Η φωτογραφία προβάλλεται στους μαθητές ως αφόρμηση για συζήτηση σχετικά με τον μακεδονικό αγώνα και τον Παύλο Μελά. Ζητείται από τα παιδιά να παρατηρήσουν την εικόνα και να περιγράψουν τη φιγούρα του ήρωα. Εν συνεχεία μπορεί να ζητηθεί η εύρεση στο διαδίκτυο και άλλων απεικονίσεων του Μελά, ώστε να αναδειχθεί η έμφαση που δίνεται στη συγκεκριμένη εικόνα στην οικογενειακή πλευρά της ζωής του. Οι μαθητές με ομαδοσυνεργατική προσέγγιση εντοπίζουν πληροφορίες για τον βίο του, τη διαδρομή του στο στρατό και τους εθνικούς αγώνες, καθώς και την οικογενειακή του κατάσταση. Σε άλλη διδακτικήπερίσταση, σε μάθημα σχετικό με την πατριωτική ποίηση των αρχών του 20ου αιώνα, ζητείται να συνδεθεί η εικόνα της οικογενειακής ζεστασιάς που αποπνέεται στη φωτογραφία με το ποίημα για τον Μελά που έγραψε ο Παλαμάς και που γέμισε με συγκίνηση τον Ελληνισμό της εποχής. Τέλος, η εικόνα μπορεί να αξιοποιηθεί ως τεκμήριο των προτύπων της ζωής μιας άλλης εποχής. Οι μαθητές καλούνται να παρατηρήσουν τη χαρακτηριστική "πόζα" των μελών της οικογένειας και την ενδυμασία τους. Ο πατέρας φέρει στρατιωτική στολή, η μητέρα μακρύ φόρεμα, ενώ ο νεαρός γιος φορά τα γιορτινά ναυτικά ρούχα της εποχής. Ποια κοινωνική σημειολογία μπορεί να επισημανθεί στην εικόνα αυτή; Γιατί κάποια μέλη είναι όρθια και άλλα όχι; Μπορεί να διατυπωθεί κάποια εικασία για τον ενδοοικογενειακό ρόλο που εκπροσωπεί κάθε μέλος και για την εικόνα που θέλει η εν λόγω οικογένεια να δώσει στον κοινωνικό της περίγυρο; Τέλος, ποιο το νόημα αυτής της τυπικής οικογενειακής φωτογραφίας; Ποιον σκοπό εξυπηρετούσε;