Ο Βερναρδακης στον Παρνασσο
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί σχόλιο-κείμενο του περιοδικού «Νουμάς» (Τόμ. 5, Αρ. 239,1907) για την εγκωμιαστική διάλεξη που έδωσε ο Δ. Κακλαμάνος στην αίθουσα του φιλολογικού συλλόγου «Παρνασσός» σχετικά με τον Δημήτριο Βερναρδάκη. Ο Δημήτριος Βερναρδάκης (1833-1907), λόγιος και Καθηγητής Γενικής Ιστορίας και Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, έγινε γνωστός ως θεατρικός συγγραφέας, μέσα από τα έμμετρα δράματά του, με επιρροές από τον Σαίξπηρ, την ελληνική μυθολογία και την ελληνική ιστορία. Ο Δημήτριος Κακλαμάνος υπήρξε διπλωμάτης, δημοσιογράφος και συγγραφέας καθώς και αντεπιστέλλον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Ο Δ. Κακλαμάνος πλέκει το εγκώμιο του Δ. Βερναρδάκη στον «Παρνασσό» λίγο μετά τον θάνατο του δεύτερου. Ο ομιλών επικαλείται την αυθεντία ξένου κριτικού, ο οποίος θέτει τον Βερναρδάκη στην κορυφή των δραματογράφων «που ευτύχησε να αποχτήσει η καθαρεύουσα λογοτεχνία». Ο υπογράφων Κ. Π. έχει μια διαφορετική επί του θέματος άποψη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ως μαθησιακό αντικείμενο, είτε μέσα από το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας είτε της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας είτε διαθεματικά, θα μπορούσε να ενταχθεί σε μια ερευνητική εργασία ή σε ένα σενάριο ως κείμενο παράλληλο και ως πηγή άντλησης πληροφοριών για το Γλωσσικό Ζήτημα που τόσο βαθιά δίχασε τους Έλληνες. Αν παρατηρήσει κανείς τον συσχετισμό των δυνάμεων στο παρόν κείμενο, θα αντιληφθεί ότι το κείμενο παρουσιάζει ένα μεγάλο ενδιαφέρον για τον τρόπο με τον οποίο αντιπαλεύουν ζητήματα γλώσσας αλλά και σκέψης και δράσης, άνθρωποι που έχουν καταταγεί σε διαφορετικά στρατόπεδα ως προς το Γλωσσικό μας ζήτημα —σε μια περίοδο κορύφωσής του. Με δεδομένα ότι 1ον ο «Νουμάς» είναι το κατεξοχήν όργανο του μαχητικού δημοτικισμού στις αρχές του 20ού αιώνα, και μάλιστα αυτή την πρώτη περίοδο η πορεία του είναι στενά συνδεδεμένη με την ιστορία του γλωσσικού ζητήματος, 2ον ότι ο Βερναρδάκης συμμετείχε στους γλωσσικούς αγώνες της εποχής δημοσιεύοντας μεν το κριτικό δοκίμιο «Ψευδαττικισμού έλεγχος» (1884) —με το οποίο υπερασπίζεται την αξία της δημοτικής γλώσσας— χρησιμοποιεί όμως σε προσωπικό επίπεδο μια απαστράπτουσα καθαρεύουσα, με την οποία σταδιοδρομεί στα γράμματα και τις τέχνες και 3ον ότι τα αρχικά Κ. Π. —με τα οποία υπογράφει το κείμενο ο συντάκτης του— μας βάζουν στον πειρασμό να σκεφτούμε δύο ονόματα: του Κωστή Παλαμά και του Κώστα Παρορίτη, που την ίδια περίοδο είναι συνεργάτες του «Νουμά» και οι δύο φανατικοί δημοτικιστές, με επικρατέστερο τον Κωστή Παλαμά. Το κείμενο είναι γραμμένο με γνώση, χάρη, εγκράτεια, λεπτή υφέρπουσα ειρωνεία, καταφέρεται επί της ουσίας τόσο ενάντια στην κριτική του Δ. Κακλαμάνου για τον Βερναρδάκη, όσο και ενάντια στον ίδιο τον Βερναρδάκη, με την ευπρέπεια πάντα των αντιπάλων τέτοιου βεληνεκούς και ήθους.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Language - Culture - Art Language - Culture - ArtLanguage - Culture - Art
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Comment / opinion texts Comment / opinion textsComment / opinion texts
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Presentation - Review Presentation - ReviewPresentation - Review
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Texts of public life Texts of public lifeTexts of public life
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types > Play PlayPlay
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Κ.Π.
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE