Εμμανουηλ Ροΐδης
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Επιστολή της 7ης Μαΐου του 1906, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό 'Ο Νουμάς" και φέρει τον τίτλο «Εμμ. Ροΐδης». Αξιόλογος λογοτέχνης και δοκιμιογράφος θεωρείται ένας από τους πιο πνευματώδεις συγγραφείς που παρουσιάστηκαν στα ελληνικά γράμματα, ενώ το έργο του καλύπτει πολλά διαφορετικά είδη, όπως το μυθιστόρημα, το διήγημα, τις κριτικές μελέτες, κείμενα πολιτικού περιεχομένου, μεταφράσεις και χρονογραφήματα. Ο Ροΐδης είναι ο πρώτος που καθιέρωσε το προσωπικό ύφος στη νεοελληνική λογοτεχνία. Το βασικό χαρακτηριστικό του είναι το χιούμορ και η ειρωνεία, που επιτυγχάνεται κυρίως με την απροσδόκητη σύναψη αταίριαστων λέξεων και εννοιών. Το πρόβλημα της «διγλωσσίας» το θεωρούσε εθνική συμφορά και επέρριπτε στους λογίους την ευθύνη για αυτό. Τη δημοτική γλώσσα τη θεωρούσε ισάξια της καθαρεύουσας σε πλούτο, ακρίβεια και σαφήνεια και πρότεινε για τη λογοτεχνική γλώσσα τη σταδιακή απλοποίηση της καθαρεύουσας και τον εμπλουτισμό της δημοτικής, έτσι ώστε τελικά να «συναντηθούν» σε μια γλώσσα. Στο κείμενο εξαίρεται η στάση του Ροΐδη απέναντι στη δημοτική γλώσσα, γιατί, αν και ο ίδιος δεν έγραψε στη δημοτική γλώσσα, την προώθησε με τις μελέτες του και έκανε γνωστό στο κοινό «Το Ταξίδι» του Ψυχάρη. Η συγκεκριμένη επιστολή δημοσιεύθηκε στο λογοτεχνικό περιοδικό «Ο Νουμάς», το οποίο κυκλοφόρησε από το 1903 έως το 1931. Αποτέλεσε το σημαντικότερο έντυπο του 20ού αιώνα στον αγώνα για την επικράτηση της δημοτικής γλώσσας. Η κυριότερη διαφορά από άλλα σύγχρονά του έντυπα είναι ότι είχε καθιερώσει τη χρήση της δημοτικής σε όλες τις στήλες του.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. Οι μαθητές θα γνωρίσουν έναν σημαντικό έλληνα συγγραφέα, ο οποίος, αν και χρησιμοποιούσε την καθαρεύουσα, είχε αντιληφθεί ότι το πρόβλημα της «διγλωσσίας» ήταν επιζήμιο για την ίδια την ελληνική γλώσσα αλλά και για τη χώρα. Συστήνεται να τονιστεί η διαμάχη μεταξύ καθαρεύουσας και δημοτικής και να επιχειρήσουν οι μαθητές να αναγνώσουν και να κατανοήσουν κείμενα γραμμένα στην καθαρεύουσα. Επίσης, αναμένεται να εκφράσουν τις προσωπικές τους κρίσεις πάνω στο θέμα αυτό του γλωσσικού ζητήματος και να επιχειρηματολογήσουν υπέρ της μιας ή της άλλης άποψης.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Culture - Art - Language Culture - Art - LanguageCulture - Art - Language
TEACHING APPROACH
behaviourist > drill and practise
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Chiensis
creator: Μποζίνη Θεοδώρα
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
scientific metadata coordinator: Ψυχογυιού Ευαγγελία
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE