Πριγκηποννησα: Εντυπωσεις απο τη Χαλκη
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ταξιδιωτικές εντυπώσεις του Κωνσταντίνου Φ. Σκόκου (1854 – 1929) από την επίσκεψή του στα Πριγκιπόννησα (σύμπλεγμα νησιών στη θάλασσα του Μαρμαρά ή αλλιώς Προποντίδα) και συγκεκριμένα σε ένα από αυτά, τη Χάλκη, τον Ιούνιο του 1905. Η Χάλκη βρίσκεται ανάμεσα στα νησιά Αντιγόνη και Πρίγκηπο και κοντά στο ακρωτήριο Μάλτεπε (ο λόφος του θησαυρού). Το κείμενο δίνει αναλυτική και γλαφυρή περιγραφή της νήσου Χάλκης και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της. Ο συγγραφέας εξηγεί γιατί ξεχωρίζει τη Χάλκη από τα άλλα Πριγκηπόννησα και επικεντρώνει το ενδιαφέρον του στα σημαντικότερα σημεία του νησιού. Στο νησί διασώζεται το ορθόδοξο μοναστήρι του 11ου αιώνα, η Αγία Τριάδα, στο οποίο στεγαζόταν η Ιερά Θεολογική Σχολή της Χάλκης, που αποτελούσε την κύρια ορθόδοξη ιερατική σχολή του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Το τουρκικό κράτος απαγόρευσε τη λειτουργία της σχολής το 1991. Το κείμενο περιλαμβάνεται στο Ημερολόγιο Σκόκου, ένα λογοτεχνικό περιοδικό, στο οποίο είχαν φιλοξενηθεί τα σημαντικότερα ονόματα της σύγχρονής του ελληνικής λογοτεχνίας. Το τελευταίο του τεύχος κυκλοφόρησε το 1918, τριάντα τρία χρόνια μετά από την έναρξη της κυκλοφορίας του. Οι πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν μετά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο οδήγησαν στην παύση της κυκλοφορίας του περιοδικού, γιατί θεωρήθηκε «πολυτέλεια» για τη χώρα.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρόν μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Ιστορίας με σκοπό να γνωρίσουν οι μαθητές τα Πριγκηπόννησα και τη θάλασσα της Προποντίδας ή θάλασσα του Μαρμαρά. Συστήνεται να αναζητήσουν τα ίχνη της μακραίωνης ελληνικής παρουσίας στα νησιά αυτά και να αντικαταστήσουν τα σημερινά τουρκικά τοπωνύμια με τα ελληνικά που προϋπήρχαν. Η εκτενής και γλαφυρή περιγραφή της νήσου Χάλκης στο μακροσκελές κείμενο του Κ. Φ. Σκόκου ή έστω καίρια αποσπάσματα θα έδιναν το έναυσμα στους μαθητές να αντιληφθούν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του νησιού αλλά και της ευρύτερης περιοχής. Επίσης, προτείνεται να μελετηθεί το θέμα της Θεολογικής σχολής της Χάλκης, η σημασία της για την Ορθοδοξία και ειδικότερα για το Οικουμενικό Πατριαρχείο και να διερευνηθούν οι λόγοι κατάργησης της σχολής από το τουρκικό κράτος. Επιπλέον, θα μπορούσε να γίνει αναφορά στο ζήτημα της εκδίωξης των ελληνικών πληθυσμών, της εθνολογικής αλλοίωσης της περιοχής και της απώλειας εδαφών στρατηγικής και εμπορικής σημασίας για το ελληνικό κράτος. Τέλος, το παρόν μαθησιακό αντικείμενο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί κατά τη διδασκαλία του μαθήματος της Γεωγραφίας, ώστε οι μαθητές να γνωρίσουν το ανθρωπογενές περιβάλλον των Πριγκηποννήσων αλλά και τη στρατηγικής σημασίας γεωγραφική τους θέση, στην είσοδο σχεδόν του Βοσπόρου, αλλά και της ευρύτερης περιοχής συνολικά.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Demography and population movements Demography and population movementsDemography and population movements
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to form and follow a system of values
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Κων.Φ. Σκόκος
creator: Μποζίνη Θεοδώρα
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΟΖΙΝΗ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
scientific metadata coordinator: Ψυχογυιού Ευαγγελία
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE