Ο σκεπτικισμος και η φυλη μας
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για επιστολή που απέστειλε το 1913 ο πρωτοπόρος Έλληνας στοχαστής των αρχών του 20ού αιώνα και εισηγητής της σοσιαλιστικής σκέψης στην Ελλάδα Γ. Σκληρός [προσωνύμιο του Γεωργίου Κωνσταντινίδη (Τραπεζούντα, 1878 - Αλεξάνδρεια, 1919)] προς τους συντάκτες των «Γραμμάτων», του λογοτεχνικού περιοδικού της Αλεξάνδρειας (1911-1921) που με εκδότη τον Στέφανο Πάργα υπήρξε κέντρο της παροικιακής πνευματικής κίνησης των Αιγυπτιωτών Ελλήνων και ιδιαίτερα του λεγόμενου Αλεξανδρινού Κύκλου. Στην επιστολή, η οποία αποτέλεσε την αρχή ενός μαχητικού και έντονου διαλόγου μεταξύ του Γ. Σκληρού και του ιδιοφυούς κριτικού και συνεργάτη του περιοδικού Δ. Ζαχαριάδη, ο συντάκτης ψέγει τους συντάκτες του περιοδικού για τον αισθητισμό τους και τον άγονο σκεπτικισμό τους απέναντι στις πολιτικές ιδεολογίες. Αποδίδει τη στάση της αδιαφορίας για τα κοινωνικά προβλήματα στην ασιατική mentalité που διαποτίζει τους Έλληνες και υπογραμμίζει ότι στην Ευρώπη αντιθέτως, χωρίς να αδιαφορούν για τα μεταφυσικά ζητήματα, έχουν στο κέντρο του προβληματισμού τον άνθρωπο και τα καθημερινά του προβλήματα. Τέλος, υποστηρίζει την ανάγκη κοινωνικής και ψυχικής επανάστασης της ελληνικής φυλής και του καθαρισμού της από τα «ασιατικά στίγματα».

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει την επιστολή του Γ. Σκληρού σε μαθητοκεντρική δραστηριότητα στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας για τη μελέτη των χαρακτηριστικών του κειμενικού τύπου της επιχειρηματολογίας. Επίσης, στο πλαίσιο διαθεματικής δραστηριότητας στο ίδιο μάθημα η επιχειρηματολογία του συντάκτη της επιστολής μπορεί να αποτελέσει αφόρμηση για συζήτηση στην τάξη σχετικά με το κρίσιμο διαχρονικό ζήτημα που θίγεται και το οποίο βρίσκεται στο επίκεντρο διαλόγου και στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία.
Στο ίδιο μάθημα το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε δραστηριότητα διερεύνησης του κειμενικού είδους της επιστολής. Ειδικότερα, οι μαθητές μπορούν να ανιχνεύσουν τα ιδιαίτερα μακροδομικά χαρακτηριστικά που παρουσιάζει το κείμενο και να αναζητήσουν το είδος της επιστολής αιτιολογώντας την απάντησή τους με βάση στοιχεία του κειμένου. Επίσης οι μαθητές μπορούν να προχωρήσουν σε σύγκριση της συγκεκριμένης επιστολής με άλλες, δημοσιευμένες σε σύγχρονες εφημερίδες ή περιοδικά προκειμένου να εντοπίσουν τυχόν ομοιότητες ή διαφορές ως προς το είδος των επιχειρημάτων, τη δομή, το ύφος κ.α.
Επιπλέον, η επιστολή του εισηγητή της σοσιαλιστικής σκέψης στην Ελλάδα Γ. Σκληρού μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο διαθεματικής διερευνητικής δραστηριότητας στο μάθημα της Ιστορίας στην οποία οι μαθητές ερευνούν ένα καίριο πολιτικό και ιδεολογικό ζήτημα που απασχόλησε έντονα την ελληνική διανόηση κατά το πρώτο τέταρτο του 20ου αιώνα.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text types Text typesText types > Argumentation ArgumentationArgumentation
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Letters LettersLetters
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > City and citizen City and citizenCity and citizen
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Γ. Σκληρός
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE