Θεμελιωδη προβληματα των αρχων του 20ου αιωνα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για κείμενο, μανιφέστο, του Μ. Περίδη που δημοσιεύθηκε ως εισαγωγικό σημείωμα στο πρώτο τεύχος, του Ιουλίου-Αυγούστου 1920, της νέας περιόδου του λογοτεχνικού περιοδικού "Γράμματα", το οποίο εκδιδόταν στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Ο συγγραφέας του εμφορείται από τις σοσιαλιστικές ιδέες που άρχισαν τότε να διαδίδονται ευρύτερα, μετά την Οκτωβριανή επανάσταση. Πραγματοποιεί, μια κριτική ανάλυση του κόσμου στο τέλος του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου, δίνοντας αξία στους λαούς, λοιδορώντας τον πόλεμο και εκθειάζοντας την ειρήνη. Διατυπώνει κριτικές σκέψεις για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα και το μέλλον της χώρας, ενώ παρεμβάλλονται σκέψεις για την ελληνική λογοτεχνία και τη σημασία του δημοτικισμού. Κατακρίνει τον "φυλετικό εθνισμό" και την "αρχή των εθνικοτήτων", ενώ θεωρεί τους Βαλκανικούς Πολέμους απόρροιά τους. Διατείνεται, τέλος, πως το μέλλον βρίσκεται στην κοινωνική ανατροπή και πιστεύει πως η Τέχνη μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε αυτήν. Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία ως ένα πανόραμα ιδεών που, παρά την παλαιότητά τους, παραμένουν επίκαιρες.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Μπορεί να αξιοποιηθεί στα μαθήματα της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας, της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας, σε μια διαθεματική προσέγγιση, προκειμένου να αναδειχθούν από τους μαθητές/τριες τα ιδεολογικά ζητήματα που απασχολούσαν τη διανόηση στις αρχές του 20ου αιώνα, καθώς και ο αντίκτυπός τους στην Ελλάδα. Προτείνεται οι μαθητές/τριες, είτε ατομικά, είτε σε ομάδες, να αποδομήσουν το κείμενο, αφού εντοπίσουν α) το κειμενικό είδος β) τα θεμελιώδη προβλήματα στα οποία αναφέρεται, γ) το ιστορικό πλαίσιο στο οποίο αυτά εντάσσονται, δ) την οπτική γωνία του συγγραφέα και το ιδεολογικό πλαίσιο του κειμένου, ε) το μήνυμα που μεταφέρει και το σκοπό για τον οποίο γράφτηκε. Κατόπιν, οι μαθητές/τριες θα μπορούσαν να επισημάνουν τις αναφορές του συγγραφέα στην ελληνική πολιτική, λογοτεχνική, κοινωνική και ιδεολογική πραγματικότητα της εποχής του και να εντοπίσουν τις θέσεις του. Προτείνεται στο τέλος οι μαθητές να εξετάσουν ποια από αυτά τα θεμελιώδη προβλήματα παραμένουν ακόμα και σήμερα και πώς αντιμετωπίζονται. Η συνεργατική συγγραφή κειμένων, είτε με τον παραδοσιακό τρόπο, είτε με τη χρήση κάποιας συνεργατικής ψηφιακής πλατφόρμας, μπορεί να είναι το επιστέγασμα της όλης διαδικασία. Επειδή το κείμενο είναι σύνθετο και παρουσιάζει δυσκολίες θα ήταν προτιμότερο να αξιοποιηθεί στη λυκειακή εκπαιδευτική βαθμίδα, χωρίς να αποκλείεται και η χρήση του, με περισσότερη βοήθεια από τον εκπαιδευτικό, και στο Γυμνάσιο.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Society and everyday life Society and everyday lifeSociety and everyday life
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > communities of practice
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Μ. Περίδης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΟΣΜΑΣ ΤΟΥΛΟΥΜΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE