Ο Κηπος των Μουσων στο Αχιλλειο
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η φωτογραφία προέρχεται από Αρχείο του Μουσείου Μπενάκη. Σε αυτή απεικονίζεται η εξωτερική όψη του Αχίλλειου στα 1885, λίγα χρόνια πριν το θάνατο της πρώτης ενοίκου του, της Αυτοκράτειρας Ελισάβετ της Αυστροουγγαρίας, γνωστής ως Σίσσυ. Επόμενος ιδιοκτήτης της έπαυλης υπήρξε ο Γουλιέλµος Β´, αυτοκράτορας της Γερµανίας ενώ κατά τα μετέπειτα χρόνια το ανάκτορο χρησιμοποιήθηκε ως νοσοκομείο αλλά και καζίνο. Στο περιστύλιο της πίσω πλευράς του κτίριου διακρίνονται τα μαρμάρινα γλυπτά του Κήπου ή Αίθριου των Μουσών, ανάμεσα στα οποία δεσπόζουν εννέα αγάλματα γυναικών, που αποτυπώνουν τη μορφή όσο και τα σύμβολα με τα οποία συνδέονται οι μυθολογικές αυτές θεότητες (Καλλιόπη, Κλειώ, Ευτέρπη, Θάλεια, Μελπομένη, Τερψιχόρη, Ερατώ, Πολύμνια και Ουρανία)

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία μπορεί να αποτελέσει αφορμή για την αναζήτηση επιπλέον εικόνων και πληροφοριών γύρω από το μυθολογικό θέμα της μούσας, το ρόλο που αποδίδεται σε αυτήν ως πηγή της έμπνευσης ενός δημιουργού αλλά και της διαφορετικής υπόστασης που αποκτά σε κάθε διαφορετική μορφή τέχνης.
Το κτίριο του Αχίλλειου αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση ενός αρχιτεκτονικού οικοδομήματος (χτισμένο στα τέλη του 19ου αιώνα) που υπέστη διάφορες αλλαγές στο πέρασμα του χρόνου (μόλις από το 1994 λειτουργεί ως μουσειακός χώρος ενώ πρόσφατα τα γλυπτά του έχουν χαρακτηριστεί ως μνημεία) κυρίως εξαιτίας ανθρωπογενών παραγόντων. Η φωτογραφία του 1885 μπορεί να αποτελέσει αφορμή για την εμβάθυνση στο συγκεκριμένο θέμα, αφού στο μέσο της διακρίνεται ένας από τους αναρτημένους επιτύχιους ζωγραφικούς πίνακες που είχαν τοποθετηθεί από την αυτοκράτειρα Σίσσυ και οι οποίοι αποσύρθηκαν όταν ο επόμενος ένοικος του κτιρίου αποφάσισε να τοποθετήσει στη δυτική πλευρά του περιστυλίου μεγάλες τζαμόπορτες με αναδιπλούμενα φύλλα. Η πληροφορία αυτή μπορεί να παρακινήσει τη φαντασία των μαθητών/τριών ώστε να δημιουργήσουν -σε συνδυασμό και με άλλες πληροφορίες γύρω από το χαρακτήρα της αυτοκράτειρας- είτε περιγραφές των θεμάτων που αποτυπώνονταν στους ζωγραφικούς πίνακες του περιστυλίου ή να δημιουργήσουν διαλόγους μεταξύ των Μουσών, όπου θα καταγράφεται η ανακούφιση ή δυσαρέσκειά τους για την απομάκρυνση των πινάκων. Προς την ίδια κατεύθυνση μπορεί να κινηθούν οι διδακτικές επιλογές στην αξιοποίηση μιας ακόμη πληροφορίας που φέρει η ίδια φωτογραφία. Σε αυτή, ο αύλειος χώρος της έπαυλης δεν έχει πλακόστρωση, στοιχείο που προστέθηκε μετά το 1962 όταν το ελληνικό κράτος παραχώρησε το χώρο σε γερμανική εταιρεία για τη δημιουργία καζίνο.
Σύμφωνα με μαρτυρία στο «Βιβλίο της αυτοκράτειρας Ελισάβετ» του Κ. Χρηστοµάνου, η ίδια είχε προβλέψει για το συγκεκριμένο χώρο ότι «εδώ δίχως αμφιβολία θα έρχονται ποιήματα στο νου». Η πληροφορία αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί για την αναζήτηση ή και τη δημιουργία ποιημάτων που θα μπορούσαν "να ακούγονται στο αίθριο των Μουσών". Η επέκταση αυτής της δραστηριότητας θα μπορούσε να περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας πολυτροπικής παρουσίασης του Αχιλλείου (με συνδυασμό εικόνων, γραπτών κειμένων αλλά και απαγγελίας ποιημάτων).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2000
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Μυθολογία MythologyΜυθολογία > Δωδεκάθεο Twelve OlympiansΔωδεκάθεο
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ