Επιτυμβειος λιθος στον Κεραμεικο
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η φωτογραφία προέρχεται από τον χώρο του Κεραμεικού και ανήκει στο αρχείο του Π. Μωραΐτη (1870). Πλήθος ευρημάτων έχουν αναδυθεί από το σπουδαιότερο νεκροταφείο της Αθήνας και ανάμεσά τους επιτύμβιες στήλες που ποικίλλουν σε μέγεθος και σε ύφος, με σαφείς επιδράσεις από την κοινωνική κατάσταση του νεκρού ή τον τρόπο που έφυγε από τη ζωή. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί και η ανάγλυφη διακόσμηση που αποτυπώνεται στη φωτογραφία, η οποία αφορά ένα νεαρό που χάθηκε σε νεαρή ηλικία, το Δεξίλεω. Μολονότι ηττημένος κατάφερε να κερδίσει την παντοτινή δόξα αποτελώντας πηγή έμπνευσης μεταγενέστερων δημιουργών, μεταφέροντας παράλληλα αξίες του κλασικού ελληνικού πολιτισμού.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το ψηφιακό αντικείμενο μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης και εμπλοκής διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων όπως είναι η Ιστορία, τα Θρησκευτικά, τα Εικαστικά, η Γλώσσα και η Λογοτεχνία. Η σχετική συζήτηση μπορεί να έχει ως αφετηρία το χώρο του αρχαίου νεκροταφείου και των πληροφοριών που μπορούν να μας μεταφέρουν τα επιτύμβια μνημεία τόσο για την τέχνη της γλυπτικής του 4ου αιώνα π.χ. όσο και για τις ταφικές συνήθειες, την απόδοση τιμής στους νεκρούς του πολέμου, την ύπαρξη κενοταφίων αλλά και τις αντιλήψεις των ανθρώπων εκείνης της εποχής για το θάνατο, πληροφορίες που θα μπορούσαν να προσεγγιστούν σε συνδυασμό με τις αντίστοιχες γνώσεις από το μάθημα των Θρησκευτικών. Από την άλλη πλευρά η παρουσίαση μέρους από το ποίημα του Κ. Παλαμά «Οι τάφοι του Κεραμεικού» και η παρατήρηση των επιτύμβιων συνθέσεων του Γ. Μόραλη (ενδείκνυνται αυτές με τη μεγαλύτερη αφαιρετικότητα), μπορεί να οδηγήσει σε συγκρίσεις και αντιπαραθέσεις έργων διαφορετικών εποχών και εκφραστικών μέσων, τον εντοπισμό ομοιοτήτων και διαφορών αλλά και την αναγνώριση της αξίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και της συνέχειας των τεχνών. Η αντίστοιχη έκφραση των μαθητών/τριών (με τη δημιουργία εικαστικών έργων και ποιημάτων) μπορεί να ενταχθεί επιπλέον σε πρόγραμμα διαχείρισης των απωλειών.
Αφορμές για επέκταση των δραστηριοτήτων μπορεί να δώσει επίσης η εικόνα του ανάγλυφου, με την παρακίνηση των μαθητών/τριών στην ανάγνωση του εικαστικού έργου και την ανάλυση των στοιχείων της εικαστικής του γλώσσας μέσα από την παρατήρηση, την περιγραφή αλλά και τη σύγκρισή του με άλλα έργα όπως είναι η αναπαράσταση της νίκης του αντιπάλου στις εικόνες του Αγίου Δημητρίου και του Αγίου Γεωργίου αλλά και το ομώνυμο σύγχρονο έργο του Δ. Μυταρά, που εκτίθεται σε σταθμό του αθηναϊκού μετρό.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
γύρω στα 1870 μ.χ. (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Culture and Grammatology Culture and GrammatologyCulture and Grammatology
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
Religious Education Religious EducationReligious Education > Non-Christian Religions Non-Christian ReligionsNon-Christian Religions > Ancient Greek Religion Ancient Greek ReligionAncient Greek Religion
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Issues of Visual Arts Issues of Visual ArtsIssues of Visual Arts
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Description DescriptionDescription
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Writer WriterWriter
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
affective > to organize values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE