Η Θεοτοκος του παθους, Αγιογραφια
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Η εικόνα αποτελεί αγιογραφία του Ανδρέα Ρίτζου, η οποία βρίσκεται στο ναό του Αγίου Νικολάου στο Μπάρι. Αντλείται από την ψηφιακή συλλογή "Έλληνες Ζωγράφοι μετά την Άλωση 1450-1830" του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης. Ο Ρίτζος υπήρξε ο σημαντικότερος ζωγράφος εικόνων της Κρητικής Σχολής, ζωγράφιζε τόσο σύμφωνα με τη βυζαντινή τεχνοτροπία όσο και με τη λατινική, όμως δεν βρέθηκαν ενυπόγραφα έργα του στην Κρήτη. Το σύνολο της γνωστής μέχρι σήμερα παραγωγής του βρίσκεται στην Πάτμο και στην Ιταλία. Η αγιογραφία απεικονίζει την Παναγία του Πάθους θλιμμένη, να κρατάει στην αγκαλιά της τον Χριστό. Δεξιά και αριστερά της Παναγίας και του Θείου Βρέφους βρίσκονται οι Αρχάγγελοι Γαβριήλ και Μιχαήλ, ενώ η εικόνα πλαισιώνεται από τους αγίους Νικόλαο και Ιωάννη Θεολόγο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Προτείνεται να αξιοποιηθεί ώστε ο εκπαιδευτικός να φέρει σε επαφή τους μαθητές με τη βυζαντινή αγιογραφία και την τεχνική της φορητής εικόνας. Οι μαθητές παρατηρούν την εικόνα, περιγράφουν τα πρόσωπα ή τις μορφές, την ενδυμασία, τα χρώματα, το φόντο και σχολιάζουν την έκφραση των προσώπων. Επίσης, μπορούν να μελετήσουν ιστορικές πηγές που αφορούν τα χαρακτηριστικά της βυζαντινής αγιογραφίας, να αναζητήσουν εικόνες βυζαντινής αγιογραφίας, να εντοπίσουν τα θέματα και να τα συγκρίνουν με εκείνα των εικόνων της Κρητικής Σχολής, σχολιάζοντας τις ομοιότητες και τις διαφορές. Προκειμένου οι μαθητές να πληροφορηθούν για την τεχνική της φορητής εικόνας, μπορεί να οργανωθεί μία ενημερωτική συνάντηση σε ένα εργαστήριο αγιογραφίας. Ενδιαφέρον θα ήταν ακόμη να επισκεφθούν έναν βυζαντινό ναό, να κρατήσουν σημειώσεις σχετικά με τις φορητές εικόνες, τα θέματα που εικονογραφούνται, τα χρώματα και τις μορφές, ώστε να παρουσιάσουν το συνολικό προϊόν της εργασίας τους στην ιστοσελίδα του σχολείου. Ειδικότερα, όσον αφορά τη μορφή της Παναγίας προτείνεται οι μαθητές να μελετήσουν διάφορες αναπαραστάσεις της σε βυζαντινές εικόνες, να επισημάνουν τα στοιχεία που αποτελούν κοινούς τόπους, αλλά και τα στοιχεία διαφοροποίησης και να αναφερθούν στον συμβολισμό τους.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
History HistoryHistory > Byzantine and Medieval History Byzantine and Medieval HistoryByzantine and Medieval History > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
affective > to pay attention
affective > to respond and participate
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Ritzos (Rico, Ricio, Rizo) Andreas, Ρίτζος (Rico, Ricio, Rizo) Ανδρέας
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΥΦΗΜΙΑ ΚΑΡΑΜΑΝΕ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE