Το παιδι και το σκολειο: ‘Η πρωτη χρονια'
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το άρθρο με τίτλο ‘ Το παιδί και το σκολειό’ (1910) του Μιχάλη Πετρίδη είναι δημοσιευμένο στο μαχητικό περιοδικό των δημοτικιστών ‘Ο ΝΟΥΜΑΣ’ (Vol 8, No 382 σ.σ 7-8). Πρόκειται για αυτόνομο κείμενο μιας γενικότερης αρθογραφίας που δημοσιεύεται σε συνέχειες και σχετίζεται με εκπαιδευτικά ζητήματα της εποχής. Στο συγκεκριμένο άρθρο, που φέρει τον επιμέρους τίτλο ‘Η πρώτη χρονιά’, ο συντάκτης επισημαίνει τις σοβαρές αδυναμίες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, όπως διαφαίνονται μέσα από τις παιδαγωγικές αντιλήψεις και τις πρακτικές των δασκάλων. Με ιδιαίτερα σκληρή γλώσσα επικρίνει τις διδακτικές μεθόδους, τα αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά βιβλία, τα οποία θεωρεί ανυπέρβλητα εμπόδια στη μάθηση και την πρόοδο των μαθητών και προτείνει μεταρρυθμίσεις ή και άρδην ανατροπές του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας. Παράλληλα, γίνεται ειδική μνεία σε ζητήματα πρώτης ανάγνωσης και γραφής, όπου ο αρθρογράφος στηλιτεύει την απόκλιση μεταξύ της φυσικής, ομιλούμενης γλώσσας των μαθητών και της κατασκευασμένης καθαρεύουσας, επισημαίνοντας ότι η μεν πρώτη θα μπορούσε ως γλώσσα του σχολείου να οδηγήσει στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών, ενώ η δεύτερη απέχει εντελώς από τα βιώματα των μαθητών και επομένως αδυνατεί να αποτελέσει μαθησιακό εργαλείο.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας για τη μελέτη στοιχείων του κειμενικού τύπου του άρθρου (προθετικότητα του συγγραφέα, γλωσσικά και υφολογικά στοιχεία, ρητές και υπόρρητες πληροφορίες που αναδεικνύονται, επιχειρήματα). Ακόμη, μπορεί να αξιοποιηθεί και για τη μελέτη των γλωσσικών ποικιλιών και μορφών της γλώσσας, όπως αυτές εκφράστηκαν την εποχή του γλωσσικού ζητήματος. Επίσης, το κείμενο μπορεί να αποτελέσει αφορμή για παραγωγή προφορικού λόγου σχετικά με τη σημασία που έχει η κατάκτηση και η καλλιέργεια της γλώσσας για την ανάπτυξη της σκέψης και τη γενικότερη σχολική πορεία των μαθητών και να επιχειρηθεί μία σύγκριση των δυσκολιών που αντιμετώπιζαν οι μαθητές την εποχή του γλωσσικού ζητήματος με τις γλωσσικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι αλλόγλωσσοι μαθητές στο σχολείο. Τέλος, το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί και σε διαθεματικές δραστηριότητες σχετικές με τη διερεύνηση του περιεχομένου και των ιδεολογικών στάσεων για γλωσσικά και άλλα θέματα που εμφανίζονται σε περιοδικά και εφημερίδες της εποχής.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Comment / opinion texts Comment / opinion textsComment / opinion texts
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Μιχ. Γ. Πετρίδης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE