Η κριτικη του αδολου λογισμου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι ένα απόσπασμα της ‘Κριτικής του καθαρού λόγου’ του Καντ ((Immanuel Kant, Kritik der reinen Vernunft, 1781). Το συγκεκριμένο απόσπασμα δημοσιεύτηκε στη σελ. 3 του 2ου τόμου, αρ. 106 (1904) της πολιτικής, κοινωνικής και φιλολογικής εφημερίδας των δημοτικιστών ‘Ο Νουμάς’. Το έργο του Καντ μεταφράστηκε στα ελληνικά το 1904 από δύο μαχητικούς δημοτικιστές ως: Καντ. Κριτική του ΄Αδολου Λογισμού Μέρος πρώτο· Μετάφρασμα Γ. Μαρκέτη και Α. Πάλλη, Αθήνα, Εστία, 1904. Αφιερώνεται σε έναν τρίτο δημοτικιστή με τη φράση «ΤΟΥ ΦΙΛΟΥ ΚΑΙ ΣΥΝΑΓΩΝΙΣΤΗ ΑΡΓΥΡΗ ΕΦΤΑΛΙΩΤΗ». Το φύλλο της εφημερίδας δεν δίνει διευκρινίσεις σχετικές με το απόσπασμα. Η σχέση όμως των δύο μεταφραστών με τη στήριξη της δημοτικής γλώσσας και του ‘Νουμά’ δεν αφήνει περιθώρια να σκεφτούμε παρά μόνον ότι είναι μια πρώτη δημοσίευση τμήματος του ‘μεταφράσματός’ τους, όπως το αποκαλούν. Στο απόσπασμα είναι εμφανής η σύνδεση ανάμεσα στον ορθολογισμό και τον εμπειρισμό.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Σημαντικός προβληματισμός της φιλοσοφίας είναι η αναζήτηση της γνώσης. Ο Immanuel Kant στην Κριτική του Καθαρού Λόγου (Κριτική του Άδολου Λογισμού, σύμφωνα με τους μεταφραστές) επιδίωξε να γεφυρώσει τον ορθολογισμό με τον εμπειρισμό. Ο εμπειρισμός εστιάζει τη θεώρησή του στο θεμελιώδες γεγονός της ‘εισροής’ γνώσης μέσω των αισθήσεων ενώ ο ορθολογισμός στον αναγκαίο ρόλο των ορθολογικών μηχανισμών του νου. Ο Immanuel Kant τόνισε την ανάγκη της συνθετικής προσέγγισης των δύο πηγών γνώσης, δηλαδή τη συνεργασία των αισθήσεων με τον ορθό λόγο. Ο διδάσκων θα μπορούσε να δώσει το κείμενο ή απόσπασμα του κειμένου στους μαθητές του προκειμένου να εντοπίσουν τόσο ζητήματα φιλοσοφίας όσο και ζητήματα γλώσσας. Η φιλοσοφία ως γνωστικό αντικείμενο παρουσιάζει αυξημένο βαθμό δυσκολίας λόγω του αφαιρετικού χαρακτήρα των φιλοσοφικών εννοιών και προβλημάτων. Στο συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο η δυσκολία επαυξάνεται από το ‘είδος’ της δημοτικής γλώσσας. Οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν τον ρόλο της γλώσσας στην πρόσληψη-κατανόηση τέτοιου αφαιρετικού τύπου εννοιών. Μπορούν επίσης να προβληματισθούν ως προς τη σχέση της γλώσσας με τη σκέψη.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Philosophy PhilosophyPhilosophy
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Vocabulary - Semantics Vocabulary - SemanticsVocabulary - Semantics > Special vocabularies Special vocabulariesSpecial vocabularies
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to respond and participate
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Καντ
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE