Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ασπρόμαυρη φωτογραφία του Ιωάννη Δ. Λάμπρου που απεικονίζει τον σιδηροδρομικό σταθμό στη Θεσσαλονίκη το 1951. Η κατασκευή της πρώτης σιδηροδρομικής γραμμής έδωσε τεράστια ώθηση στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Ο σιδηρόδρομος ήταν η αρχή μιας σειράς μεγάλων αλλαγών για την οικονομία που οδήγησαν στον εκσυγχρονισμό της πόλης και έδωσαν στη Θεσσαλονίκη τα αστικά χαρακτηριστικά μιας ευρωπαϊκής πόλης, αν και μέχρι την απελευθέρωσή της θα διατηρούσε την τυπική μορφή ενός οθωμανικού κέντρου. Την κατασκευή ανέλαβαν οι «Ανατολικοί Σιδηρόδρομοι”, αυστριακή εταιρεία ιδιοκτησίας του βαρόνου Μορίς ντε Χιρς, στα 1871-1874. Στα 1878, οπότε και ολοκληρώθηκε η σιδηροδρομική γραμμή, το τρένο μπορούσε να καλύψει τη διαδρομή Σκόπια-Mητροβίτσα-Θεσσαλονίκη. Το 1888 η γραμμή ενώθηκε με το σερβικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Στις αρχές του 20ού αιώνα η Θεσσαλονίκη είχε συνδεθεί με τα Δυτικά Βαλκάνια και την Ευρώπη, αλλά και την Κωνσταντινούπολη χάρη στον σιδηρόδρομο. Ο Σιδηροδρομικός σταθμός Θεσσαλονίκης, που κατασκευάστηκε ονομαζόταν σιδηροδρομικός σταθμός της Ανατολής ενώ σήμερα είναι γνωστός ως ο παλιός σιδηροδρομικός σταθμός. Από το 1976 ο παλιός σταθμός συνεχίζει τη λειτουργία του ως εµπορευματικός, εξυπηρετεί όλη την εµπορική κίνηση και είναι ένας από μεγαλύτερους εμπορικούς σταθμούς της Χώρας με εξαγωγικό προσανατολισμό. Ο Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης αποτελεί τον κεντρικό επιβατικό σταθμό της πόλης για όλες τις επιβατικές αμαξοστοιχίες. Οι εργασίες ανέγερσής του ξεκίνησαν το 1937, καθ' όλην τη διάρκεια της Κατοχής διεκόπησαν και ξανάρχισαν τον Ιανουάριο του 1951. Εγκαινιάσθηκε τον Σεπτέμβριο του 1961.