Επτανησιοι Ποιηται: Γεωργιος Τερτσετης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Στο συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο ο υπογράφων Σπυρίδων Δε Βιάζης (σημαντικός επτανήσιος ιστοριοδίφης) θέτει ένα ζήτημα γλώσσας και εμμέσως πλην σαφώς ένα ζήτημα ‘διγλωσσίας’. Συγκεκριμένα ο συγγραφέας του άρθρου (Νέα Ζωή, Τόμ. 5, Αρ. 57, 1909) αναφερόμενος στον Επτανήσιο ποιητή Γεώργιο Τερτσέτη, εξηγεί τους λόγους για τους οποίους ο Τερτσέτης έχασε τρεις φορές το βραβείο στον Ράλλειο ποιητικό διαγωνισμό για λόγους γλωσσικούς (επειδή ήταν δημοτικιστής) παρά τους επαίνους για τα έργα του. Ο Γεώργιος Τερτσέτης (1800 - 1874) υπήρξε μια πολυσχιδής προσωπικότητα: αγωνιστής του 1821, νομικός, αρχειοφύλακας της Βουλής των Ελλήνων και παράλληλα πολιτικός, συγγραφέας, ποιητής και φιλόσοφος. Ως ποιητής κατατάσσεται στην Επτανησιακή σχολή και πιο συγκεκριμένα στην κατηγορία των Σολωμικών ποιητών. Στο έργο του είναι ευδιάκριτος ο αγώνας του για τη διάδοση της δημοτικής γλώσσας, ένας αγώνας που τον φέρνει —όπως πολύ σωστά παρατηρεί και στο παρόν μαθησιακό αντικείμενο ο Δε Βιάζης— αντιμέτωπο με το γλωσσικό κατεστημένο της εποχής του. Ο Σπυρίδων Δε Βιάζης στη συνέχεια μας δίνει τους τίτλους, το περιεχόμενο και ορισμένα αποσπάσματα των έργων με τα οποία πήρε μέρος ο Τερτσέτης στον διαγωνισμό. Στη συνέχεια αναφέρεται γενικότερα στο έργο του στην ιταλική γλώσσα, στο έργο του το ρητορικό (Μελέτες βουλευτικής ευγλωττίας), στην καθ’ υπόδειξη του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη συγγραφή των Απομνημονευμάτων του Γέρου του Μοριά, στο μεταφραστικό του έργο. Τελειώνει αναφέροντας με πολλή συμπάθεια τα πολλά προτερήματα αλλά και κάποια μειονεκτήματα του Τερτσέτη.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το άρθρο του Δε Βιάζη θέτει ένα ζήτημα γλωσσικό σε μια περίοδο εξαιρετικά κρίσιμη για τα γλωσσικά μας θέματα (το έτος έκδοσης του άρθρου, το 1909, είναι πολύ κοντά με τα αιματοβαμμένα 1901 και 1903). Ο Σπυρίδων Δε Βιάζης απευθύνεται σε ένα κοινό που γνωρίζει πολύ καλά πρόσωπα και καταστάσεις, σε ένα κοινό που έχει πάρει και στο παρελθόν θέση. Οι σημερινοί μαθητές παρά το γεγονός ότι θεωρητικά γνωρίζουν το ρόλο της γλώσσας στη διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας, δεν έχουν βιώσει αντίστοιχες καταστάσεις σε επίπεδο γλωσσικό. Δεν κατανοούν προφανώς γιατί κάποιος πρέπει μέσα στην ίδια την πατρίδα του να υπερασπιστεί τη γλωσσική του καθημερινότητα. Ιδιαίτερα οι μαθητές του λυκείου σε διαθεματική ερευνητική εργασία (γλώσσα, λογοτεχνία) μπορούν να μελετήσουν πώς ο Σολωμός αγωνίστηκε να μάθει την ελληνική δημοτική γλώσσα, πώς είναι ο πρώτος που της ανοίγει τον δρόμο της ποίησης, πώς στον άμεσο κύκλο του Σολωμού ο Γεώργιος Τερτσέτης δίνει τους δικούς του αγώνες για τη γλώσσα επίσης, πώς η χρήση της δημοτικής γλώσσας τού στερεί και το βραβείο και κάθε είδους διάκριση και στις τρεις συμμετοχές του το 1853, το 1854, το 1856, πώς, τέλος, σε λιγότερα από πενήντα χρόνια θα έρθουν τα αιματηρά γλωσσικά επεισόδια των ‘Ευαγγελικών’(1901) και των ‘Ορεστειακών’(1903).


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > Heptanese School Heptanese SchoolHeptanese School
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Language - Culture - Art Language - Culture - ArtLanguage - Culture - Art
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Σπ. δε Βιάζης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE