Γεωργιος Καραϊσκακης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για χαλκογραφία που απεικονίζει τον αγωνιστή του 1821 Γεώργιο Καραϊσκάκη, ο οποίος γεννήθηκε στο Μαυρομάτι Καρδίτσας το 1780 και πέθανε μετά από βαρύ τραυματισμό κατά την διάρκεια εχθροπραξιών με τους Τούρκους, στο Φάληρο της Αττικής το 1827. Η συγκεκριμένη χαλκογραφία (βρίσκεται στην Γεννάδειο Βιβλιοθήκη) είναι έργο του χαράκτη Γεωργίου Καλαρρυτιώτη (Παπαγεωργίου), ο οποίος καταγόταν από την Ήπειρο, σπούδασε και εργάστηκε στην Κέρκυρα, αρχικά ασχολήθηκε με θρησκευτικά θέματα και στην συνέχεια – πρώτος από τους Έλληνες καλλιτέχνες – αποτύπωσε σε χαλκό κοσμικές παραστάσεις.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με αφορμή την συγκεκριμένη απεικόνιση του Γεώργιου Καραϊσκάκη ο εκπαιδευτικός μπορεί να ξεκινήσει με τους μαθητές του την διαδικασία της εξοικείωσής τους με την βιογραφία αυτής της ιστορικής προσωπικότητας σε σχέση με την εμπλοκή του με τις εμφύλιες διαμάχες κατά την διάρκεια της επανάστασης. Στην συνέχεια προτείνεται η επέκταση των διδακτικών δραστηριοτήτων σχετικά με τις βιογραφίες άλλων πρωταγωνιστών της επανάστασης που έλαβαν μέρος στον 1ο και τον 2ο εμφύλιο κατά την διάρκεια της επανάστασης με την αξιοποίηση υλικού που θα ανιχνευθεί στο διαδίκτυο (με κατάλληλες λέξεις κλειδιά). Ακολουθώντας παρόμοια διαδικασία οι μαθητές θα προσεγγίσουν κατάλληλο υλικό για να ενημερωθούν για πρόσωπα και γεγονότα του εθνικού διχασμού (1915-1922) καθώς και του εμφυλίου 1946-1949. Εκτός από το υλικό που θα αντληθεί από το διαδίκτυο, μπορεί να αξιοποιηθούν λογοτεχνικά κείμενα (λ.χ. τα ποιήματα «Ποίηση 1948» του Ν. Εγγονόπουλου, 1948, «Στον Νίκο Ε…» του Μ. Αναγνωστάκη, 1949, «Οφειλή» του Τ. Πατρίκιου, 1952 – 1962), σχετικά βίντεο, ηχογραφημένες μαρτυρίες κ.λπ. Προτείνεται η διδακτική αξιοποίηση του παραπάνω υλικού να έχει τους εξής στόχους: οι μαθητές (α) να γνωρίσουν τα γεγονότα που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια της εμφύλιας σύρραξης στα χρόνια της Επανάστασης του 1821 και του 1946-1949, (β) να διαπιστώσουν τις θέσεις που παίρνουν οι ιστορικοί πρωταγωνιστές απέναντι στο θέμα του εμφύλιου πολέμου, (γ) να κατανοήσουν τα αίτια και τις συνέπειες των εμφύλιων συγκρούσεων, και (δ) να συνειδητοποιήσουν το ρόλο των ξένων δυνάμεων στους ελληνικούς εμφυλίους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/3139
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Καλαρρυτιώτης Ν. Παπ. Γεωργ.
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ