Ο Κ. Σεβαστιανωφ και τα χειρογραφα του Αγιου ορους
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για κείμενο με τίτλο "Ο Κ. Σεβαστιανώφ και τα χειρόγραφα του Αγίου όρους" δημοσιευμένο στο περιοδικό "Χρυσαλλίς", τόμ. 4, αρ. 92 (1866). Το κείμενο έχει ως βασικό θέμα διάφορα χειρόγραφα που βρέθηκαν στο Άγιο όρος και περιγράφει τη μέθοδο που εφάρμοσε ο Κ. Σεβαστιανώφ, για να τα αποκαταστήσει και να μεταδώσει τους αρχαιολογικούς θησαυρούς που περιείχαν τα χειρόγραφα, όπως ευαγγέλια, βιβλίο με γλαγολιτικά γράμματα, μετάφραση λειτουργίας του αγίου Ιωάννη Χρυσοστόμου, χρυσόβουλα, διατάγματα, συναξάρια και άτλαντα. Η "Χρυσαλλίς" ήταν περιοδικό που εκδιδόταν δύο φορές το μήνα στην Αθήνα από 1 Ιαν. 1863 ως 30 Δεκ. 1866. Τα τρία κύρια ενδιαφέροντα του περιοδικού ήταν: Φιλολογία - Καλλιτεχνία - Ποικίλα. Αναλυτικότερη είναι η διαίρεση του “Πίνακα των περιεχομένων” που οριοθετεί και τις κατηγορίες της ύλης που φιλοξενούνται στις σελίδες της Χρυσσαλίδος: Φιλολογία, καλλιτεχνία, αρχαιολογία, ιστορικαί μελέται, φυσική και αστρονομία, τοπογραφίαι, βιογραφίαι, ποιήσεις, βιβλιογραφίαι, περιηγήσεις, διηγήματα, μυθιστορήματα, ήθη και έθιμα, επιφυλλίδες και διάφορα. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί α) ως υλικό για μελέτη των χειρογράφων του Αγίου όρους και β) για να γνωρίσουν την επιστήμη της παλαιογραφίας, δηλ. της επιστήμης που μελετά τα αρχαία συστήματα γραφής και της κριτικής των κειμένων, που στοχεύει στην κριτική έκδοση των κειμένων, δηλ. στην αποκατάσταση, στην όσο το δυνατόν πλησιέστερη μορφή του κειμένου προς το πρωτότυπο του συγγραφέα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στο μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας. Οι μαθητές καλούνται να μελετήσουν προσεκτικά το κείμενο, να εντοπίσουν το θεματικό του κέντρο και, με τη βοήθεια Λεξικών, να προσπαθήσουν να αποδώσουν το κείμενο στη νέα ελληνική γλώσσα. Στη συνέχεια, μπορούν να απαντήσουν σε ερωτήσεις, οι οποίες αφορούν το κείμενο, όπως: 1) Τι ανακάλυψε ο κ. Μινωΐδης Μηνάς στο Άγιο όρος το 1843, γιατί ήταν σημαντική η ανακάλυψή του και ποια η σχέση του με το πρωτότυπο κείμενο; 2) Να αναζητήσετε πληροφορίες για τον λεξικογράφο Σουΐδα. 3) Ποιες πληροφορίες αντλούμε α) για τον Παπετή β) για τον Παύλο Λουδοβίκο Κουρίερο γ) για τον Κ. Σεβαστιανώφ 4) Ποιος ἠταν ο στόχος του Κ. Σεβαστιανώφ; 5) Ποιες μεθόδους χρησιμοποίησε ο Σεβαστιανώφ για την αντιγραφή -αποκατάσταση χειρογράφων; 6) Ποιες λεπτομέρειες των χειρογράφων αποκαλύπτονται χάρη στη μέθοδο του; 7) Ποιοι είναι οι βιβλιογραφικοί θησαυροί του; 8) Ποιες πληροφορίες αντλούμε για τα Συναξάρια; 9) Τι απεικονίζεται στα χειρόγραφα του μοναστικού βίου; 10) Ποιο είναι το πιο πολύτιμο εύρημα και γιατί; Ο εκπαιδευτικός μπορεί να παρουσιάσει στους μαθητές με ένα πρόγραμμα ηλεκτρονικής παρουσίασης εικόνες χειρογράφων, για να μπορέσουν να γνωρίσουν οι μαθητές διαφορετικά είδη γραφής, marginalia (δηλ. σχόλια στο περιθώριο του χειρογράφου), τρόπους διακόσμησης και θέματα εικονογράφησής τους. Στο μάθημα της Ιστορίας, το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως αφόρμηση, για να διαπιστώσουν το ρόλο που έπαιξε το μοναστήρι του Αγίου όρους στη διάσωση χειρογράφων και για να μελετήσουν τη διαδικασία αντιγραφής και αποκατάστασης χειρογράφων. Επίσης, οι μαθητές μπορούν να αναζητήσουν στο διαδίκτυο πληροφορίες για το γλαγολιτικό, το κυριλλικό αλφάβητο, τους γεωγράφους Πτολεμαίο, Στράβωνα και Αρριανό. Το αντικείμενο προσφέρεται, για να γνωρίσουν οι μαθητές την επιστήμη της παλαιογραφίας, δηλ. της επιστημονικής μελέτης των αρχαίων συστημάτων γραφής. Συγκαταλέγεται στις βοηθητικές επιστήμες της ιστορίας και είναι κλάδος της φιλολογίας. Η παλαιογραφία ερευνά την εξέλιξη της γραφής και των τύπων μέσα στο χρόνο. Με την βοήθεια της παλαιογραφίας είναι δυνατός ο προσδιορισμός της ηλικίας αχρονολόγητων κειμένων, ή η διασταύρωση διαθέσιμων πληροφοριών για το χρονικό, γεωγραφικό ή ιστορικό τους πλαίσιο. (wikipedia)


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Ancient Greek Language and Grammar Ancient Greek Language and GrammarAncient Greek Language and Grammar > Topics TopicsTopics > Culture - Art - Language Culture - Art - LanguageCulture - Art - Language
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > inquiry learning
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: [Ανωνύμως]
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΝΗ ΤΣΙΤΣΙΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
metadata validator: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE