Προπυλο των Καρυατιδων νοτιοδυτικα του Ερεχθειου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για φωτογραφία από το Ερέχθειο, τον πολλαπλό ναό που θεωρείται το λαμπρότερο δείγμα του ώριμου ιωνικού ρυθμού στην περιοχή της Ακρόπολης. Η φωτογράφιση που έγινε από τον περιηγητή A.N.Normand χρονολογείται στα 1851, μετά την πρώτη εμπειρική αναστήλωση του μνημείου, που επιχειρήθηκε κατά την περίοδο 1837-1846 και πριν τη δεύτερη σημαντική επέμβαση (1902-1909) που έδωσε στο μνημείο τη σημερινή του μορφή. Η νοτιοδυτική εστίαση του φωτογραφικού φακού στο ναό -που οικοδομήθηκε μεταξύ των ετών 421-406 π.Χ. για να στεγάζει τη λατρεία της Αθηνάς Πολιάδος, του Ποσειδώνα-Ερεχθέα, του Ήφαιστου αλλά και άλλων θεών και ηρώων- αποκαλύπτει ένα πολυσύνθετο μαρμάρινο κτίριο με δεσπόζουσα θέση σε αυτό τα αγάλματα των Καρυάτιδων.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η σύγκριση της εικόνας του μνημείου, έτσι όπως αυτή αποτυπώνεται στη φωτογραφία του 1851 με μια σύγχρονή της μπορεί να παρακινήσει τους μαθητές/τριες στην καταρχήν άσκηση της παρατηρητικότητας τους αλλά και στη σταδιακή γνωριμία τους με το συγκεκριμένο μνημείο (όσον αφορά τα αρχιτεκτονικά του χαρακτηριστικά, τη χρήση, την ιστορία του στο πέρασμα του χρόνου). Στην πορεία της αναζήτησης των διαφορών μεταξύ των εικόνων μπορεί να προκύψει τόσο η συζήτηση για τη μετακίνηση των Καρυάτιδων και τον εκπατρισμό της μιας από αυτές όσο και ο εντοπισμός βασικών στοιχείων της σύγχρονης εικόνας του μνημείου που λείπουν από εκείνη του 19ου αιώνα, όπως είναι η αποκατάσταση του οικοδομήματος, η συμπλήρωση του αρχιτεκτονικού σκελετού και η μετακίνηση κάποιων θραυσμάτων, εργασίες που εντάσσονταν στο πρόγραμμα συντήρησης του μνημείου και για το οποίο οι μαθητές/τριες μπορούν να αντλήσουν περισσότερες πληροφορίες κατά την εικονική τους περιήγηση στο χώρο της Ακρόπολης. Η συγκεκριμένη πρόταση αφορά την παράλληλη αξιοποίηση μιας εφαρμογής, σχεδιασμένης από την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης, με τη βοήθεια της οποίας είναι εφικτή η εξερεύνηση του μνημείου. Για παράδειγμα στη φωτογραφία του A. N. Normand είναι εμφανές ότι δεν υπάρχει στο χώρο η ελιά, το δέντρο που τοποθετήθηκε στη θέση της "ιεράς ελαίας" της θεάς Αθηνάς, για το οποίο υπάρχει ειδική αναφορά στην εικονική περιήγηση του χώρου. Από την άλλη πλευρά το συγκεκριμένο βίωμα μπορεί να οδηγήσει στους μαθητές/τριες στη εμπειρική διαπίστωση της εξέλιξης που έχει γνωρίσει η απεικόνιση ενός χώρου από την ασπρόμαυρη επίπεδη φωτογραφία του 19ου αιώνα στη δυνατότητα της τρισδιάστατης αποτύπωσης και εικονικής εξερεύνησής του.
Το θέμα της συντήρησης των αρχαιοτήτων μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο ευρύτερης διερεύνησης από τους/τις μαθητές/τριες, οι οποίοι/ες παρακινούμενοι από τις διαφορές της φωτογραφίας του 1851 μπορούν να ενημερωθούν για τις εργασίες που έχουν γίνει στο μνημείο του Ερέχθειου στο πέρασμα του χρόνου αλλά και να παρακολουθήσουν τον τρόπο με τον οποίο σύγχρονοι συντηρητές αναλαμβάνουν τη φροντίδα των Καρυάτιδων στη θέση που εκτίθενται. Η παρακολούθηση του σχετικού βίντεο (που προσφέρεται από το Μουσείο της Ακρόπολης) μπορεί να συμβάλλει στην ενημέρωση των μαθητών/τριών για την εξέλιξη της τεχνογνωσίας αλλά και της τεχνολογίας και τη συμβολή τους στη διάσωση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
1851 μ.χ. (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting) Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Technology and science Technology and scienceTechnology and science
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Visual Arts and Technology Visual Arts and TechnologyVisual Arts and Technology
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Internet InternetInternet > Internet Technologies Internet TechnologiesInternet Technologies
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE