Το συγκεκριμένο αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε θέματα οικονομικής και πολιτικής ιστορίας. Συγκεκριμένα μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να διερευνηθούν οι σκοπιμότητες μερίδας της ελληνικής άρχουσας τάξης σχετικά με τις νεοαποκτηθείσες περιοχές της Θεσσαλίας, ο τρόπος με τον οποίο προσπάθησαν να επωφεληθούν οικονομικά και η αδιαφορία τους (;) για τα συναισθήματα που θα προκαλούσε στους Έλληνες ο εορτασμός του «Μπαϊραμιού» από τους Οθωμανούς. Θεωρώντας δε ο συντάκτης του κειμένου ότι ο συγκεκριμένος εορτασμός έγινε με τρόπο προκλητικό, αποδίδει ιδιοτελή κίνητρα στους ιθύνοντες των Ελλήνων που τον επέτρεψαν. Κατά συνέπεια, με αφορμή τις κρίσεις αυτές μπορούν να τεθούν ενδιαφέροντα ερωτήματα προς συζήτηση στους μαθητές α) Είναι θεμιτό ή όχι να επιτρέπεις στον «άλλο» να ασκεί τα θρησκευτικά του καθήκοντα, έστω και αν είναι ο έως πρότινος εχθρός σου, και πότε ενέργειες του είδους αυτού μπορούν να προσλάβουν προκλητικό χαρακτήρα; β) Κατά πόσο προκύπτουν πολιτικά ή ιδεολογικά ζητήματα, από τη στιγμή που ο Ελληνισμός πανηγυρίζει από τη μια για την προσάρτηση της Θεσσαλίας και από την άλλη Έλληνες συναλλάσσονται με τους μέχρι πρότινος αντιμαχόμενους; Επιπροσθέτως, ερευνητικό ενδιαφέρον έχει ο βαθμός διαπλοκής ανθρώπων του κρατικού μηχανισμού με τις αγοροπωλησίες τσιφλικιών και το αν προκύπτουν ζητήματα κρατικής διαφθοράς μέσα από αυτές τις πρακτικές. Κατ’ επέκταση, τέλος, μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να διερευνηθεί ο τρόπος εκμετάλλευσης για ίδιον όφελος θετικών η αρνητικών εθνικών συγκυριών από μερίδα οικονομικά ισχυρών και ιθυνόντων, με αναφορά ενδεχομένως και σε αρνητικά φαινόμενα άλλων εποχών, όπως π.χ. ο μαυραγοριτισμός.