Ρωμαιικο σκολειο
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για δημοσίευμα με τίτλο "Ρωμαίικο σκολειό", το οποίο δημοσιεύθηκε το 1908 στο περιοδικό "Ο Νουμάς" (τόμ. 6, αριθ. 317, σελ. 8). Το δημοσίευμα είναι ανώνυμο (υπογράφεται από τον / την Ρ.) και αφορά στην γνωστοποίηση της έναρξης λειτουργίας του Παρθεναγωγείου του Βόλου με διευθυντή τον Αλέξανδρο Δελμούζο. Το κείμενο είναι ιδιαίτερα θετικό απέναντι στην αναγγελία της ίδρυσης και λειτουργίας του συγκεκριμένου σχολείου, κυρίως λόγω του προγράμματος σπουδών που είχε υιοθετηθεί σε αυτό, των διδακτικών πρακτικών που εφαρμόζονταν, του γεγονότος ότι η διδασκαλία γινόταν στην δημοτική γλώσσα, αλλά και της προσωπικότητας του ίδιου του Δελμούζου. Δεν πρέπει να ξεχνά κανείς ότι όλα τα παραπάνω κινούνται στο ίδιος μήκος κύματος με την φιλοσοφία από την οποία διαπνεόταν ο Νουμάς, ένα λογοτεχνικό περιοδικό που ταυτίστηκε µε τον γλωσσικό αγώνα για την επικράτηση της δημοτικής και την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Προτείνεται ο εκπαιδευτικός να ξεκινήσει με την ανάγνωση και την ανάλυση του εν λόγω δημοσιεύματος του Νουμά και στην συνέχεια, μέσω στοχευμένης διερεύνησης, να καθοδηγήσει τους μαθητές του ώστε να ανακαλύψουν και να μελετήσουν κείμενα της ελληνικής και ξένης λογοτεχνίας με θέμα το σχολείο και την σχολική ζωή. Τέτοια κείμενα μπορούν να είναι (α) «Η Νέα Παιδαγωγική» του Νίκου Καζαντζάκη, (β) «Ο κακός μαθητής» του Ανδρέα Λασκαράτου, (γ) «Ο Πατούχας» του Ιωάννη Κονδυλάκη, (δ) «Πώς έγινα δάσκαλος» του Αλέξανδρου Δελμούζου, (ε) «Διατί η μηλιά δεν έγινε μηλέα» του Γεώργιου Βιζυηνού, (στ) «Μαθητική περιπέτεια» του Άντον Τσέχοφ, (ζ) απόσπασμα από την «Αναφορά στο Γκρέκο» του Νίκου Καζαντζάκη κ.λπ. Οι μαθητές μπορούν να μελετήσουν και να αναλύσουν τα παραπάνω κείμενα προσπαθώντας να αντλήσουν πληροφορίες για την εκπαίδευση της εποχής στην οποία γράφτηκαν, να ανακατασκευάσουν τα ιστορικοκοινωνικά συμφραζόμενα, να αναγνωρίσουν την στάση των συγγραφέων τους απέναντι στο εκπαιδευτικό σύστημα της εποχής, αλλά και να συγκρίνουν την προσωπική τους εμπειρία όσον αφορά στο εκπαιδευτικό σύστημα της εποχής τους με τον κόσμο των κειμένων. Στην μελέτη τους αυτή μπορούν να βοηθηθούν από ένα πλήθος έντυπων και ψηφιακών πηγών όπως είναι λ.χ. τα βιβλία «Από το κοντύλι στον υπολογιστή» (Αλέξης Δημαράς και Βάσω Βασιλού) και «Τα Μαρασλειακά» της Μαρίας Ρεπούση ή οι ιστοσελίδες του Ελληνικού Λογοτεχνικού Ιστορικού Αρχείου (Ε.Λ.Ι.Α.) και του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού. Τέλος οι μαθητές μπορούν, αξιοποιώντας την τεχνική της δημιουργικής γραφής, να επινοήσουν και να αφηγηθούν μια ιστορία με ήρωες μαθητές και δασκάλους της ιστορικής περιόδου που εξέτασαν και να την συνθέσουν, ει δυνατόν, με περισσότερους του ενός κώδικες (γλώσσα, φωτογραφίες, σκίτσα, ήχο κ.ά.) Ο στόχος αυτής της εργασίας είναι να δημιουργηθεί ένα πολιτισμικό προϊόν που θα βοηθήσει τους συμμαθητές τους να γνωρίσουν το σχολείο παλαιότερων εποχών.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Topics TopicsTopics > Education - School life Education - School lifeEducation - School life
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Ρ
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΤΟΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE