Μνημειο Λυσικρατη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η εικόνα του φωτογραφικού αρχείου του Π. Μωραΐτη αποτυπώνει ένα μνημείο, αιώνες μετά την πρώτη τοποθέτησή του στην οδό Τριπόδων, έναν κεντρικό δρόμο της Αθήνας κατά την αρχαιότητα, αλλά έναν εξίσου πολυσύχναστο σύγχρονο δρόμο της πόλης κυρίως για λόγους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, συνδέοντας τη δημιουργία του φωτογράφου με την πορεία της ιστορικής εξέλιξης του τόπου μέσα στο χρόνο. Η φωτογραφία παραπέμπει στη νίκη της χορηγίας ενός θεατρικού έργου από το Λυσικράτη και στην κατασκευή του μνημείου για την τοποθέτηση του επάθλου που κέρδισε. Η χρονολόγηση της στα 1870 (περίπου), δύο χρόνια μετά την τελική αποκάλυψη της βάσης του και αρκετά χρόνια πριν την τελευταία επισκευή του μνημείου (1892), της προσδίδει μεγαλύτερη αξία.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η φωτογραφία είναι κατάλληλη για την εισαγωγή των μαθητών/τριών στην έννοια της χορηγίας, η οποία κατά την αρχαιότητα περιορίζονταν στο χώρο του θεάτρου ενώ σήμερα η συγκεκριμένη μορφή προσφοράς έχει αποκτήσει διαφορετική σκοπιμότητα, περιεχόμενο αλλά και μορφή, αφού η αναγνώριση της προσφοράς του Λυσικράτη μέσω της τοποθέτησης ενός τρίποδα κορινθιακού ρυθμού με αναπαραστάσεις από μια περιπέτεια του θεού Διονύσου ανάμεσα σε άλλα χορηγικά μνημεία- αφιερώματα εις ανάμνηση επιτυχιών θεατρικών αγώνων μετατρέπεται σήμερα σε αρκετές περιπτώσεις σε διαφημιστική καμπάνια ή πρόσχημα φορολογικής απαλλαγής για τον χρηματοδότη.
Από την άλλη πλευρά η ίδια φωτογραφία μπορεί να αποτελέσει αφορμή για τη γνωριμία των μαθητών/τριών με το θεό Διόνυσο, αφού η επιλογή του θέματος στις αναπαραστάσεις της ζωφόρου που φέρει το μνημείο έγινε προς τιμή του θεού, για τον οποίο γίνονταν οι δραματικοί αγώνες. Η ύπαρξη του συγκεκριμένου αναθήματος μπορεί επίσης να δώσει την ευκαιρία, στα πλαίσια του μαθήματος των Θρησκευτικών, για μια συζήτηση σχετικά με τις πρακτικές που ακολουθούν οι σύγχρονοι πιστοί προκειμένου να ευχαριστήσουν για τη βοήθεια που έχουν δεχθεί από κάποιον άγιο.
Επιπλέον η ύπαρξη μιας ακόμη σπάνιας φωτογραφίας (του 1854) που έχει εικονίζει δύο ανθρώπους με παραδοσιακές φορεσιές μπροστά από το μνημείο μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί σε συνδυασμό με τη φωτογραφία του Μωραΐτη, προκειμένου να συζητηθεί η επιλογή του τελευταίου να απεικονίσει το συγκεκριμένο μνημείο και όχι κάποιο άλλο σύγχρονο κτίριο της εποχής του, αλλά και γιατί επέλεξε να το φωτογραφήσει χωρίς την παρουσία ανθρώπων. Στην καλλιέργεια του κριτικού γραμματισμού των μαθητών/τριών θα βοηθήσουν πληροφορίες από το διαδίκτυο που αφορούν τις καλλιτεχνικές προτεραιότητες του συγκεκριμένου φωτογράφου, αφού όπως αναφέρεται η ανάδειξη του μεγαλείου του κλασικού πολιτισμού ήταν ο κεντρικός στόχος του έργου του για αυτό και απέφευγε την απεικόνιση ανθρώπων και εικόνων της καθημερινότητας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
1870 μ.χ. (περίπου) (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Religious Education Religious EducationReligious Education > Faith FaithFaith > Hellenism and Christianity Hellenism and ChristianityHellenism and Christianity
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Speech - Communication Speech - CommunicationSpeech - Communication > Factors of communication Factors of communicationFactors of communication
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Religion ReligionReligion
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Institutions, political organization Institutions, political organizationInstitutions, political organization
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
affective > to respond and participate
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE