Ο εκπαιδευτικός, λαμβάνοντας ως αφόρμηση την προσωπογραφία του μακεδονομάχου Κωνσταντίνου Μαζαράκη – Αινιάν, μπορεί να προτρέψει τους μαθητές: α) Να αναζητήσουν γενικές πληροφορίες για τον μακεδονικό αγώνα (1904-1908). β) Να παρουσιάσουν άλλες μορφές του μακεδονικού αγώνα (π.χ. Παύλος Μελάς, Μητροπολίτης Γερμανός Καραβαγγέλης, Καπετάν Άγρας, Ίων Δραγούμης). γ) Να μελετήσουν το ιστορικό μυθιστόρημα της Πηνελόπης Δέλτα «Στα μυστικά του Βάλτου», το οποίο αναφέρεται στην τουρκοκρατούμενη Μακεδονία, κατά τη διάρκεια του Μακεδονικού Αγώνα. Ειδικότερα περιγράφει τη ζωή και τη δράση δύο σημαντικών ηρώων του αγώνα, του καπετάν Άγρα (αλλιώς και Τέλλου Άγρα, ο οποίος δεν έχει σχέση με τον ποιητή Τέλλο Άγρα). δ) Να αναφερθούν στη γέννηση του νέου μακεδονικού ζητήματος.