Ο λογος του Βενιζελου
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Πρόκειται για ανώνυμο δημοσιογραφικό άρθρο δημοσιευμένο στο περιοδικό "Νουμάς" στις 12 Σεπτεμβρίου 1910, ο συντάκτης του οποίου μεταφέρει στους αναγνώστες του διανθισμένα με πολύ επαινετικά σχόλια τα κύρια σημεία του ιστορικού λόγου που εκφώνησε στην Πλατεία Συντάγματος ο Ελευθέριος Βενιζέλος στις 5 Σεπτεμβρίου 1910. Είχαν προηγηθεί οι εκλογές της 8ης Αυγούστου 1910, τις οποίες επέβαλε ο Στρατιωτικός Σύνδεσμος με στόχο την ανάδειξη Αναθεωρητικής Βουλής. Εντούτοις μετά τις εκλογές η λειτουργία της Βουλής, όπου την πλειοψηφία διατήρησαν τα παλαιά κόμματα, ήταν αδύνατη, καθώς οι ριζοσπαστικότεροι βουλευτές ζητούσαν να κηρυχθεί ως Συντακτική. Μέσα στο κλίμα του νέου αδιεξόδου αναδείχτηκε ο καταλυτικός ρόλος του Ελευθέριου Βενιζέλου, ο οποίος επέστρεψε στην Αθήνα, από την Κρήτη όπου βρισκόταν, στις 5 Σεπτεμβρίου 1910, και την ίδια ημέρα απευθύνθηκε στον αθηναϊκό λαό που είχε κατακλύσει την πλατεία Συντάγματος. Στον λόγο του ο Βενιζέλος, παρά την πίεση των οπαδών του, δεν έθεσε πολιτειακό ζήτημα, αλλά υποστήριξε με σταθερότητα και αποφασιστικότητα την αναθεώρηση του υπάρχοντος συντάγματος και όχι την ψήφιση νέου, καθώς πίστευε ότι αλλιώς κινδύνευε η πολιτική σταθερότητα. Ταυτόχρονα όμως τόνισε την ανάγκη να αναλάβει το στέμμα την ευθύνη του ως εγγυητή του συντάγματος. Τέλος, προανήγγειλε την ίδρυση ενός κόμματος αρχών, το οποίο θα ήταν φορέας των μεταρρυθμίσεων. Στις εκλογές που ακολούθησαν τη 28η Νοεμβρίου 1910, χάρη και στην αποχή των παλαιών κομμάτων, το νέο κόμμα, το Κόμμα των Φιλελευθέρων, κέρδισε τις 307 από τις 362 έδρες.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το συγκεκριμένο κείμενο προτείνεται να αξιοποιηθεί από τον εκπαιδευτικό ως πρωτογενής γραπτή πηγή στο μάθημα της Νεότερης Ιστορίας, σε δραστηριότητα ιστορικού γραμματισμού, στην οποία οι μαθητές μπορούν να διερευνήσουν και να κατανοήσουν τις διεργασίες για τον εκσυγχρονισμό του πολιτικού συστήματος στις αρχές του 20ού αιώνα και τον καταλυτικό ρόλο του Ελευθερίου Βενιζέλου στο ζήτημα αυτό.
Στον εκπαιδευτικό προτείνεται επίσης να αξιοποιήσει το κείμενο στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας σε δραστηριότητα γλωσσικού γραμματισμού σχετική με τη διερεύνηση των θεματικών και μορφολογικών χαρακτηριστικών του κειμενικού τύπου του δημοσιογραφικού άρθρου μέσα από τη συγκριτική μελέτη του συγκεκριμένου άρθρου με αντίστοιχα σύγχρονα άρθρα. Στο ίδιο μάθημα μπορεί να αξιοποιηθεί σε δραστηριότητα σχετική με τις σημειώσεις και την περίληψη του προφορικού λόγου.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 18
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Library & Information Center of the Univ. of Patras
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Comment / opinion texts Comment / opinion textsComment / opinion texts
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Texts of political discourse Texts of political discourseTexts of political discourse
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Text genres Text genresText genres > Summary SummarySummary
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: [Ανωνύμως]
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ
metadata validator: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
publisher: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE