερο με γέφυρα. Η πρώτη δοκιμαστική ανασκαφή έγινε το 1848 παρουσία του Βασιλέα Όθωνα από τους Κ. Πιττάκη και Α. Ραγκαβή. Η δε εκκένωση του Ωδείου από τις επιχώσεις που είχαν συσσωρευτεί στα ερείπια της στέγης και έφθαναν τα 15 μ. ύψος, ξεκίνησαν από τον Πιττάκη το 1857. Τελικά η σοβαρή αναστήλωση άρχισε τμηματικά μετά τον Β΄ Π.Π. στη δεκαετία του 1950 επί Βασιλέως Παύλου με σχέδια της Διεύθυνσης του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, που κατά κύριο μέρος είχε συντάξει ο καθηγητής και ακαδημαϊκός Αναστάσιος Ορλάνδος αμέσως μετά την αποχώρησή του από την υπηρεσία, με βοηθό του τον τότε επιθεωρητή αναστηλώσεων Ευστάθιο Στίκκα. Με τη σταδιακή και τμηματική αναστήλωση κατέστη δυνατόν να αποκαλυφθεί όλο το αρχαίο αυτό οικοδόμημα και να βρει τον άλλοτε προορισμό του. Οι θέσεις των θεατών επενδύθηκαν με πεντελικό μάρμαρο και η ορχήστρα με πλάκες από μάρμαρο Υμηττού. Από τα τέλη της ίδιας δεκαετίας το Ωδείο χρησιμοποιείται, κυρίως κατά τους θερινούς μήνες, για πολιτιστικές εκδηλώσεις και από τότε πλειάδα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών έχει εμφανιστεί στον χώρο αυτό.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι μαθητές καλούνται να βρουν και άλλους φωτογράφους εκείνης της εποχής και να αναζητήσουν στοιχεία για το έργο τους. Στη συνέχεια χρειάζεται να αξιολογήσουν την σημασία της αποτύπωσης των τοπίων εκείνης της εποχής ως ένα μέσο σύγκρισης των αλλαγών που ήρθαν τον επόμενο αιώνα.
Οι μαθητές με βάση τις πληροφορίες που έχουν διαβάσει για την Ακρόπολη και το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού καλούνται να αξιολογήσουν κατά πόσο τα στοιχεία αυτά αναδεικνύονται στην φωτογραφία. Η σύντομη ιστορική αναδρομή των δύο αυτών μνημείων βοηθά στο να εμπεδώσουν οι μαθητές την σημασία της ιστορίας ενός τόπου και το μοναδικό αποτύπωμα που αφήνει πάνω στα μνημεία που μας έχουν κληρονομήσει οι προηγούμενες γενιές.
Οι μαθητές αναζητούν φωτογραφίες, σκίτσα, γκραβούρες, κ. ά. έργα τέχνης που αποτυπώνουν την εικόνα των δύο αυτών μνημείων σε διαφορετικές ιστορικές στιγμές.
Τέλος η σύγκριση αυτής της φωτογραφίας με κάποια σημερινή φωτογραφία με το ίδιο "θέμα" (με τη βοήθεια του Google Earth) μπορεί να βοηθήσει στην αξιολόγηση από τους ίδιους τους μαθητές της οικιστικής πολιτικής της Ελλάδας στον 20ό αιώνα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
v1.0 (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE