Φωτογραφος στην Ακροπολη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για φωτογραφία (1964) από το αρχείο του Ιωάννη Λάμπρου, που όπως δηλώνεται υπήρξε ερασιτέχνης φωτογράφος. Όμως τα σκηνοθετημένα και καλά μελετημένα κάδρα του σε συνδυασμό με το πλούσιο υλικό που προσφέρουν στην ιστορική μνήμη του τόπου μας, το κατατάσσουν σε έργο υψηλής καλλιτεχνικής αξίας και σπουδαιότητας. Μέσω των φωτογραφιών του διασώζονται στοιχεία του πολιτισμικού και ανθρωπογεωγραφικού περιβάλλοντος της εποχής και του τόπου που αποτυπώνουν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το παρόν ψηφιακό αντικείμενο, που μας μεταφέρει εικόνες της Αθήνας του 1964. Στο κέντρο του κάδρου τοποθετείται ένας πλανόδιος επαγγελματίας φωτογράφος στην περιοχή της Ακρόπολης τη στιγμή που εκτελεί την εργασία του. Στο παρόν ψηφιακό αντικείμενο η ιδιότητα του φωτογράφου εμπεριέχεται σε δύο μορφές. Από τη μια πλευρά υπάρχει ο Ι. Λάμπρου που ως ερασιτέχνης φωτογράφος που κινούμενος στην πόλη της Αθήνας εκτός από την φωτογράφιση ενός αρχαιολογικού χώρου επιλέγει να φωτογραφίσει και τις ανθρώπινες φιγούρες που κινούνται γύρω από αυτόν. Από την άλλη πλευρά καταγράφεται η μορφή ενός επαγγελματία φωτογράφου που επιλέγει το φόντο της Ακρόπολης για να φωτογραφίσει τους υποψήφιους πελάτες του. Στη φωτογραφία αποτυπώνεται η άσπρη μακριά του μπλούζα και η ξύλινη φωτογραφική του μηχανή, στερεωμένη πάνω σε ξύλινο τρίποδα. Απέναντι του διακρίνονται κάποιες ανθρώπινες φιγούρες που έχουν τοποθετηθεί από τον ίδιο στην κατάλληλη θέση, περιμένοντας υπομονετικά την ολοκλήρωση της διαδικασίας που ήταν αρκετά διαφορετική σε σχέση αυτή των σύγχρονων φωτογραφικών μηχανών.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η φωτογραφία έχει υπαινικτικές αναφορές σε μια Ελλάδα που δεν υπάρχει πια και σε πρακτικές που η σύγχρονη τεχνολογία έχει καταφέρει να αποσύρει. Όμως με αφορμή αυτή την εικόνα οι μαθητές/τριες της τάξης μπορεί να αναζητήσουν σχετικές πληροφορίες από άτομα μεγαλύτερης ηλικίας που είχαν την εμπειρία της συγκεκριμένης φωτογράφισης, εξασκούμενοι/ες στη δημιουργία ερωτηματολογίου και τη διεξαγωγή συνέντευξης και ανταποκρινόμενοι/ες σε ένα διαθεματικό σχέδιο εργασίας -στο οποίο θα εμπλέκονται εκτός από το μάθημα της Γλώσσας, το διδακτικό αντικείμενο της Ιστορίας και της Μελέτης Περιβάλλοντος- έχοντας ως αντικείμενο το επάγγελμα του πλανόδιου φωτογράφου, ένα επάγγελμα που μολονότι ήταν γνωστό πριν από μερικές δεκαετίες, στις μέρες μας έχει εκλείψει και τείνει να εξαφανιστεί. Στα πλαίσια αυτά οι μαθητές/τριες θα μπορέσουν να γνωρίσουν ένα επάγγελμα που χάθηκε στο χρόνο, προβληματιζόμενοι για τις αιτίες εξαφάνισης κάποιων επαγγελμάτων έναντι της εμφάνισης κάποιων άλλων. Σε αυτό θα τους βοηθήσει η αντιπαραβολή της χρονοβόρας και κοπιαστικής διαδικασίας της φωτογράφισης μέσω παλαιότερων φωτογραφικών μηχανών έναντι της ευκολίας που προσφέρουν οι ψηφιακές μηχανές. Η αξιοποίηση σκηνών από τον ασπρόμαυρο ελληνικό κινηματογράφο, στις οποίες συναντώνται συχνά εκπρόσωποι του συγκεκριμένου επαγγέλματος, μπορεί να προσφέρει το αναγκαίο υλικό για τις προαναφερόμενες συγκρίσεις.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 15
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
VERSION
1964 μ.χ. (final)
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Speech - Communication Speech - CommunicationSpeech - Communication > Dialogue DialogueDialogue
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΚΛΑΤΖΙΔΟΥ, ΕΛΠΙΣ ΤΟΚΜΑΚΙΔΟΥ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE