Polemis Ioannis
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Φωτοτσιγκογραφία που απεικονίζει τον ποιητή Ιωάννη Πολέμη (Αθήνα, 1860-Αθήνα, 1938). Απόκειται στη Βιβλιοθήκη ΙΝΕ/ΕΙΕ (Σκόκος Κωνσταντίνος, Εθνικόν Ημερολόγιον…, Αθήνα, 1910, σ. 29). Ο Ιωάννης Πολέμης γεννήθηκε στην Αθήνα και κατάγεται από ιστορική οικογένεια του Βυζαντίου. Ο πατέρας του ήταν δικαστής και καταγόταν από την Άνδρο, ενώ η μητέρα του ήταν Αθηναία. Ολοκλήρωσε τις εγκύκλιες σπουδές του στην Αθήνα και γράφτηκε στη Νομική Σχολή, γρήγορα ωστόσο εγκατέλειψε τις σπουδές του, καθώς τον είχε από νωρίς έλξει η λογοτεχνία. Διετέλεσε γραφέας του Υπουργείου Παιδείας, υπογραμματέας του Πανεπιστημίου Αθηνών και γραμματέας της Σχολής Καλών Τεχνών (1915), ενώ υπήρξε επίσης ιδρυτής και πρώτος πρόεδρος της Εταιρίας Θεατρικών Συγγραφέων. Η πρώτη του εμφάνιση στο χώρο της λογοτεχνίας σημειώθηκε το 1880, όταν δημοσίευσε το πεζογράφημά του Ρέα Κυβέλη στο περιοδικό Αι Μούσαι, ενώ μέσω του ομώνυμου συλλόγου ήρθε σε επαφή με τον Κ. Παλαμά και τους ποιητές του κύκλου του. Καρπός της επαφής αυτής στάθηκε η στροφή του Ι. Πολέμη από την καθαρεύουσα στη δημοτική γλώσσα, στην οποία έγραψε και δημοσίευσε τα επόμενα ποιήματα και πεζά του στον Ραμπαγά και την πρώτη ποιητική συλλογή του με τίτλο Ποιήματα (1883). Από το 1884 ξεκίνησε να αρθρογραφεί με το ψευδώνυμο Guerrier στον Ασμοδαίο του Εμμανουήλ Ροΐδη και στο Άστυ και με το πραγματικό του όνομα στην Εβδομάδα, την Ποικίλη Στοά, το Εθνικό Ημερολόγιο του Κωνσταντίνου Σκόκκου και αλλού. Το 1888 δημοσίευσε τη δεύτερη ποιητική συλλογή του με τίτλο Χειμωνανθοί και την ίδια χρονιά έφυγε για σπουδές Ιστορίας της Τέχνης και Αισθητικής στο Παρίσι με υποτροφία του Δήμου Αθηναίων. Στο Παρίσι γνωρίστηκε με τους Ε. Λεγκράν, Σαιντ Ιλλαίρ, Γ. Ψυχάρη, Ρενάν και Κοππέ. Στην Αθήνα επέστρεψε το 1890 και πήρε το Α΄ βραβείο στο Φιλαδέλφειο ποιητικό διαγωνισμό με τη συλλογή του Ερείπια, εξ ημισείας με τον Κωστή Παλαμά για τη συλλογή του Τα μάτια της ψυχής μου. Ως το 1922 συνέχισε να δημοσιεύει ποιήματα, πάντα με επιτυχία στο αναγνωστικό κοινό, ενώ η συλλογή Σπασμένα μάρμαρα βραβεύτηκε το 1917 με το Αριστείο Γραμμάτων και Τεχνών. Δημοσίευσε επίσης ανθολογίες και πεζογραφήματα, ενώ ασχολήθηκε με το θέατρο, συγγράφοντας αρχικά έμμετρα δράματα με βυζαντινή θεματολογία στη δημοτική (από τα οποία η Πρόκρις παραστάθηκε στο Βασιλικό Θέατρο) και αργότερα μονόπρακτα (τα οποία βραβεύτηκαν στον Αβερώφειο διαγωνισμό μαζί με το τρίπρακτο Βασιλιάς Ανήλιαγος), καθώς και πολύπρακτα έργα. Μετέφρασε έργα των: Σαπφώς, Ανακρέωντα, Θεόκριτου, Ευριπίδη, Ουγκώ, Μιστράλ, Μολιέρου, Αριστοφάνη κ.ά. Πέθανε το 1925 από βρογχοπνευμονία. Το έργο του Ι. Πολέμη τοποθετείται χρονικά στο πέρασμα από το ρομαντισμό της Παλαιάς Αθηναϊκής Σχολής στη Νέα Αθηναϊκή Σχολή. Η γραφή του χαρακτηρίζονται από μελαγχολική διάθεση που παραπέμπει στην ποίηση του Αχιλλέα Παράσχου.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα ως αφόρμηση για ομαδοσυνεργατικές και ερευνητικές-ανακαλυπτικές διδακτικές στρατηγικές αναφορικά με τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Ο ποιητής και θεατρικός συγγραφέας Ιωάννης Πολέμης τοποθετείται χρονικά στο πέρασμα από τον ρομαντισμό της Παλαιάς Αθηναϊκής Σχολής (1830-1880) στη Νέα Αθηναϊκή Σχολή (γενιά του 1880). Ο διδάσκων μπορεί να εκμεταλλευτεί αυτό τον μεταβατικό χαρακτήρα της εποχής, μέσα στην οποία γεννήθηκε και ωρίμασε ποιητικά ο Ι. Πολέμης, προτείνοντας κατάλληλες για κάθε σχολική τάξη ή/και πρωτότυπες εργασίες. Η πνευματική κίνηση στην Αθήνα κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, ο περιοδικός τύπος και ο ρόλος του ως αναμεταδότη και παραγωγού ιδεολογικών-πολιτικών και καλλιτεχνικών τάσεων, τα χαρακτηριστικά της Παλαιάς Αθηναϊκής Σχολής και του ρομαντισμού σε σύγκριση με τα αιτήματα της Νέας Αθηναϊκής Σχολής, οι φορείς των αιτημάτων αυτών τόσο στην ποίηση όσο και σε άλλες μορφές Τέχνης, το κίνημα του δημοτικισμού και οι εκφραστές του, το γλωσσικό ζήτημα στις αρχές του 20ου αιώνα και οι πολιτικές-ιδεολογικές του προεκτάσεις, το Παρίσι στα τέλη του 19ου αιώνα ως κοιτίδα καλλιτεχνικής πρωτοπορίας και ανανέωσης σε συνδυασμό με την εκεί παρουσία του Ι. Πολέμη και τον κύκλο του, αποτελούν ενδιαφέροντα θέματα που θα μπορούσαν να δώσουν κάποιες πρωτότυπες ιδέες για μεγαλύτερη εμβάθυνση και διαθεματικές διδακτικές προσεγγίσεις γνωστικού ή εποικοδομιστικού τύπου. Επιπλέον, η συμβολή του Ι. Πολέμη στον τομέα της μετάφρασης, αλλά και του θεάτρου ως θεατρικού συγγραφέα πρωτότυπων ή μεταφραστή κορυφαίων έργων της διεθνούς δραματουργίας (βλ. ενδεικτικά, Ηλέκτρα του Ευριπίδη και Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής του Μολιέρου) αποτελεί μία ακόμη ενδιαφέρουσα πρόκληση για τον διδάσκοντα που θα ήθελε να κεντρίσει τη σχολική τάξη με ενδιαφέρουσες αλλά και απαιτητικές θεματικές. Στο διαδίκτυο υπάρχει πλήθος πληροφοριών για το έργο του (βλ. ενδεικτικά, Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα), ένα μέρος του οποίου μάλιστα έχει μελοποιηθεί ή/και ηχογραφηθεί, όπως Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής σε παράσταση του 1968. Τέλος, η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα διαθέτει ολόκληρο το σώμα της σημαντικής ανθολογίας του Ι. Πολέμη με τίτλο: «Λύρα. Ανθολογία της νεωτέρας ελληνικής ποιήσεως, υπό Ιωάννου Πολέμη, Εν Αθήναις, Ελληνική Εκδοτική Εταιρεία 1910». Όπως η κατά δώδεκα χρόνια μεταγενέστερη ανθολογία Οι νέοι του Τέλλου Άγρα (1922), έτσι και η ανθολογία του Ι. Πολέμη μπορεί να χαρακτηριστεί ως λόγια. Με τη χρονολογική κατάταξη των ποιητών ο Ι. Πολέμης ακολουθεί το ιστορικό ανάπτυγμα της ελληνικής ποίησης σε διάστημα λίγο μεγαλύτερο του ενός αιώνα, από τα τέλη του 18ου αιώνα μέχρι την εποχή του. Με αυτό το σκεπτικό, στην ανθολογία του μπορούμε να διακρίνουμε τις εξής ομάδες: α) οι πρόδρομοι, β) οι Επτανήσιοι ποιητές του 19ου αιώνα (Επτανησιακή Σχολή), γ) οι αθηναίοι ποιητές του 19ου αιώνα (Πρώτη ή Παλαιά Αθηναϊκή Σχολή), δ) οι ποιητές της γενιάς του 1880, αλλά και άμεσοι επίγονοί της. Για την κάθε ομάδα ποιητών καταγράφονται ο αριθμός των ποιητών, ο αριθμός των ανθολογημένων ποιημάτων και ο αριθμός των σελίδων που αυτά καταλαμβάνουν. Για τον κάθε ποιητή καταγράφεται ο αριθμός των ανθολογημένων ποιημάτων του. Σε κάθε ομάδα οι ποιητές κατατάσσονται σύμφωνα με τη χρονολογία γέννησής τους. Είναι προφανές ότι αυτό το σώμα δίνει δυνατότητες στον διδάσκοντα να εκμεταλλευτεί τον πλούτο των ανθολογούμενων κειμένων και την ιστορικότητα της σύνταξής του. Οι παραπάνω προτάσεις συνάδουν γενικά με το πνεύμα των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει διαθεματικά στα πεδία της Ιστορίας, της Πολιτικής και Κοινωνικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


LEARNER CHARACTERISTICS
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
NDC Repositories
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Modern Greek Literature Modern Greek LiteratureModern Greek Literature > Literary periods - Generations / Schools Literary periods - Generations / SchoolsLiterary periods - Generations / Schools > New Athenian School / Generation of 1880 New Athenian School / Generation of 1880New Athenian School / Generation of 1880
Modern Greek Language Modern Greek LanguageModern Greek Language > Topics TopicsTopics > Language - Culture - Art Language - Culture - ArtLanguage - Culture - Art
Information & Communication Technologies (ICT) Information & Communication Technologies (ICT)Information & Communication Technologies (ICT) > Information InformationInformation > Information processing Information processingInformation processing
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
Political & Social Sciences Political & Social SciencesPolitical & Social Sciences
History HistoryHistory > Newer and Modern History (19th-20th century) Newer and Modern History (19th-20th century)Newer and Modern History (19th-20th century) > Arts, Letters and Culture Arts, Letters and CultureArts, Letters and Culture
Drama/Theater in Education (DiE/TiE) Drama/Theater in Education (DiE/TiE)Drama/Theater in Education (DiE/TiE) > Activities ActivitiesActivities
TEACHING APPROACH
behaviourist > programmed instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > socratic instruction
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
metadata validator: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
publisher: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE