Gazis Theodoros
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ελαιογραφία του Διον. Τσόκου, που απεικονίζει τον λόγιο Θεόδωρο Γαζή ( περ.1370 ή περ. 1400 -1475 ή 1478). Οι Έλληνες λόγιοι της εποχής του, μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης έφεραν την Αναγέννηση στα γράμματα και στις τέχνες σε μια Ευρώπη, που μόλις ξυπνούσε από τους σκοτεινούς αιώνες του Μεσαίωνα. Ο Γαζής γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη γύρω στο 1398. Ονομαζόταν και Θεσσαλονικεύς (Thessalonicensis). Μετά την Άλωση της πατρίδας του (1430) πήγε στην Ιταλία και σπούδασε Ιατρική, Φιλοσοφία, Θεολογία και Φυσικές Επιστήμες. Έγινε καθηγητής του πανεπιστημίου στη Φεράρα και δίδαξε τα ελληνικά γράμματα. Επίσης, έκανε πολλές μεταφράσεις αρχαίων ελληνικών έργων, όπως του Αριστοτέλη και του Πλάτωνα. Ακόμη, μετέφρασε στα ελληνικά το έργο του Κικέρωνα. Το έργο όμως που τον καθιέρωσε στα γράμματα στην Ιταλία ήταν η «Γραμματική Ελληνική», ένα έργο χωρισμένο σε τέσσερα βιβλία που τυπώθηκε για πρώτη φορά στη Βενετία από τον φημισμένο τυπογράφο της εποχής Άλδο Μανούτιο το 1495.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Η εικόνα αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο διαθεματικής διαδασκαλίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και της Νεότερης Ιστορίας, προκειμένου οι μαθητές να γνωρίσουν το Θ. Γαζή, έναν από τους σημαντικότερους λόγιους μας και τη συμβολή του στην Ευρωπαϊκή Αναγέννηση. Πολλοί λόγιοι μας μετά την Άλωση της Πόλης κατέφυγαν στη μεσαιωνική Ευρώπη και μετέδωσαν στους Δυτικούς όλο τον πλούτο της αρχαίας μας γραμματείας, μεταφράζοντας ελληνική φιλοσοφία (Πλάτωνα και Αριστοτέλη) και ποίηση (Όμηρο) στα λατινικά. Ένας από αυτούς ήταν και ο Γαζής. Έτσι πάνω στα θεμέλια της κλασσικής αρχαιότητας γεννήθηκαν τα πνευματικά κινήματα του Ουμανισμού και της Αναγέννησης. Κρίνεται λοιπόν σκόπιμο οι μαθητές, με αφορμή την εικόνα αυτή, να πληροφορηθούν και να συζητήσουν σχετικά με τη συμβολή όλων αυτών των λογίων και ιδιαίτερα του Θ. Γαζή στην Αναγέννηση. Οι σημαντικότεροι Λόγιοι της Διασποράς ήταν οι: Ιανός Λάσκαρις, Κωνσταντίνος Λάσκαρις, Φραγκίσκος Πόρτος, Αιμίλιος Πόρτος, Μάρκος Μουσούρος,καρδινάλιος Βησσαρίωνας, Λέων ο Αλάτιος, Νικόλαος Σοφιανός, Ιωαννίκιος Καρτάνος, Παχώμιος Ρουσάνος, Ιωάννης Ναθαναήλ, Αλέξιος Ραρτούρος, Μάξιμος Μαργούνιος, Φραγκίσκος Σκούφος, Ηλίας Μηνιάτης, Λεονάρδος Φιλαράς, Μητροφάνης Κριτόπουλος κ.α. Κατά συνέπεια, θα μπορούσε να δοθεί στους μαθητές φύλλο εργασίας με ερωτήσεις σχετικές με την προσφορά των Ελλήνων λογίων, όπως ήταν ο Γαζής, στη μεταλαμπάδευση του ελληνικού πολιτισμού στη Δύση και στη διαμόρφωση μιας ευρωπαϊκής κουλτούρας, επηρεασμένης από τα ελληνικά ιδεώδη της αρχαιότητας. Ενδεικτικές ερωτήσεις είναι: - Ποιους άλλους Λόγιους της Διασποράς γνωρίζετε; -Πως σχετίζεται το πνευματικό κίνημα του Ουμανισμού με τους Έλληνες λόγιους της διασποράς; -Με ποιον τρόπο βοήθησαν οι Έλληνες Λόγιοι της Διασποράς στην Αναγέννηση της Ευρώπης; -Ποιες ήταν οι αρχαιοελληνικές επιδράσεις στην Αναγεννησιακή Τέχνη κ.α.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
15 - 18
INTENDED END USER
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
OTHER TECHNICAL REQUIREMENTS
Εικόνα JPEG (.jpg). 4,00 KB (4.096 byte)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5523
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools
History HistoryHistory > Modern period (up to the 18th century A.D.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Modern period (up to the 18th century A.D.) > Ideological and philosophical movements Ideological and philosophical movementsIdeological and philosophical movements
TEACHING APPROACH
constructivist > socratic instruction
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Τσόκος Διονύσιος
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΣΤΥΛΙΑΝΗ ΑΛΙΓΙΖΑΚΗ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE