Τεχνη και γραμματα
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για σειρά κειμένων που συναποτελούν την 18σέλιδη βιβλιοκριτική στήλη «Τέχνη και Γράμματα» του τεύχους 5 (1924) του λογοτεχνικού περιοδικού «Νέα Ζωή». Το περιοδικό, το οποίο εκδιδόταν την περίοδο 1904-1927 από τον ομώνυμο φιλολογικό σύλλογο της Αλεξάνδρειας, έπαιξε σπουδαίο ρόλο στην εξέλιξη της αλεξανδρινής, αλλά και γενικότερα της νεοελληνικής γραμματείας της περιόδου αυτής. Πολλά από τα μεγαλύτερα ονόματα της ελληνικής γραμματείας χρωστούν την πρώτη εμφάνισή τους στα γράμματα στο περιοδικό αυτό, το οποίο, ενώ στο ξεκίνημά του έκλινε προς τον λογιοτατισμό, γρήγορα συντάχθηκε με τον δημοτικισμό. Τα κείμενα του πρώτου μέρους της στήλης ανήκουν στον Γλαύκο Αλιθέρση (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Μιχάλη Χατζηδημητρίου) σπουδαίο Αιγυπτιώτη λογοτέχνη και κριτικό λογοτεχνίας από την Κύπρο, ο οποίος υπογράφει 14 σύντομα κριτικά σημειώματα -ενίοτε πολύ αρνητικά και καυστικά- για νέα βιβλία ποιητών (Ή. Δέλβου, Χ. Λεβάντα, Μ. Πετρίδη, Αρ. Καμπάνη, Σ. Σκίπη, Α. Αργή, Π. Μαυρέα, Ι. Μ. Παναγιωτόπουλου) και πεζογράφων (Ε. Δενδρινού, Π. Χάρη, Θ. Μοσχονά, Κ. Ρώτα, Φιλαλήθη, Λ. Κρυστάλλη). Στο δεύτερο μέρος αναδημοσιεύονται κείμενα κριτικής πρωτοδημοσιευμένα σε εφημερίδες και περιοδικά της εποχής. Πιο συγκεκριμένα αναδημοσιεύονται μία νεκρολογία του Κωστή Παλαμά για τον Γάλλο μυθιστοριογράφο Ανατόλ Φρανς και δύο κριτικά σημειώματα του ίδιου για τη μετάφραση αρχαίων επιγραμμάτων του Σ. Μενάρδου και το ποιητικό έργο του Γάλλου ποιητή Phillèas Lebesgues, ένα κριτικό σημείωμα του Γλαύκου Αλιθέρση για την ποίηση του Λόρδου Μπάιρον και ένα εκτεταμένο κριτικό σημείωμα του επίσης Αιγυπτιώτη Κύπριου λογοτέχνη Γιάγκου Πιερίδη για το έργο "Κυρά Κυραλίνα" του Παναΐτ Ιστράτι. Στο τελευταίο μέρος της στήλης βρίσκουμε σύντομα ανώνυμα σημειώματα ειδησεογραφικού τύπου σχετικά με εκδόσεις βιβλίων, θεατρικές παραστάσεις της εποχής και θανάτους ανθρώπων των Γραμμάτων και της Τέχνης.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και ειδικότερα για τη διδασκαλία κειμενικών ειδών σχετικών με την παρουσίαση και την κριτική. Πιο συγκεκριμένα προτείνεται να ενταχθεί σε δραστηριότητα στην οποία με αυτό και με άλλα παραδείγματα οι μαθητές διερευνούν και μελετούν τα θεματικά και μορφολογικά χαρακτηριστικά της λογοτεχνικής κριτικής ενταγμένης στο πλαίσιο της εποχής της. Στο πλαίσιο του ίδιου μαθήματος επιχειρούν μέσα από τη σύγκριση αντιπροσωπευτικών παλαιότερων και σύγχρονων βιβλιοκρισιών δημοσιευμένων σε περιοδικά και εφημερίδες να δουν και να κατανοήσουν στο πέρασμα του χρόνου την εξέλιξη του συγκεκριμένου κειμενικού είδους.
Στο πλαίσιο του μαθήματος της Λογοτεχνίας προτείνεται στον εκπαιδευτικό να αξιοποιήσει το συγκεκριμένο λογοτεχνικό περιοδικό στο πλαίσιο διερευνητικής δραστηριότητας στην οποία οι μαθητές μελετούν παρόμοια περιοδικά της ίδιας εποχής με στόχο να συγκεντρώσουν τα ειδικά χαρακτηριστικά του τύπου των φιλολογικών και λογοτεχνικών περιοδικών και στη συνέχεια να προβούν σε σύγκριση με σύγχρονα φιλολογικά και λογοτεχνικά περιοδικά. Στο πλαίσιο του ίδιου μαθήματος ο εκπαιδευτικός μπορεί να ζητήσει από τους μαθητές να αναζητήσουν πληροφορίες για τους κρινόμενους συγγραφείς και να δουν την τυχόν εξέλιξή τους στο πέρασμα του χρόνου.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Presentation - Review Presentation - ReviewPresentation - Review
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Other OtherOther
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary genres and types Literary genres and typesLiterary genres and types
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: [Ανωνύμως]
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE