Έργα και ημεραι: φιλολογικα αναθεματα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο αποτελεί κριτικό άρθρο του Κωστή Παλαμά, δημοσιευμένο στο περιοδικό "Νουμάς", το κατεξοχήν όργανο του μαχητικού δημοτικισμού στις αρχές του 20ού αιώνα. Αντλείται από την ψηφιακή συλλογή "Κοσμόπολις" της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Πατρών. Ο Παλαμάς ασκεί σκληρή κριτική στην τραγωδία του Δ. Βερναρδάκη "Νικηφόρος Φωκάς", ενώ, με αφορμή την αποδοκιμασία του Βερναρδάκη για το έργο "Αμαξάς Ένσελ" (ποίημα της γερμανικής λογοτεχνίας), στηλιτεύει την καταδίκη καταξιωμένων έργων από δογματικούς κριτικούς και υποστηρίζει ότι τα αθάνατα έργα της Φιλολογίας και της Τέχνης διαθέτουν όχι μόνο εθνική αλλά και ανθρώπινη ταυτότητα. Ο Βερναρδάκης (1833-1907) υπήρξε κριτικός, λόγιος και λογοτέχνης, ο οποίος προσπάθησε να καταξιωθεί στον χώρο του και να αποσπάσει τα ευνοϊκά σχόλια του πνευματικού κόσμου της Αθήνας, όμως συνάντησε τη λυσσαλέα κριτική μιας μερίδας πνευματικών ανθρώπων.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το κείμενο του Παλαμά μπορεί να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό ως πηγή για να διερευνήσουν οι μαθητές τον ρόλο της κριτικής των πνευματικών έργων και την ευθύνη του κριτικού, αλλά και να προβληματιστούν για τα όρια της κριτικής. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αναθέσει στους μαθητές να μελετήσουν το άρθρο, να διακρίνουν τα θέματα, το ύφος, τις αξιολογικές κρίσεις και την τεκμηρίωσή τους, να αναζητήσουν το άρθρο του Βερναρδάκη και να οργανώσουν αγώνα ρητορικής, με στόχο να παρουσιάσουν αντικειμενικά τα επιχειρήματα των δύο αντιπάλων. Επιπρόσθετα, μπορούν να συγκεντρώσουν πληροφορίες σχετικά με συγγραφείς και νεοελληνικά ή παγκόσμια πνευματικά ή καλλιτεχνικά έργα που κατακρίθηκαν ή και απαγορεύτηκαν, να επισημάνουν τις αιτίες, να εντοπίσουν τα κοινά αλλά και τα στοιχεία διαφοροποίησης και να αναφερθούν στην κατάληξη αυτής της πολεμικής. Επίσης, οι μαθητές μπορούν να επιλέξουν πρόσωπα ή έργα της σύγχρονης εποχής, για να ασκήσουν αρνητική ή θετική κριτική, συντάσσοντας δικά τους κριτικά κείμενα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Presentation - Review Presentation - ReviewPresentation - Review
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Culture - Art - Language Culture - Art - LanguageCulture - Art - Language
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
constructivist > cognitive apprenticeship
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to organize values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Κωστής Παλαμάς
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΥΦΗΜΙΑ ΚΑΡΑΜΑΝΕ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE