Αδυνατον να κοιμηθω, Λαϊκο τραγουδι
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Εικόνα-εξώφυλλο παρτιτούρας για τη μουσική της θεατρικής επιθεώρησης «Πετροκέρασα», σε μουσική Μ. Σουγιούλ- Τ.Μωράκη και στίχους Χ. Γιανακόπουλου. Δημιουργός του εξωφύλλου φέρεται ο χαράκτης Ρ. Φρέτσας. Διαχωρίζοντας χρωματικά και σχεδιαστικά την επιφάνεια ο χαράκτης εικονογραφεί το εξώφυλλο της παρτιτούρας. Στο επάνω μισό τμήμα της, περιγράφεται έναστρος ουρανός ορατός μέσα από ένα παράθυρο, την επιφάνεια του οποίου καλύπτει ύφασμα(κουρτίνα) κατά τα τρία τέταρτα. Η τονικότητα των χρωμάτων, οι ευθείες και οι καμπύλες γραμμές αποδίδουν την κίνηση της κουρτίνας. Διατηρώντας την ίδια χρωματική παλέτα μεταξύ μπλε και διαβαθμισμένων λευκών, παρέχονται πληροφορίες για τη μελωδία σε μορφή κειμένου στο κάτω τμήμα του έργου. Μεταβάλλοντας τις γραμματοσειρές και τα μεγέθη τους ο καλλιτέχνης ορίζει λευκό φόντο για τα μπλέ γράμματα που επιλέγει σε αντίθεση με το επάνω τμήμα του έργου όπου επιβάλλεται ο νυχτερινός μπλε ουρανός. Το τραγούδι «Αδύνατον να κοιμηθώ», γραμμένο το 1955 τραγούδησε σε πρώτη εκτέλεση ο Τ. Μαρούδας. Ο Μιχάλης Σουγιούλ -καλλιτεχνικό ψευδώνυμο του Μιχαήλ Σουγιουλτζόγλου (1906-1958)- υπήρξε σημαντικός Έλληνας συνθέτης ελαφράς μουσικής. Ήταν ένας από τους συνθέτες που κατάφεραν να φέρουν κοντά την ευρωπαϊκή μουσική και το ρεμπέτικο. Ο συνθέτης Τάκης Μωράκης (1916-1991) με σπουδές στην Ελλάδα και στο Παρίσι, έγραψε πολλά επιτυχημένα και διαχρονικά τραγούδια της ελαφράς μουσικής. Τραγούδια, που απέδωσε μοναδικά με το βιολί του και τις εξαιρετικές ενορχηστρώσεις του, τις δεκαετίες κυρίως του ’50 και του ’60.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αποτελέσει αφορμή για τη μελέτη της τέχνης της χαρακτικής και τη διάδοση της στην Ελλάδα. Μέσα από το συγκεκριμένο έργο μπορούν να εξεταστούν τα είδη της χαρακτικής, τα στάδια δημιουργίας ενός χαρακτικού έργου και η αξιοποίηση τους στο χώρο των εκδόσεων. Στο μάθημα των Εικαστικών, προτείνεται να εξεταστούν τα χαρακτηριστικά της σύνθεσης σε μια εικόνα, να διερευνηθεί η οργάνωση και η τοποθέτηση των επιμέρους στοιχείων ( φόρμες, σχήματα, γράμματα) ως προς το τελικό αποτέλεσμα. Στο μάθημα της Μουσική, μέσα από το ευρύ φάσμα φωνητικής και οργανικής μουσικής οι μαθητές, να διακρίνουν και να αναγνωρίσουν μουσικά στοιχεία και μελωδικά σχήματα. Επίσης, οι μαθητές, να γνωρίσουν και να κατανοήσουν βασικά στοιχεία και έννοιες της θεωρίας, της μορφολογίας και της ιστορίας της μουσικής, να καλλιεργήσουν την ικανότητά τους να αξιολογούν και να επιλέγουν συνθέσεις της λαϊκής και ελαφράς μουσικής. Συνδέοντας τη μουσική με τις άλλες τέχνες και τα άλλα γνωστικά αντικείμενα, στο μάθημα της Νεοελληνικής γλώσσας, οι μαθητές, να ερευνήσουν θεατρικά κείμενα ως προς το ύφος και τον λόγο. Επίσης, στο πλαίσιο των projects και των πολιτιστικών προγραμμάτων μπορούν να αξιοποιήσουν τις μουσικές πληροφορίες, αναζητώντας κοινωνικά και πολιτισμικά γνωρίσματα της εποχής που δημιουργήθηκε η συγκεκριμένη θεατρική παράσταση και η μουσική επένδυση της, ενώ στο μάθημα της θεατρολογίας να αναζητήσουν πληροφορίες για τους δημιουργούς της παράστασης και το είδος της.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Music Library of Greece
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος (Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη»)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Image reproduction Image reproductionImage reproduction
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Speech - Communication Speech - CommunicationSpeech - Communication > Oral / Written / Digital Speech Oral / Written / Digital SpeechOral / Written / Digital Speech
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Decorative Arts Decorative ArtsDecorative Arts
TEACHING APPROACH
behaviourist > drill and practise
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Σουγιούλ, Μιχάλης
validator: Σωτηρία Λαζάρου
editor: Ανδρέας Κωστόπουλος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
metadata validator: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
scientific metadata coordinator: Σωτηρία Λαζάρου
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος - Λίλιαν Βουδούρη
publisher: Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος - Λίλιαν Βουδούρη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE