Ζ. Παπαντωνιου, σκιτσα-γελοιογραφιες
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Οι γελοιογραφίες των Παύλου Νιρβάνα (1866 – 1938), συγγραφέα, χρονογράφου, κριτικού και δημοσιογράφου και του Νικόλαου Νικολαΐδη (1884-1956), ζωγράφου και πεζογράφου, είναι έργο του Ζαχαρία Παπαντωνίου και βρίσκεται δημοσιευμένο στο περιοδικό ‘Γράμματα’ (Vol 3, No 28,σ. 268). Στις συγκεκριμένες γελοιογραφίες που υπογράφονται από τον δημιουργό τους αναπαρίστανται προφίλ και en face με χιουμοριστικό τρόπο οι προαναφερθέντες λογοτέχνες, ενώ το κείμενο συνοδεύεται από επεξηγηματικά σχόλια, πιθανώς του εκδότη, που αποκαλύπτουν τις ταυτότητες των προσώπων.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Οι γελοιογραφίες μπορούν να αξιοποιηθούν σε μαθητοκεντρικές, ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες κατά τη διδασκαλία τού μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας για τη μελέτη των κειμενικών ειδών της γελοιογραφίας, του σκίτσου και της καρικατούρας. Αρχικά, οι μαθητές μπορούν να εστιάσουν στο γεγονός ότι πρόκειται για πολυτροπικά κείμενα, να επισημάνουν τις πληροφορίες που αναδεικνύονται από αυτά, κατανοώντας τη συμβολή και άλλων ‘τρόπων’ πέραν του λεκτικού στη νοηματοδότηση των κειμένων και τη μετάδοση της πληροφορίας. Ειδικότερα, οι δραστηριότητες μπορούν να σχετίζονται με την ανίχνευση των μακροδομικών χαρακτηριστικών των κειμενικών αυτών ειδών (δημιουργός, εικονιζόμενα πρόσωπα, σχέση με την επικαιρότητα, σύνδεσή τους με το ‘αστείο’, ανίχνευση των τρόπων με τους οποίους δημιουργείται το χιούμορ, στόχος του δημιουργού κ.ά.) που θα επιτρέψουν τη διαπίστωση ομοιοτήτων και διαφορών μεταξύ τους. Στη συνέχεια, οι μαθητές μπορούν να επιχειρηματολογήσουν σχετικά με το αν τα συγκεκριμένα κείμενα αποτελούν γελοιογραφίες, σκίτσα ή καρικατούρες, αιτιολογώντας την άποψή τους. Στο ίδιο πλαίσιο μπορούν να ενταχθούν ευρύτερες δραστηριότητες μέσω των οποίων οι μαθητές θα αναζητήσουν σε περιοδικά της εποχής και άλλα πρόσωπα που πιθανόν να απεικονίζονται με παρόμοιο τρόπο και θα προσπαθήσουν στο πλαίσιο του κριτικού γραμματισμού να ερμηνεύσουν τους λόγους δημιουργίας αυτών των κειμένων, εντάσσοντάς τα στο ιστορικό, κοινωνικό, πολιτικό ή άλλο πλαίσιο μέσα στο οποίο κατασκευάστηκαν. Τέλος, μπορεί να επιχειρηθεί σύγκριση με παρόμοιες αναπαραστάσεις προσώπων της σύγχρονης εποχής από την πολιτική π.χ. επικαιρότητα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Other OtherOther
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Ζ. Παπαντωνίου
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE