Metaxas Ioannis
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Σκίτσο του Αντώνη Πρωτοπάτση (Pazzi) στη βενιζελική εφημερίδα του Ανδρέα Καβαφάκη "Ελεύθερος Τύπος" (1926). Απεικονίζεται (πρώτος από αριστερά) ο ιθακήσιος στρατιωτικός, πολιτικός και δικτάτορας Ιωάννης Μεταξάς (1871-1941), ο οποίος συνέδεσε το όνομά του με την άρνησή του ως πρωθυπουργού της Ελλάδας να αποδεχθεί το ιταλικό τελεσίγραφο της 28ης Οκτωβρίου 1940 και την είσοδο της Ελλάδας στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Το μαθησιακό αντικείμενο αναφέρεται στην ιστορική συγκυρία της ανατροπής του δικτάτορα Θεόδωρου Πάγκαλου (1926) από τον Γεώργιο Κονδύλη και προκήρυξης εκλογών που τελικά έγιναν στις 7 Νοεμβρίου 1926. Οι εκλογές αυτές έμειναν στην ιστορία για τρεις λόγους: Ήταν οι πρώτες εκλογές μετά το 1862 που έγιναν με ψηφοδέλτιο, εφαρμόστηκε για πρώτη φορά η απλή αναλογική, ενώ το ΚΚΕ έκανε την παρθενική του εμφάνιση στη Βουλή. Η κάλπη έδωσε τη νίκη στο «Κόμμα της Ενώσεως Φιλελευθέρων» των Γεωργίου Καφαντάρη και Ανδρέα Μιχαλακόπουλου το 31,63% των ψήφων, χωρίς να σχηματίζει αυτοδύναμη κυβέρνηση. Ακολούθησαν το «Λαϊκό Κόμμα» του Παναγή Τσαλδάρη (20,23%) το «Κόμμα Ελευθεροφρόνων (15,76%) του Ιωάννη Μεταξά και το «Κόμμα Δημοκρατικής Ενώσεως» του Αλέξανδρου Παπαναστασίου (6,48%). Τα τέσσερα αυτά κόμματα θα συνεργαστούν για τον σχηματισμό κυβέρνησης συνεργασίας υπό τον εξωκοινοβουλευτικό «πρωθυπουργό των δυσχερών και μεταβατικών καταστάσεων» Αλέξανδρο Ζαΐμη (4 Δεκεμβρίου 1926). Στις διαβουλεύσεις εκείνης της περιόδου σημαντικές πρωτοβουλίες και έντονη πολιτική δραστηριότητα ανέπτυξε ο Ιωάννης Μεταξάς.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Διδακτικός σκοπός του αντικειμένου είναι να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα, τον ερευνητή ή τον δημιουργό, προκειμένου, θέτοντας τα κατάλληλα "ερωτήματα" να προβεί σε πρωτότυπες δημιουργίες και έγκυρες ερμηνείες. Ειδικότερα, αναφορικά με τη διδακτική του χρήση, ο διδάσκων μπορεί να το χρησιμοποιήσει ως άμεση ιστορική πηγή για την επoχή του Μεσοπολέμου (1919-1939) και τις πολιτικές εξελίξεις στην ελληνική πολιτική σκηνή μετά τη Μικρασιατική καταστροφή και στη σκιά του Εθνικού Διχασμού. Προσφέρεται για εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής και ανακαλυπτικής διδασκαλίας σε ομάδες, για δημιουργική έκφραση, είτε κειμενικά είτε σχεδιαστικά, για ερευνητική προσέγγιση, μέσα από τη συγκέντρωση και επεξεργασία ιστορικών πληροφοριών, για αναζήτηση άλλου σχετικού οπτικού ιστορικού υλικού (πχ. ντοκιμαντέρ, εφημερίδες-πρωτοσέλιδα). Το σκίτσο ως τρόπος άσκησης πολιτικής κριτικής, ο οπτικός γραμματισμός, η δύναμη της Τέχνης αλλά και τα μεταδεδομένα που παράγει το έργο τόσο στους συγχρόνους όσο και στους μεταγενεστέρους, συνιστούν ιδεώδη πεδία. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (Α.Π.Σ.) για το Γυμνάσιο και το Λύκειο στο μάθημα της Ιστορίας και της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής αναφορικά με την άνοδο του φασισμού στην Ευρώπη και την Ελλάδα την περίοδο του Μεσοπολέμου. Ο διδάσκων, ενεργοποιώντας τη φαντασία του, επιστρατεύοντας τις δεξιότητες και τις γνώσεις του και έχοντας στόχο την καλλιέργεια αξιών, ιστορικής συνείδησης και συνεργατικής αρετής, δύναται να εκμεταλλευτεί τη δύναμη της Τέχνης με σεβασμό στην ιστορικότητα του μαθησιακού αντικειμένου και εμπιστοσύνη στις δυνατότητες των μαθητών του.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > action research
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE