Προσαρτηση Θεσσαλιας: Η τυχη των τσιφλικιων
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για δημοσίευμα στο φύλλο της 28ης Οκτωβρίου του 1881 της πολιτικής-σατιρικής εφημερίδας «Μη χάνεσαι», εκδότης της οποίας ήταν ο δημοσιογράφος Βλάσης Γαβριηλίδης. Ο ανταποκριτής της εφημερίδας, με ημερομηνία ανταπόκρισης 21 Οκτωβρίου του ίδιου έτους, μεταφέρει το περίεργο κλίμα που υπήρχε στη Θεσσαλία. Συγκεκριμένα, ενώ η περιοχή βρισκόταν σε φάση σταδιακής προσάρτησης στο Ελληνικό κράτος και αφαίρεσής της από την Οθωμανική αυτοκρατορία, ήδη είχαν αρχίσει οι προσφορές (και μάλιστα από κάποιον τροφοδότη του Ελληνικού Στρατού ονόματι «Αγαθοκλή») μεγάλων χρηματικών ποσών για αγορά τσιφλικιών. Ο ανταποκριτής καυτηριάζει το γεγονός αυτό και μάλιστα αναφέρει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα υπερβολής την πρόθεση του προαναφερόμενου να αγοράσει ολόκληρη την επαρχία του Βελεστίνου με το ποσό των 500.000 φράγκων. Η δριμεία κριτική της ανταπόκρισης δεν σταματάει εκεί, αλλά κορυφώνεται με την εκτενή αναφορά περιστατικών, όπου η νέα Ελληνική διοίκηση επέτρεψε στους αποχωρήσαντες Οθωμανούς να γιορτάσουν κανονικά την θρησκευτική τους γιορτή « Μπαϊράμι» υψώνοντας την Οθωμανική σημαία και εκτελώντας μάλιστα πανηγυρικούς κανονιοβολισμούς. Το γεγονός αυτό αποδίδει ο ανταποκριτής στην πρόθεση των Ελληνικών Αρχών να «καλοπιάσουν» τους αποχωρήσαντες Οθωμανούς, υπαινισσόμενος ότι ήθελαν να εξυπηρετήσουν ιδίους σκοπούς.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε θέματα οικονομικής και πολιτικής ιστορίας. Συγκεκριμένα μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να διερευνηθούν οι σκοπιμότητες μερίδας της ελληνικής άρχουσας τάξης σχετικά με τις νεοαποκτηθείσες περιοχές της Θεσσαλίας, ο τρόπος με τον οποίο προσπάθησαν να επωφεληθούν οικονομικά και η αδιαφορία τους (;) για τα συναισθήματα που θα προκαλούσε στους Έλληνες ο εορτασμός του «Μπαϊραμιού» από τους Οθωμανούς. Θεωρώντας δε ο συντάκτης του κειμένου ότι ο συγκεκριμένος εορτασμός έγινε με τρόπο προκλητικό, αποδίδει ιδιοτελή κίνητρα στους ιθύνοντες των Ελλήνων που τον επέτρεψαν. Κατά συνέπεια, με αφορμή τις κρίσεις αυτές μπορούν να τεθούν ενδιαφέροντα ερωτήματα προς συζήτηση στους μαθητές α) Είναι θεμιτό ή όχι να επιτρέπεις στον «άλλο» να ασκεί τα θρησκευτικά του καθήκοντα, έστω και αν είναι ο έως πρότινος εχθρός σου, και πότε ενέργειες του είδους αυτού μπορούν να προσλάβουν προκλητικό χαρακτήρα; β) Κατά πόσο προκύπτουν πολιτικά ή ιδεολογικά ζητήματα, από τη στιγμή που ο Ελληνισμός πανηγυρίζει από τη μια για την προσάρτηση της Θεσσαλίας και από την άλλη Έλληνες συναλλάσσονται με τους μέχρι πρότινος αντιμαχόμενους; Επιπροσθέτως, ερευνητικό ενδιαφέρον έχει ο βαθμός διαπλοκής ανθρώπων του κρατικού μηχανισμού με τις αγοροπωλησίες τσιφλικιών και το αν προκύπτουν ζητήματα κρατικής διαφθοράς μέσα από αυτές τις πρακτικές. Κατ’ επέκταση, τέλος, μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να διερευνηθεί ο τρόπος εκμετάλλευσης για ίδιον όφελος θετικών η αρνητικών εθνικών συγκυριών από μερίδα οικονομικά ισχυρών και ιθυνόντων, με αναφορά ενδεχομένως και σε αρνητικά φαινόμενα άλλων εποχών, όπως π.χ. ο μαυραγοριτισμός.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Economy EconomyEconomy
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
TEACHING APPROACH
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: [Ανωνύμως]
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΗΛΙΑΣ ΥΦΑΝΤΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE