Venizelos Eleftherios
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτογραφία που απεικονίζει τον Ελευθέριο Βενιζέλο στη γενέτειρά του, τις Μουρνιές Χανίων (1924). Η φωτογραφία έχει ληφθεί κατά το διάστημα που ο Ελ. Βενιζέλος έχει επιστρέψει από το Παρίσι για σύντομο διάστημα στην Κρήτη και λίγο πριν την επιστροφή του στην ελληνική πολιτική σκηνή μετά τη νίκη του κόμματος των φιλελευθέρων στις εκλογές του 1928.Ο Ελευθέριος Βενιζέλος (Μουρνιές, 1864-Παρίσι, 1936) υπήρξε κορυφαία πολιτική προσωπικότητα της νεότερης ελληνικής ιστορίας. Διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην έκβαση του Κρητικού Ζητήματος και την ένωση της Κρήτης με την Ελλάδα, ενώ υπήρξε υπουργός και πρωθυπουργός της Κρητικής Πολιτείας (1898-1913). Το 1910 ανέλαβε την πρωθυπουργία στην Ελλάδα και συγκρότησε το "Κόμμα των Φιλελευθέρων". Υπήρξε ο πρωτεργάτης της πολιτικής και οικονομικής ανόρθωσης της Ελλάδας και της νικηφόρας έκβασης των Βαλκανικών Πολέμων (1912-1913). Κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου ήρθε σε ρήξη με το στέμμα αλλά με κόστος τον Εθνικό Διχασμό (1915-1917) επέβαλε την πολιτική του για είσοδο της χώρας στον πόλεμο στο πλευρό των Συμμάχων. Η Ελλάδα ανταμείφθηκε για τη συμβολή της με την παραχώρηση της Αρμοστείας της Σμύρνης (1919). Στις κρίσιμες εκλογές του Νοεμβρίου 1920 ο Βενιζέλος ηττήθηκε, αποσύρθηκε από την πολιτική, για να επιστρέψει μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή του 1922. Με δύο ριζοσπαστικές πρωτοβουλίες του (1923) -την υποχρεωτική ανταλλαγή Ελλήνων και Τούρκων και τη Συνθήκη της Λωζάννης, που καθόρισε τα σύνορα ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία- άλλαξε τον προσανατολισμό της ελληνικής πολιτικής και έβαλε τα θεμέλια της ειρηνικής ανάπτυξης. Η τελευταία τετραετία της διακυβέρνησής του (1928-1932) ήταν περίοδος σταθερότητας και δημιουργίας. Κορυφαία επιτυχία το ελληνοτουρκικό σύμφωνο φιλίας (1930). Το τέλος της σταδιοδρομίας του σημαδεύτηκε από την απόπειρα κατά της ζωής του (Ιούνιος 1933) και το αποτυχημένο κίνημα του Μαρτίου 1935. Αυτοεξορίστηκε στο Παρίσι, όπου πέθανε στις 18 Μαρτίου 1936.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Διδακτικός σκοπός του μαθησιακού αντικειμένου είναι να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα, τον ερευνητή ή τον δημιουργό, στην παρουσίαση ή διερεύνηση του πολιτικού βίου του Ελευθέριου Βενιζέλου. Ειδικότερα, αναφορικά με τη διδακτική του χρήση, ο διδάσκων μπορεί να το χρησιμοποιήσει ως άμεση ιστορική πηγή για την επoχή του Μεσοπολέμου (1919-1939) και τις πολιτικές εξελίξεις στην ελληνική πολιτική σκηνή μετά τη Μικρασιατική καταστροφή και στη σκιά του Εθνικού Διχασμού. Ο χρόνος λήψης της φωτογραφίας (1924) μπορεί να αποτελέσει αφορμή ιστορικοποίησης του θέματος, δηλαδή ένταξής του στον χώρο και τον χρόνο σε σχέση με τα ιστορικά γεγονότα που προηγήθηκαν αλλά και εκείνα που ακολούθησαν. Προσφέρεται για εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής και ανακαλυπτικής διδασκαλίας σε ομάδες, για δημιουργική έκφραση, είτε κειμενικά είτε σχεδιαστικά, για ερευνητική ή βιωματική προσέγγιση, μέσα από συγκέντρωση και επεξεργασία ιστορικών πληροφοριών (βλ. Eθνικό Ίδρυμα Eρευνών και Mελετών “Eλευθέριος K. Bενιζέλος” με έδρα στα Χανιά και παραρτήματα σε Αττική και Μακεδονία) ή αναζήτηση άλλου σχετικού με την περίοδο και τη ζωή του εικονιζόμενου ηγέτη οπτικού ιστορικού υλικού (πχ. ντοκιμαντέρ, εφημερίδες-πρωτοσέλιδα). Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στο πλαίσιο των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (Α.Π.Σ.) για το Γυμνάσιο και το Λύκειο στο μάθημα της Ιστορίας και της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής αναφορικά με τις κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές συνέπειες της Μικρασιατικής καταστροφής αλλά και, ευρύτερα, για τον ρόλο της ηγεσίας και των δυνατοτήτων που πραγματικά αυτή έχει όταν το “άτομο” εμπλέκεται ενεργά σε ευρύτερες ιστορικές διαδικασίες.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
12 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Leading personalities Leading personalitiesLeading personalities
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Political and ideological Issues Political and ideological IssuesPolitical and ideological Issues
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Interstate relations and diplomacy Interstate relations and diplomacyInterstate relations and diplomacy
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE